Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Alltid lurigt med avtal mellan två parter som inte litar på varandra.

och eftersom piloterna anser att SAS hittat på kreativa lösningar med SAS Connect etc som rundar det det förra avtalet som de trodde vara överens om så är man väl gissningsvis inte så villiga att ha fredsplikt i 10 år.
SAS i sin tur vill inte ha strejk vartannat år, utan få lite lugn och ro i företaget.

så förstår att det tar tid att få till ett avtal som förutom att det ska kännas rimligt för bägge parter också ska skrivas så vattentätt att bägge parter hålls vid sina ord framöver.
Jag tror du sammanfattade det hela väldigt bra här.

Kanske inte är avtalslängden utan om avtalet ska gå att säga upp eller inte...annars kanske vi har strejk om ett år igen.
Jag läste någonstans att det förra avtalet, som löpte ut i våras, var på tre år men gick att säga upp efter två. (Det sades alltså inte upp i förtid av pilotfacket, troligen p.g.a. att uppsägningsdeadline låg mitt i vinter-covid-vågen 2020/21.)
Så jag har svårt att tro att ett 6-7-8-årigt avtal skulle gå att säga upp redan efter ett år. Men samtidigt är det väl troligt att ett så långt avtal har någon slags uppsägningsklausul. (Sedan kanske uppsägningstiden är lång, uppsägningsmöjligheten gäller bara vid ett visst datum varje år, det årliga tidsfönstret för att faktiskt säga upp är kort o.s.v.)

Last edited:
Alltid lurigt med avtal mellan två parter som inte litar på varandra.

och eftersom piloterna anser att SAS hittat på kreativa lösningar med SAS Connect etc som rundar det det förra avtalet som de trodde vara överens om så är man väl gissningsvis inte så villiga att ha fredsplikt i 10 år.
SAS i sin tur vill inte ha strejk vartannat år, utan få lite lugn och ro i företaget.

så förstår att det tar tid att få till ett avtal som förutom att det ska kännas rimligt för bägge parter också ska skrivas så vattentätt att bägge parter hålls vid sina ord framöver.
Jag ser att du använder "kreativa lösningar" som något negativt! :confused: Utan att försöka starta ytterligare gräl i denna långa tråd hoppas jag att du inser att det krävs väldigt mycket affärsmässig kreativitet av SAS företagsledning för att SAS ska ha minsta lilla chans att finnas kvar nästa år! Just inställningen decennium ut och decennium in att man kommer undan med att bara ändra så lite som möjligt, mest för att lösa det allra mest akuta just då, är väl anledningen till att SAS ständigt är i kris och har varit på väg mot konkurs flera gånger. Den inställningen passerade nog bäst före-datum för över 20 år sedan.

Jag läste någonstans att det förra avtalet, som löpte ut i våras, var på tre år men gick att säga upp efter två. (Det sades alltså inte upp i förtid av pilotfacket, troligen p.g.a. att uppsägningsdeadline låg mitt i vinter-covid-vågen 2020/21.)
Så jag har svårt att tro att ett 6-7-8-årigt avtal skulle gå att säga upp redan efter ett år. Men samtidigt är det väl troligt att ett så långt avtal har någon slags uppsägningsklausul.
Det är dock ganska vanligt att treåriga kollektivavtal sägs upp efter 1 år för att bara löpa i 2 år istället, tex har Vårdförbundet nu sagt upp avtalet med SKR som gjordes 2020 att bara gälla till 2022 och inte till 2023.

Edit: men Vårdförbundet är ju ett betydligt seriösare fackförbund än SPF och har en tydlig avsikt med varför de säger upp ett avtal i förtid. Risken finns ju alltid att facket förlorar på det mer än de vinner nytt.

Det är dock ganska vanligt att treåriga kollektivavtal sägs upp efter 1 år för att bara löpa i 2 år istället, tex har Vårdförbundet nu sagt upp avtalet med SKR som gjordes 2020 att bara gälla till 2022 och inte till 2023.
Men då hade Vårdförbundet ett avtal som faktiskt gick att säga upp redan efter ett år! Det hade inte SPG/SPF 2019-2022, så redan 2019 accepterade de att vara bundna till avtalet i minst två år utan uppsägningsmöjlighet. Därför bedömer jag det som otroligt osannolikt att ens SPG/SPF skulle förvänta sig att kunna få en uppsägningsmöjlighet redan efter ett år i ett 6-8-årigt avtal, och helt osannolikt att SAS skulle gå med på det.

Men då hade Vårdförbundet ett avtal som faktiskt gick att säga upp redan efter ett år! Det hade inte SPG/SPF 2019-2022, så redan 2019 accepterade de att vara bundna till avtalet i minst två år utan uppsägningsmöjlighet. Därför bedömer jag det som otroligt osannolikt att ens SPG/SPF skulle förvänta sig att kunna få en uppsägningsmöjlighet redan efter ett år i ett 6-8-årigt avtal, och helt osannolikt att SAS skulle gå med på det.
I agree, och SAS själva intressevariabel är ju just att få lugn och ro så många år som möjligt. Lär inte gå med på ngn tidigare uppsägningsklausul.

• Gilla
Reactions: pep
Jag ser att du använder "kreativa lösningar" som något negativt! :confused: Utan att försöka starta ytterligare gräl i denna långa tråd hoppas jag att du inser att det krävs väldigt mycket affärsmässig kreativitet av SAS företagsledning för att SAS ska ha minsta lilla chans att finnas kvar nästa år! Just inställningen decennium ut och decennium in att man kommer undan med att bara ändra så lite som möjligt, mest för att lösa det allra mest akuta just då, är väl anledningen till att SAS ständigt är i kris och har varit på väg mot konkurs flera gånger.

Absolut krävs kreativa lösningar. Jag är för det jag med.

Men om de kreativa lösningarna innebär att man lurar de anställda, så ser jag det som något negativt.(Nu vet jag inte om så är fallet, har inte tillräcklig insikt, vet bara hur det rapporteras i media och av SPF etc.)

och känner de anställda sig lurade så blir det konflikter och de kommer inte bidra mer än de måste för att rädda företaget. Aldrig bra med bristande förtroende mellan arbetsledning och arbetstagare.

Så absolut, var kreativa, men spela med öppna kort och försök få med de anställda. Då kommer kreativiteten att lyckas också.

Vad jag förstår så verkar man ju acceptera lönesänkningar, försämrade arbetsvillkor etc så det är inte så att de anställda inte försöker hjälpa till.
konflikten rör väl främst den punkten där de känner sig lurade. Då sätter man hårt mot hårt. Och då blev det som det blev.
Mkt olyckligt.

D404FBD4-3F18-4CBA-974A-822771D69B16.jpeg 62D76909-7894-472F-A9C2-FA88FE4B9563.jpeg 90BA83C6-099E-4CDD-81D6-C1180BBEEF5B.jpeg

Tycker det visar det sjuka i situation när det man tjafsar om är nästa gång man skall ha rätt att strejka. Låter som att det är en naturlag. Vad är det om inte ”strejkkultur”? Visst avtalet handlar ju inte bara om hur länge fredsplikt skall råda men det känns som upplagt för att piloterna lagom till nästa avtal skall ”kompenseras” för att de var så storsinta förra gången och ”räddade” SAS.

Ursäkta min okunskap, men sas har ju omplacerat seniora piloter förr till andra baser, t.ex från Stockholm till CPH. Inte så farligt tycker de flesta, men hörde om en som ville bo kvar i Stockholm och måste då ta sig till CPH på egen risk och bekostnad, inte helt optimalt för honom. Sedan undrar jag hur rörlig pilotjobbet egentligen är? Om andra bolag betalar upp för erfarenhet, varför tappar inte SAS piloter till dem ? Är det kanske baseringen ovan som spelar in ?

Toppen