Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Hachans

Medlem
Tänk om pilotfacket skulle driva SAS till konkurs. Det skulle få stora konsekvenser hos en massa andra bolag som har en affär kopplad till SAS. En del linjer skulle såklart täckas upp av andra aktörer men långtifrån allt. Förutom alla som direkt blir av med jobbat inom SAS så skulle;

* Amex tappa ganska många kortinnehavare
* Swedavia tappa sin största kund
* Alla butiker på flygplatserna där SAS trafikerar skulle få minskad omsättning
* Arlanda express skulle tappa kunder
* Taxi & Flygbussarna skulle tappa kunder
* Hotellen vid flygplatserna skulle tappa gäster
* Flera kommuner skulle tappa skatteintäkter

Kan bara hoppas på att parterna finner en lösning.

Bara kortsiktigt och tillfälligt. Det kommer andra aktörer som fyller de tomrummen. Och det kommer gå snabbt.

Och är det så att det är något ställe som permanent tappar en förbindelse så har marknadens hand styrt.
 

apknug

Medlem
Ytterligare en intressant detalj:
Man avvecklade 3 flygplan och det ledde till arbetsbrist för 21 piloter. Allt annat lika skulle det alltså betyda att det åtgår 7 piloter per flygplan i fullskalig inrikes-trafik. Det säger något om hur pass lite det går att utnyttja en heltidstjänst. För varje 2 piloter som flyger är alltså 5 piloter lediga.

Jag gissar att i medeldistans och långdistans-trafik går det åt fler piloter per plan? (vilotidsregler och svårigheten att matcha en pilot med ett avgående plan just när vilotiden är slut)
Kolla SAS mainland nu, 900 piloter strejkar med 104 flygplan aktiva. Två till per kärra alltså.
 

palmen

Moderator
Kolla SAS mainland nu, 900 piloter strejkar med 104 flygplan aktiva. Två till per kärra alltså.
Så kan man inte riktigt generalisera. Det går åt betydligt fler piloter på longhaul än shorthaul. Generellt behövs 2 besättningar per dag på longhaul och det är 2-3 piloter. De flyger typ en tor var 6e dag, därmed går det åt typ 15 piloter för att hålla ett plan i luften (om vi räknar på 2,5 piloter per flight). Till detta får du sen även lägga till semester och varje pilot kan göra typ 45 tor per år som mest (om man räknar på snitt 10h flygtid)
 
Så kan man inte riktigt generalisera. Det går åt betydligt fler piloter på longhaul än shorthaul. Generellt behövs 2 besättningar per dag på longhaul och det är 2-3 piloter. De flyger typ en tor var 6e dag, därmed går det åt typ 15 piloter för att hålla ett plan i luften (om vi räknar på 2,5 piloter per flight). Till detta får du sen även lägga till semester och varje pilot kan göra typ 45 tor per år som mest (om man räknar på snitt 10h flygtid)
Addera att även piloter är sjuka, wabbar, ska utbildas osv så det krävs också ett gäng piloter "i reserv".
 

KalleSus

Medlem
Ursäkta varför är det udda att jag tycker att SPF piloterna har försökt sänka bolager dom jobbar på och därför förtjänar avsked. Helt enighet med svensk arbetslagstiftning ! Du behöver naturligtvis inte tycka samma men undanber liknande kommentarer som jag tycker inte tillför något. Ta istället debatten med varför du tycker annorlunda.
Om du inte förstår hur udda ditt inlägg är borde du kanske läsa på lite mer om svensk yttrandefrihet och svensk arbetsmarknadslagstiftning och vilka regler som gäller vid icke-fredsplikt. Sen finns det också en del att läsa avseende förtalslagstiftningen...
Skulle det ändå uppstå split, finns det juridiska instanser där man kan försöka reda ut eventuella oegentligheter - det bör nog inte ske i form av publicerade screen-shots på internet.
 

Canadien

Medlem
Det jag inte får ihop är att ena stunden ska man undvika billiga biljetter och flygresande för miljöns skull medans det i nästa stund är helt rätt och vägen man ska gå. Ä

Du menar på allvar att man ska använda lönesättning för att styra miljömål? Alltså att om man arbetar i miljövidrig bransch så ska man ha hög lön så att det blir dyrt att nyttja tjänster i den branschen?
 

Mikeswede

Medlem
Om du inte förstår hur udda ditt inlägg är borde du kanske läsa på lite mer om svensk yttrandefrihet och svensk arbetsmarknadslagstiftning och vilka regler som gäller vid icke-fredsplikt. Sen finns det också en del att läsa avseende förtalslagstiftningen...
Skulle det ändå uppstå split, finns det juridiska instanser där man kan försöka reda ut eventuella oegentligheter - det bör nog inte ske i form av publicerade screen-shots på internet.

1. Tycker du alltså att det är rätt att publicera kränkande inlägg som SÅF gjort på sin hemsida ?
2- Är ingen expert på arbetslagstiftninf men kommiy i kontakt med den ett antal gånger vid personalärenden. Ilojalitet, såsom SPF uttryckt sig kab vara skäl till uppsägning.

För att förtydliga anser jag inte att SAS ledning bör sjunka till denna låga nivå men rycker också det är fel om SPF kommer undan med denna argumentationsteknik.

Jag hoppas att denna konflikt kan lösas men tror personligen det blir mycket svårt då parterna inte verkat lita på varandra. Hur skall man då hitta något att bygga vidare på ??

Härmed avslutar jag min del av debatten. Hoppas att vi i fortsättningen kan hålla oss från person angrepp (" om du inte förstår ") och istället respektera att vi kan ha olika åsikter.
 
Toppen