Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

fcx

Medlem
Så har Svensk pilotförening lagt ut detta på sin FB sida.

Visa bifogad bild 131203


8 400 000 kr för en lunch!

SAS hävdar att pilotstrejken kostar 100 miljoner kronor per dag, eller nästan 1 200 kr i sekunden. Det är ju enormt mycket!

Men OM det är sant, varför har då inte SAS bråttom med att förhandla fram ett avtal?
SAS förhandlare i den pågående konflikten visar gång på gång ett förakt mot processen och uteblir från avtalade tider för förhandling. De kan gå på lunch och vara borta två timmar, vilket alltså kostar SAS 8,4 miljoner kronor, enligt deras egna uppgifter.

De första två veckorna av medling efter att pilotföreningarna varslat om strejk åkte SAS chefsförhandlare på semester medan piloternas förhandlare fanns på plats villiga att komma fram till ett avtal.

SAS agerande i förhandlingarna med piloterna visar tydligt att SAS inte har någon ambition att komma fram till ett avtal. Man har gång på gång lovat saker som gjort att man närmat sig ett avtal, för att ett tag senare ta tillbaka sina löften. De som förhandlar från SAS sida har inte mandat att skriva under avtal. SAS VD Anko van der Werff, som är den som har mandatet, uttalar sig gärna i media och säger att han vill ha ett avtal, men är själv inte delaktig i förhandlingarna. Avtalsförhandlingarna har nu pågått i 9 månader och SAS bidrar inte till att nå i mål. Det blir allt mer uppenbart att det finns en annan agenda som styr SAS agerande snarare än en vilja att nå fram till ett avtal. SAS ville ha strejk.

Snart måste SAS ägare reagera och ta företagsledningen i örat! SAS lednings agerande är inte acceptabelt på svensk arbetsmarknad!

Men sen är det ändå inte riktigt sant att strejken kostar SAS så mycket. SAS är medlem av Svenskt Näringsliv och får i enlighet med Svenskt Näringslivs stadgar §27 ”ersättning för liden skada till följd av stridsåtgärden”. Det är alltså inte SAS som får kostnaderna, utan Svenskt Näringsliv.

Magdalena Andersson Mikael Damberg Morgan Johansson Karl-Petter Thorwaldsson Svenska Dagbladet - SvD TV4 Nyheterna Dagens industri TT Nyhetsbyrån SVT Nyheter Uppdrag granskning Dagens Nyheter
Unionen Svenska Transportarbetareförbundet LO Sverige Lag & Avtal

#svenskpilotforening #swealpa #svpol #arbpol #unionbusting #ifalpa #airline #travel #svenskpilot #pilot #sas #strejk”

Enligt uppgift så tog ena sidan i förhandlingarna en glasspaus idag. Måste ha varit Sveriges dyraste glass, med samma resonemang...
 

011430121

Medlem
I en artikel för någon vecka sedan skevs det att även advokater medverkar från båda parterna
Tyvärr minns jag inre källan.
 

Tomas E

Medlem
Så har Svensk pilotförening lagt ut detta på sin FB sida.

Visa bifogad bild 131203


8 400 000 kr för en lunch!

SAS hävdar att pilotstrejken kostar 100 miljoner kronor per dag, eller nästan 1 200 kr i sekunden. Det är ju enormt mycket!

Men OM det är sant, varför har då inte SAS bråttom med att förhandla fram ett avtal?
SAS förhandlare i den pågående konflikten visar gång på gång ett förakt mot processen och uteblir från avtalade tider för förhandling. De kan gå på lunch och vara borta två timmar, vilket alltså kostar SAS 8,4 miljoner kronor, enligt deras egna uppgifter.

De första två veckorna av medling efter att pilotföreningarna varslat om strejk åkte SAS chefsförhandlare på semester medan piloternas förhandlare fanns på plats villiga att komma fram till ett avtal.

SAS agerande i förhandlingarna med piloterna visar tydligt att SAS inte har någon ambition att komma fram till ett avtal. Man har gång på gång lovat saker som gjort att man närmat sig ett avtal, för att ett tag senare ta tillbaka sina löften. De som förhandlar från SAS sida har inte mandat att skriva under avtal. SAS VD Anko van der Werff, som är den som har mandatet, uttalar sig gärna i media och säger att han vill ha ett avtal, men är själv inte delaktig i förhandlingarna. Avtalsförhandlingarna har nu pågått i 9 månader och SAS bidrar inte till att nå i mål. Det blir allt mer uppenbart att det finns en annan agenda som styr SAS agerande snarare än en vilja att nå fram till ett avtal. SAS ville ha strejk.

Snart måste SAS ägare reagera och ta företagsledningen i örat! SAS lednings agerande är inte acceptabelt på svensk arbetsmarknad!

Men sen är det ändå inte riktigt sant att strejken kostar SAS så mycket. SAS är medlem av Svenskt Näringsliv och får i enlighet med Svenskt Näringslivs stadgar §27 ”ersättning för liden skada till följd av stridsåtgärden”. Det är alltså inte SAS som får kostnaderna, utan Svenskt Näringsliv.

Magdalena Andersson Mikael Damberg Morgan Johansson Karl-Petter Thorwaldsson Svenska Dagbladet - SvD TV4 Nyheterna Dagens industri TT Nyhetsbyrån SVT Nyheter Uppdrag granskning Dagens Nyheter
Unionen Svenska Transportarbetareförbundet LO Sverige Lag & Avtal

#svenskpilotforening #swealpa #svpol #arbpol #unionbusting #ifalpa #airline #travel #svenskpilot #pilot #sas #strejk”
Jaha, tror SPF att 100-130 miljoner per dag bara är hittepå?
Det är bara att hala fram SAS senaste trafiksiffror (juni) för att göra en överslagsberäkning. 2755 miljoner RPK * 1,16 SEK/RPK = 3,2 miljarder i betalda billjettintäkter i juni (inkl charter), eller drygt 100 mnkr per dag.
Trafiken i juli skulle förmodligen vara något större. Drygt hälften av avgångarna är påverkade, men det är fler "dyra avgångar" som är inställda och fler "billiga avgångar" (ATR-72, CRJ 900) som fortfarande flyger. Så de inställda avgångarna kan motsvara ca 60-80 miljoner i biljettintäkter per dag.
Fygresor motsvarande denna intäktsvolym ska alltså endera återbetalas (kostar 100%), eller ombokas till annan SAS-flight (kostar i princip inget) eller ombokas till annat bolag (kostar förmodligen betydligt mer än resenärerna ursprungligen betalade). Därtill ska i många fall förseningsersättning och "duty of care"-kostnader betalas ut. Därtill kommer uteblivna fraktintäkter, som inte återfinns i de månatliga trafiksiffrorna. Long haul har ju stått i stort sett helt stilla, och det är där de mesta fraktintäkterna finns. På plussidan slipper SAS att betala pilotlöner och bränsle för de plan som står stilla. Men troligen drar kundtjänst m.fl. ganska saftiga övertidskostnader just nu.
Att de dagliga kostnaderna för SAS för strejken är någonstans i trakten av 1,5 * biljettintäkterna för de inställda flygen tycker jag inte alls är ett orimligt påstående.
 
Jaha, tror SPF att 100-130 miljoner per dag bara är hittepå?
Det är bara att hala fram SAS senaste trafiksiffror (juni) för att göra en överslagsberäkning. 2755 miljoner RPK * 1,16 SEK/RPK = 3,2 miljarder i betalda billjettintäkter i juni (inkl charter), eller drygt 100 mnkr per dag.
Trafiken i juli skulle förmodligen vara något större. Drygt hälften av avgångarna är påverkade, men det är fler "dyra avgångar" som är inställda och fler "billiga avgångar" (ATR-72, CRJ 900) som fortfarande flyger. Så de inställda avgångarna kan motsvara ca 60-80 miljoner i biljettintäkter per dag.
Fygresor motsvarande denna intäktsvolym ska alltså endera återbetalas (kostar 100%), eller ombokas till annan SAS-flight (kostar i princip inget) eller ombokas till annat bolag (kostar förmodligen betydligt mer än resenärerna ursprungligen betalade). Därtill ska i många fall förseningsersättning och "duty of care"-kostnader betalas ut. Därtill kommer uteblivna fraktintäkter, som inte återfinns i de månatliga trafiksiffrorna. Long haul har ju stått i stort sett helt stilla, och det är där de mesta fraktintäkterna finns. På plussidan slipper SAS att betala pilotlöner och bränsle för de plan som står stilla. Men troligen drar kundtjänst m.fl. ganska saftiga övertidskostnader just nu.
Att de dagliga kostnaderna för SAS för strejken är någonstans i trakten av 1,5 * biljettintäkterna för de inställda flygen tycker jag inte alls är ett orimligt påstående.
Tack för att du har så mycket energi och intresse för att komma med faktabaserade inlägg. :)
 

adhoc76

Medlem
Varning för konspirationsteorier redan från start. Flertalet SAS Connect inställda från Arlanda imorgon, däribland Malaga och Palma. Inställda med mycket kort varsel (runt kl 19-20 med avresa imorgon vid pass 06). Detta är en avvikelse mot tidigare. Orsak kan man förstås bara spekulera om eftersom man inte får någon som helst information. Min gissning landar vid att charterbolagen skapat ett rejält undertryck (imorgon är det ju lördag). Ska följa de planlagda flygplansindividerna och se var de hamnar imorgon. Själv ombokad och kommer förhoppningsvis fram ett drygt dygn senare än planerat. Håller tummarna!
 

Carl

Medlem
Tänk om pilotfacket skulle driva SAS till konkurs. Det skulle få stora konsekvenser hos en massa andra bolag som har en affär kopplad till SAS. En del linjer skulle såklart täckas upp av andra aktörer men långtifrån allt. Förutom alla som direkt blir av med jobbat inom SAS så skulle;

* Amex tappa ganska många kortinnehavare
* Swedavia tappa sin största kund
* Alla butiker på flygplatserna där SAS trafikerar skulle få minskad omsättning
* Arlanda express skulle tappa kunder
* Taxi & Flygbussarna skulle tappa kunder
* Hotellen vid flygplatserna skulle tappa gäster
* Flera kommuner skulle tappa skatteintäkter

Kan bara hoppas på att parterna finner en lösning.
 
Toppen