Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

sandek

Medlem
Flög mixed Fleet själv i många år. Växling mellan kort och långflygningar tex A320/330 och dessutom fler simulatorkontroller.
Inte bra alls, det blir mer trötthet och fler misstag. Tur att passagerare inte vet hur nära det kan vara ibland med trötta piloter.
Bättre framförhållande i schema, den här fighten vann SAS.
Tur att jag aldrig jobbade i SAS där management och pengar verkar styra allt.
Nära vadå liksom.
 

Homer

Medlem
Strejk om ett år när kabinpersonalens s k framtid ska tryggas.

Och ett SAS som står sämre rustat framöver.


Det springende punkt er, om SAS kan få produktiviteten yderligere op. I så fald kan lønstigninger forsvares.
Hvis ikke bliver det en dyr omgang,« skriver han videre.

Han fremhæver, at hvis den nye overenskomst for piloterne i SAS kommer til at danne præcedens for resten af personalegrupperne i virksomheden, vil det give SAS en ekstra udgift til lønninger på omkring 1,1 mia. svenske kroner. Det svarer til 760 mio. kr.



Öka produktiviteten :rolleyes:
Enda hoppet var ju SAS Ireland.
 

M.K

Medlem
Tycker ändå det låter som en saftig ökning faktiskt.

SEK har nästan garanterat rasat vidare mer än dessa 11% om tre år. Mer SAIL och mer rekrytering av svenska piloter kan därför vara bra prioriteringar för att motverka kostnadsökningen. Nu tas ju 100 miljoner tillbaka också varav en stor del redan reserverats i tidigare kvartal. Dessa skulle ha delats ut till all personal i år OM det inte skedde saker som väsentligen påverkade resultatet. Jag kan inte tänka mig annat än att SAS behöver dessa nu. Tråkigt för all övrig personal men denna strejk har kostat stort.

Jag tror på över miljarden i direkta kostnader och vågar inte tänka på indirekta kostnader framöver med lägre kabinfaktor pga strejken och stoppad försäljning. Intressant att se fyllnadsgraden på mina flighter nästa vecka. SAS ligger mig varmt om hjärtat så kommer givetvis fortsätta vara trogen kund men håller mig långt borta från fler SAS aktier tillsvidare.
 
Toppen