Med den begränsade information som jag har så kan jag inte se att avtalet är dåligt för SAS.
Löneökningen på 3,5% för 2019, är inte orimlig. Det tror jag att SAS klarar av. För övriga år så har jag inte sett att det kommenterats hur stor ökningen blir, men låt oss anta att det också ligger på 3,5% per år, så tror jag att det är fullt överkomligt.
Gällande schemaläggningen och möjligheten för piloterna att bättre planera sina liv, så tror inte jag att det får särskilt stora ekonomiska konsekvenser för SAS. Det är ju en fråga om planering. Att man dessutom lyckats få med sig att piloterna ska kunna flyga en blandning av kortdistans och långdistans gör ju detta ännu bättre och enklare att planera. Mer flexibilitet måste ju vara en fördel för SAS.
När det gäller de avtalen som SAS sa upp (karriärvägar och outsourcing) så tror jag att man gjorde det främst som en markering mot piloterna eftersom de sa upp det andrda avtalet i förtid. Det tror jag faktiskt inte påverkar åt något håll. Snarare så tror jag att det tvingade piloterna att fokusera på detta istället för på lönen. Om inte detta avtalet hade sagts upp så skulle piloternas stridsfrågor enbart vara schema och lön, och då hade det kostat SAS ännu mer.
Nej, den största skadan som SAS har lidit är kopplad till stilleståndstiden under strejken.
Och sedan tillkommer eventuella ersättningar enligt EU förordningen.
Nu drabbades inte jag, men om jag hade gjort det och om SAS hade löst ombokning och ersatt mig för eventuella extra utlägg på ett sätt att jag blev nöjd, då hade jag faktiskt inte haft mage att begära ytterligare ersättning.