Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Så kan det också vara. Kanske har varit uppe tidigare i tråden, men gäller tystnadsplikt även i en sån förhandling om det inte skulle vara kollektivavtalet i sig man diskuterar?
Ja, i en MBL-förhandling har arbetsgivaren (i princip) rätt att ensidigt kräva tystnadsplikt. Även i frånvaro av formell tystnadsplikt så ligger det oftast i bägge parters intresse att inte kommunicera utåt under tiden förhandling pågår.

Vissa bryr sig om en grym friidrottsstjärna eller en rockmusiker, mina idoler är börs-VDar, vad är det för fel med det?

Eller du tycker det är konstigt att heja på svenska fotbollslandslaget eller gå och lyssna på Metallica om man inte har någon personlig relation till dessa?

Vissa bryr sig om en grym friidrottsstjärna eller en rockmusiker, mina idoler är börs-VDar, vad är det för fel med det?

Eller du tycker det är konstigt att heja på svenska fotbollslandslaget eller gå och lyssna på Metallica om man inte har någon personlig relation till dessa?
Visst att man kan se en Warren Buffet som en slags förebild och inspiration men Anko van der Werff som idol jämfört landslaget eller Metallica vidhåller jag är rätt udda. Med det sagt behöver det inte vara nåt fel med det. Vi tycker olika.

Låter konstigt att detta fortfarande skulle vara en knäckfråga? Herregud, kompromissa med sju om det skall vara ett sådant problem.
Uppgifter inifrån: Det här tvistar parterna om | Ekonomi | Expressen
Läser man den länkade artikeln så ser man att det är en större fråga det handlar om, dvs hela avtalslängden. Piloterna vill ha ett sexårsavtal och SAS vill ha ett åttaårsavtal.

I sak håller jag dock med. Om det bara är detta man är oeniga om nu, så skaka hand på sju år och gå ut och ät glass tillsammans.

Läser man den länkade artikeln så ser man att det är en större fråga det handlar om, dvs hela avtalslängden. Piloterna vill ha ett sexårsavtal och SAS vill ha ett åttaårsavtal.

I sak håller jag dock med. Om det bara är detta man är oeniga om nu, så skaka hand på sju år och gå ut och ät glass tillsammans.

ska man tro de som sägs i AB så tolkar jag det som tongångarna låter bättre. Men fastnar ändå för de sista han säger om att sas ska aceptera piloterna.

”Roger Klokset, ledare för Norska SAS Pilotföreningen (NSF), är också på plats.

– Alla gör så gott de kan. Det är komplicerade frågor vi jobbar med. Vi behandlar många frågor, och alla är kvar tills det är löst, säger han.

– Vi är smärtsamt medvetna om det svåra ekonomiska situationen som SAS befinner sig i. Vi gör vårt bästa för att lösa det här, och vill ha en arbetsgivare som respekterar oss, säger han också.”

Aftonbladet Direkt - Ännu inga nya besked om SAS

En av de medier som bäst följer är faktiskt SVT nyheter. Intressant detalj om bargainingen kring avtalstidens längd.

Attachments

• A83433A6-56EF-4B3D-8911-EFA2B041220B.png
    A83433A6-56EF-4B3D-8911-EFA2B041220B.png
    161,6 KB · Visningar: 285
Kanske inte är avtalslängden utan om avtalet ska gå att säga upp eller inte...annars kanske vi har strejk om ett år igen.

Alltid lurigt med avtal mellan två parter som inte litar på varandra.

och eftersom piloterna anser att SAS hittat på kreativa lösningar med SAS Connect etc som rundar det det förra avtalet som de trodde vara överens om så är man väl gissningsvis inte så villiga att ha fredsplikt i 10 år.
SAS i sin tur vill inte ha strejk vartannat år, utan få lite lugn och ro i företaget.

så förstår att det tar tid att få till ett avtal som förutom att det ska kännas rimligt för bägge parter också ska skrivas så vattentätt att bägge parter hålls vid sina ord framöver.

Alltid lurigt med avtal mellan två parter som inte litar på varandra.

och eftersom piloterna anser att SAS hittat på kreativa lösningar med SAS Connect etc som rundar det det förra avtalet som de trodde vara överens om så är man väl gissningsvis inte så villiga att ha fredsplikt i 10 år.
SAS i sin tur vill inte ha strejk vartannat år, utan få lite lugn och ro i företaget.

så förstår att det tar tid att få till ett avtal som förutom att det ska kännas rimligt för bägge parter också ska skrivas så vattentätt att bägge parter hålls vid sina ord framöver.
Ja om de kommer överrens så är det en bragd.

Toppen