Tomas E
Medlem
Såja, såja, SPF levererar betydligt fler strejkdagar per krona än något annat fackförbund i Sverige.Kan ju vara några SPF-medlemmar som fått ett Leif Östling-moment om fackavgiften och frågar sig "vad fan får jag för pengarna?".
Såja, såja, SPF levererar betydligt fler strejkdagar per krona än något annat fackförbund i Sverige.Kan ju vara några SPF-medlemmar som fått ett Leif Östling-moment om fackavgiften och frågar sig "vad fan får jag för pengarna?".
Tänk om pilotfacket skulle driva SAS till konkurs. Det skulle få stora konsekvenser hos en massa andra bolag som har en affär kopplad till SAS. En del linjer skulle såklart täckas upp av andra aktörer men långtifrån allt. Förutom alla som direkt blir av med jobbat inom SAS så skulle;
* Amex tappa ganska många kortinnehavare
* Swedavia tappa sin största kund
* Alla butiker på flygplatserna där SAS trafikerar skulle få minskad omsättning
* Arlanda express skulle tappa kunder
* Taxi & Flygbussarna skulle tappa kunder
* Hotellen vid flygplatserna skulle tappa gäster
* Flera kommuner skulle tappa skatteintäkter
Kan bara hoppas på att parterna finner en lösning.
Kolla SAS mainland nu, 900 piloter strejkar med 104 flygplan aktiva. Två till per kärra alltså.Ytterligare en intressant detalj:
Man avvecklade 3 flygplan och det ledde till arbetsbrist för 21 piloter. Allt annat lika skulle det alltså betyda att det åtgår 7 piloter per flygplan i fullskalig inrikes-trafik. Det säger något om hur pass lite det går att utnyttja en heltidstjänst. För varje 2 piloter som flyger är alltså 5 piloter lediga.
Jag gissar att i medeldistans och långdistans-trafik går det åt fler piloter per plan? (vilotidsregler och svårigheten att matcha en pilot med ett avgående plan just när vilotiden är slut)
Så kan man inte riktigt generalisera. Det går åt betydligt fler piloter på longhaul än shorthaul. Generellt behövs 2 besättningar per dag på longhaul och det är 2-3 piloter. De flyger typ en tor var 6e dag, därmed går det åt typ 15 piloter för att hålla ett plan i luften (om vi räknar på 2,5 piloter per flight). Till detta får du sen även lägga till semester och varje pilot kan göra typ 45 tor per år som mest (om man räknar på snitt 10h flygtid)Kolla SAS mainland nu, 900 piloter strejkar med 104 flygplan aktiva. Två till per kärra alltså.
Addera att även piloter är sjuka, wabbar, ska utbildas osv så det krävs också ett gäng piloter "i reserv".Så kan man inte riktigt generalisera. Det går åt betydligt fler piloter på longhaul än shorthaul. Generellt behövs 2 besättningar per dag på longhaul och det är 2-3 piloter. De flyger typ en tor var 6e dag, därmed går det åt typ 15 piloter för att hålla ett plan i luften (om vi räknar på 2,5 piloter per flight). Till detta får du sen även lägga till semester och varje pilot kan göra typ 45 tor per år som mest (om man räknar på snitt 10h flygtid)
Om du inte förstår hur udda ditt inlägg är borde du kanske läsa på lite mer om svensk yttrandefrihet och svensk arbetsmarknadslagstiftning och vilka regler som gäller vid icke-fredsplikt. Sen finns det också en del att läsa avseende förtalslagstiftningen...Ursäkta varför är det udda att jag tycker att SPF piloterna har försökt sänka bolager dom jobbar på och därför förtjänar avsked. Helt enighet med svensk arbetslagstiftning ! Du behöver naturligtvis inte tycka samma men undanber liknande kommentarer som jag tycker inte tillför något. Ta istället debatten med varför du tycker annorlunda.
Det jag inte får ihop är att ena stunden ska man undvika billiga biljetter och flygresande för miljöns skull medans det i nästa stund är helt rätt och vägen man ska gå. Ä
Om du inte förstår hur udda ditt inlägg är borde du kanske läsa på lite mer om svensk yttrandefrihet och svensk arbetsmarknadslagstiftning och vilka regler som gäller vid icke-fredsplikt. Sen finns det också en del att läsa avseende förtalslagstiftningen...
Skulle det ändå uppstå split, finns det juridiska instanser där man kan försöka reda ut eventuella oegentligheter - det bör nog inte ske i form av publicerade screen-shots på internet.