Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Känns som det finns mer bakom förhandlingarna än det som sägs utåt, för hur kan de ännu inte ha kommit överens?

Kan det verkligen vara återanställningarna som är sån stötesten? Dessa måste ändå vara relativt billiga då alla piloter anställda senaste 8-10åren?

det måste vara något annat som vi inte känner till, en typ av flexibilitet/ventil i avtalet för SAS som sitter hårt inne för piloterna.
 
Hur många dagar till klara SAS strejken när det gäller ekonomi? ( inte helt insatt hur chapter 11 processen har för betydelse, om de har det?).

Måste väll finnas en gräns, kan ju inte tömma bolaget på all kapital. Känns som man börjar närma sig någon gräns nu. Kanske därav de inte ger upp så lätt nu i förhandlingarna?
 
SVT är förberedda på att strejken tar slut i alla fall (Google-indexerad ej publicerad artikel)
59edb6cc0eab33be4b11a3404c954b31.jpg
 
Last edited:
Känns som det finns mer bakom förhandlingarna än det som sägs utåt, för hur kan de ännu inte ha kommit överens?

Kan det verkligen vara återanställningarna som är sån stötesten? Dessa måste ändå vara relativt billiga då alla piloter anställda senaste 8-10åren?
Utan att veta i detalj vad det handlar om, så blir det allt tydligare att hela strejken tycks hänga på ett villkor eller en avtalsdel som är existentiellt avgörande för respektive part och som det är omöjligt att kompromissa om. Skulle kunna förklara varför de hela tiden säger att "parterna närmar sig varandra", det är möjligt att man närmar sig och är överens på flera andra områden.
 
Utan att veta i detalj vad det handlar om, så blir det allt tydligare att hela strejken tycks hänga på ett villkor eller en avtalsdel som är existentiellt avgörande för respektive part och som det är omöjligt att kompromissa om. Skulle kunna förklara varför de hela tiden säger att "parterna närmar sig varandra", det är möjligt att man närmar sig och är överens på flera andra områden.
Snarare så att de är överrens om allt väsentligt i det nya kollektivavtalet men att piloterna också kräver saker som inte ingår i ett kollektivavtal, tex som hur företaget ska organiseras.
 
Ursäkta varför är det udda att jag tycker att SPF piloterna har försökt sänka bolager dom jobbar på och därför förtjänar avsked. Helt enighet med svensk arbetslagstiftning ! Du behöver naturligtvis inte tycka samma men undanber liknande kommentarer som jag tycker inte tillför något. Ta istället debatten med varför du tycker annorlunda.
- Idéen att en enskild person, någon som ev. inte ens är part i konflikten, skulle lägga tid på att övervaka sociala medier, ta screenshots, sammanställa och publicera dessa på något forum i ren illvilja är rätt bisarrt

- Att piloter skulle avskedas för att de är med i facket i en slags 'guilt by association'-handling och att detta skulle "tvingas in" i deras CV, som man normalt skriver själv, är ett kontroversiellt och märkligt förslag

- Att heja på och vara ett fan av en företags-VD utan att ha en personlig relation till denne är också suspekt

Så inlägget var udda rakt igenom
 
- Att heja på och vara ett fan av en företags-VD utan att ha en personlig relation till denne är också suspekt
Vissa bryr sig om en grym friidrottsstjärna eller en rockmusiker, mina idoler är börs-VDar, vad är det för fel med det?

Eller du tycker det är konstigt att heja på svenska fotbollslandslaget eller gå och lyssna på Metallica om man inte har någon personlig relation till dessa?
 
Jag fick igår höra från en kabinanställd i SAS Connect att SAS-ledningen varit bekymrade över att kabinpersonalen på de flighter som faktiskt gick skulle få ta emot en massa ovett p.g.a. pilotstrejken. Så hade dock inte varit fallet för de besättningar den här personen ingått i, med något enstaka undantag.

På flygen till LHR brukar nu uppåt hälften av passagerarna ha byten, många till transatlantflyg.

Schemaläggningen av Connect-personal är föga förvånande rätt sårbar just nu, eftersom de inte har möjligheten att låta personal flyga med Main när de ska ut/hem. Särskilt komplicerat är det med Connect-flygen till/från OSL eftersom de inte har någon bas där. Ännu en ledtråd till varför vi även ser en del inställda Connect-flyg.
 
Snarare så att de är överrens om allt väsentligt i det nya kollektivavtalet men att piloterna också kräver saker som inte ingår i ett kollektivavtal, tex som hur företaget ska organiseras.
Så kan det också vara. Kanske har varit uppe tidigare i tråden, men gäller tystnadsplikt även i en sån förhandling om det inte skulle vara kollektivavtalet i sig man diskuterar?
 
  • Gilla
Reactions: pep
Toppen