Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

palmen

Moderator
Ytterligare en intressant detalj:
Man avvecklade 3 flygplan och det ledde till arbetsbrist för 21 piloter. Allt annat lika skulle det alltså betyda att det åtgår 7 piloter per flygplan i fullskalig inrikes-trafik. Det säger något om hur pass lite det går att utnyttja en heltidstjänst. För varje 2 piloter som flyger är alltså 5 piloter lediga.

Jag gissar att i medeldistans och långdistans-trafik går det åt fler piloter per plan? (vilotidsregler och svårigheten att matcha en pilot med ett avgående plan just när vilotiden är slut)
Man kan ju utgå ifrån att ett plan som nyttjas maximalt har 4 piloter per dag. Att det då är 7 piloter per plan blir ju rätt rimligt när de bara får flyga typ 900h per år (eller är det 999?).

Nyttjas planet max varje dag flyger det omkring 16h.
Säg att planet som mest kan nyttjas 300 dagar per år (pga underhåll mm) så blir det ju 4800h som planet kan "vara i tjänst". Nu är ju detta "påhittade siffror" men blir ju med 3,5 uppsättningar piloter som gör 900 flygtimmar totalt 3150 flygtimmar vilket låter relativt troligt om man gissar att planet står på marken typ 30% av tiden (flyger i luften då 3360h per år).
 

palmen

Moderator
Så har Svensk pilotförening lagt ut detta på sin FB sida.

Visa bifogad bild 131203


8 400 000 kr för en lunch!

SAS hävdar att pilotstrejken kostar 100 miljoner kronor per dag, eller nästan 1 200 kr i sekunden. Det är ju enormt mycket!

Men OM det är sant, varför har då inte SAS bråttom med att förhandla fram ett avtal?
SAS förhandlare i den pågående konflikten visar gång på gång ett förakt mot processen och uteblir från avtalade tider för förhandling. De kan gå på lunch och vara borta två timmar, vilket alltså kostar SAS 8,4 miljoner kronor, enligt deras egna uppgifter.

De första två veckorna av medling efter att pilotföreningarna varslat om strejk åkte SAS chefsförhandlare på semester medan piloternas förhandlare fanns på plats villiga att komma fram till ett avtal.

SAS agerande i förhandlingarna med piloterna visar tydligt att SAS inte har någon ambition att komma fram till ett avtal. Man har gång på gång lovat saker som gjort att man närmat sig ett avtal, för att ett tag senare ta tillbaka sina löften. De som förhandlar från SAS sida har inte mandat att skriva under avtal. SAS VD Anko van der Werff, som är den som har mandatet, uttalar sig gärna i media och säger att han vill ha ett avtal, men är själv inte delaktig i förhandlingarna. Avtalsförhandlingarna har nu pågått i 9 månader och SAS bidrar inte till att nå i mål. Det blir allt mer uppenbart att det finns en annan agenda som styr SAS agerande snarare än en vilja att nå fram till ett avtal. SAS ville ha strejk.

Snart måste SAS ägare reagera och ta företagsledningen i örat! SAS lednings agerande är inte acceptabelt på svensk arbetsmarknad!

Men sen är det ändå inte riktigt sant att strejken kostar SAS så mycket. SAS är medlem av Svenskt Näringsliv och får i enlighet med Svenskt Näringslivs stadgar §27 ”ersättning för liden skada till följd av stridsåtgärden”. Det är alltså inte SAS som får kostnaderna, utan Svenskt Näringsliv.

Magdalena Andersson Mikael Damberg Morgan Johansson Karl-Petter Thorwaldsson Svenska Dagbladet - SvD TV4 Nyheterna Dagens industri TT Nyhetsbyrån SVT Nyheter Uppdrag granskning Dagens Nyheter
Unionen Svenska Transportarbetareförbundet LO Sverige Lag & Avtal

#svenskpilotforening #swealpa #svpol #arbpol #unionbusting #ifalpa #airline #travel #svenskpilot #pilot #sas #strejk”
Nu har massa inlägg från SPF både på Instagram och Facebook plockats bort. Man kan ju undra varför?

Någon social media expert som förklara för dom att de gräver sin egen grav eller kanske tagit sitt förnuft till fånga och vill uppträda lite mer moget och åtminstone verka vara seriösa?
 

Swedestar

Medlem
Nu har massa inlägg från SPF både på Instagram och Facebook plockats bort. Man kan ju undra varför?

Någon social media expert som förklara för dom att de gräver sin egen grav eller kanske tagit sitt förnuft till fånga och vill uppträda lite mer moget och åtminstone verka vara seriösa?

Kan ju vara att de börjar närma sig en överenskommelse och den sortens retorik i deras ögon inte passar sig längre.
 

Mikeswede

Medlem
Vilket udda, udda inlägg
Ursäkta varför är det udda att jag tycker att SPF piloterna har försökt sänka bolager dom jobbar på och därför förtjänar avsked. Helt enighet med svensk arbetslagstiftning ! Du behöver naturligtvis inte tycka samma men undanber liknande kommentarer som jag tycker inte tillför något. Ta istället debatten med varför du tycker annorlunda.
 

Tomas E

Medlem
Nu har massa inlägg från SPF både på Instagram och Facebook plockats bort. Man kan ju undra varför?

Någon social media expert som förklara för dom att de gräver sin egen grav eller kanske tagit sitt förnuft till fånga och vill uppträda lite mer moget och åtminstone verka vara seriösa?
Jag tänker positivt och gissar (helt utan tillstymmelse till insideinfo) att vissa av deras medlemmar (=SAS Scandinavia-piloter som tänkt sig jobba kvar som SAS-piloter i många år framåt) som reagerat på hur de gissningsvis 1-2 som sköter SPFs sociala media formulerar sig, kanske efter extra synpunkter från andra personalkategorier.
Dvs ingen ”sociala medier-expert” har krävts för att reagera på de tidigare ”Weiron i ottan-inläggen” utan bara några tänkande människor med omdöme på normalnivå.
 
Last edited:

fcx

Medlem
Jag tänker positivt och gissar (helt utan tillstymmelse insideinfo) att vissa av deras medlemmar (=SAS Scandinavia-piloter som tänkt sig jobba kvar som SAS-piloter i många år framåt) som reagerat på hur de gissningsvis 1-2 som sköter SPFs sociala media formulerar sig, kanske efter extra synpunkter från andra personalkategorier.
Dvs ingen ”sociala medier-expert” har krävts för att reagera på de tidigare ”Weiron i ottan-inläggen” utan bara några tänkande människor med omdöme på normalnivå.
Kan ju vara några SPF-medlemmar som fått ett Leif Östling-moment om fackavgiften och frågar sig "vad fan får jag för pengarna?".
 
Toppen