Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

För att vilt spekulera - SAS vill få till 10 års strejkfrihet (och kan tänka sig acceptera 8 år) för att det finns en plan på ett utköp från börsen där ett PE-hus ska in och driva en kraftigt utökad SAS Forward-plan. 10/8 års-perioden blir utmärkt för att sätta planen i verket och sedan antingen avyttra eller återlista SAS på börsen. Chapter 11 säkrar att PE-huset får en ordentlig multipel på investeringen. Investor-sfären innehåller en lågoddsare till intressant…

För att vilt spekulera - SAS vill få till 10 års strejkfrihet (och kan tänka sig acceptera 8 år) för att det finns en plan på ett utköp från börsen där ett PE-hus ska in och driva en kraftigt utökad SAS Forward-plan. 10/8 års-perioden blir utmärkt för att sätta planen i verket och sedan antingen avyttra eller återlista SAS på börsen. Chapter 11 säkrar att PE-huset får en ordentlig multipel på investeringen. Investor-sfären innehåller en lågoddsare till intressant…
För mig borde inte SAS få handlas på börsen medans de går i genom CH-11.

alltså killen jag tänker på tyvkte inte det var dödskul med tvingande flytten. även om de tjänar bra så blir det ju tokigt att plötsligt ha familjen på ett ställe och sedan jobba någon annanstans dit han måsteta sig på egrn bekostnad ?

men det jag undrar är om du i den situationen verkligen är intressant som pilot för LH gruppen t.ex som har högre löner, funker det överhuvudtaget ?

För mig borde inte SAS få handlas på börsen medans de går i genom CH-11.
Nu är det börsregler som styr om aktien får handlas på börsen eller inte. Jag tycker att det är synd att den här tråden förvandlats till en massa tyckande om både det ena och det andra. Visst kan man spekulera, men då bör man ange källor eller argument för sin spekulation och inte bara ägna sig åt tyckande i den ena eller den andra frågan, eller klanka ned på olika parter som sitter i förhandlingar. Det finns andra forum för sådant.

Här ännu ett SVT-reportage om strandsatta SAS-resenärer i södra Europa:
Strandsatta i Spanien: SAS svarar inte | SVT Nyheter

Det jag tycker var intressant är det som står om kundtjänsten, med tanke på vad som skrivs både här på BC och Flyertalk om kötider, svårighet att alls komma fram och stängt på kvällen/natten.

"Enligt [SAS presschef] är kundtjänsten för tillfället extra bemannad, anställda har bland annat fått skjuta på och avbryta semestrar.

– De jobbar mer än vad man kan förvänta sig. Det är 30 000 SAS-passagerare som drabbas varje dag och en stor del av dessa försöker komma i kontakt med oss. Vi gör så gott vi kan i en extremt pressad situation."

Måste kännas "kul" som kundtjänstpersonal att behöva avbryta sin semester för att de betydligt högre avlönade kollegorna ska strejka, samtidigt som deras fack betecknar dig som "administration" och anser att ni är för många.

Nu är det börsregler som styr om aktien får handlas på börsen eller inte. Jag tycker att det är synd att den här tråden förvandlats till en massa tyckande om både det ena och det andra. Visst kan man spekulera, men då bör man ange källor eller argument för sin spekulation och inte bara ägna sig åt tyckande i den ena eller den andra frågan, eller klanka ned på olika parter som sitter i förhandlingar. Det finns andra forum för sådant.
Bra input och frågan skall förstås diskuteras i denna tråd.
SAS aktier | Sida 105 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Edit: Dock är jag nog fel person att anklaga mig för att "klanka ned på".

Måste kännas "kul" som kundtjänstpersonal att behöva avbryta sin semester för att de betydligt högre avlönade kollegorna ska strejka, samtidigt som deras fack betecknar dig som "administration" och anser att ni är för många.
För att inte tala om att en stor del av samtalen mest sannolikt handlar om att ta emot skit och åter skit med tanke på situationen ser ut...

Last edited:
Toppen