Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

apknug

Medlem
Jo, för att isf flyga långlinjer 3 dagar, ledig 3 dagar året runt ca 45 turer så får du plötsligt en chartertur eller två dagen innan en långtur. Kortturerna innan börjar väldigt tidigt och långturerna efter börjar sent.
Jag förstår att SAS önskar det men jag tycker det är farligt.
Kan förstå att långdistans piloterna grämer sig lite för att ge upp denna glassiga tillvaro, att jobba 90 dagar om året och ligga på hotel på Manhattan mellan dem.

Lite trist att gå tillbaka och få köra hundpass igen emellanåt istället då och då.
 

Tjaeng

Medlem
Kan förstå att långdistans piloterna grämer sig lite för att ge upp denna glassiga tillvaro, att jobba 90 dagar om året och ligga på hotel på Manhattan mellan dem.

Lite trist att gå tillbaka och få köra hundpass igen emellanåt istället då och då.

Borde inte större delen av kåren välkomna detta, dock? Ger ju en möjlighet för fler att flyga longhaul vilket jag förstått är eftertraktat.
 

mha321

Medlem
Om vi säger att dom här som tjänar 97K är dom som är äldst och flyger longhaul. Dom kommer att gå i pension dom närmsta 5 åren. Då kan det här ju bli en stor vinst för SAS som nu kan locka unga 35K-piloter till bolaget med att dom får flyga A330/A350 ibland. Bra deal Richard!
Det skrevs ju för några månader sedan rätt mycket om stora pensionsavgångar de kommande 10 åren. Frågan är hur jämnt fördelade de är? Om det är relativt många under de första tre åren så kan avtalet onekligen skjuta upp problemet till en punkt där skalan har tippat lite. Inte bara för attraktiv nyrekrytering utan hela lönetrappan.
 
  • Gilla
Reactions: M.K
Det skrevs ju för några månader sedan rätt mycket om stora pensionsavgångar de kommande 10 åren. Frågan är hur jämnt fördelade de är? Om det är relativt många under de första tre åren så kan avtalet onekligen skjuta upp problemet till en punkt där skalan har tippat lite. Inte bara för attraktiv nyrekrytering utan hela lönetrappan.
En utmaning för SAS är ju pilotbrist och nyrekrytering. Det är ju inte en fråga som Pilotföreningen tänker på vid förhandlingsbordet. Smart drag av SAS med mixed fleet. Vem vill inte få börja flyga A350 redan tidigt i karriären?
 
Med den begränsade information som jag har så kan jag inte se att avtalet är dåligt för SAS.

Löneökningen på 3,5% för 2019, är inte orimlig. Det tror jag att SAS klarar av. För övriga år så har jag inte sett att det kommenterats hur stor ökningen blir, men låt oss anta att det också ligger på 3,5% per år, så tror jag att det är fullt överkomligt.

Gällande schemaläggningen och möjligheten för piloterna att bättre planera sina liv, så tror inte jag att det får särskilt stora ekonomiska konsekvenser för SAS. Det är ju en fråga om planering. Att man dessutom lyckats få med sig att piloterna ska kunna flyga en blandning av kortdistans och långdistans gör ju detta ännu bättre och enklare att planera. Mer flexibilitet måste ju vara en fördel för SAS.

När det gäller de avtalen som SAS sa upp (karriärvägar och outsourcing) så tror jag att man gjorde det främst som en markering mot piloterna eftersom de sa upp det andrda avtalet i förtid. Det tror jag faktiskt inte påverkar åt något håll. Snarare så tror jag att det tvingade piloterna att fokusera på detta istället för på lönen. Om inte detta avtalet hade sagts upp så skulle piloternas stridsfrågor enbart vara schema och lön, och då hade det kostat SAS ännu mer.

Nej, den största skadan som SAS har lidit är kopplad till stilleståndstiden under strejken.
Och sedan tillkommer eventuella ersättningar enligt EU förordningen.
Nu drabbades inte jag, men om jag hade gjort det och om SAS hade löst ombokning och ersatt mig för eventuella extra utlägg på ett sätt att jag blev nöjd, då hade jag faktiskt inte haft mage att begära ytterligare ersättning.
 

mha321

Medlem
Noterar när man tittar på dagens avgångar att all shorthaul from Arlanda går enligt plan förutom en ensam Oslo avgång.

Men ingen longhaul alls.

Räcker inte 12+ timmar? Innefattar ju även Newark kl 1225.. Eller flög man hem alla de kärrorna och parkerade dem i Köpenhamn eller något i den stilen?
 

SK989

Medlem
Noterar när man tittar på dagens avgångar att all shorthaul from Arlanda går enligt plan förutom en ensam Oslo avgång.

Men ingen longhaul alls.

Räcker inte 12+ timmar? Innefattar ju även Newark kl 1225.. Eller flög man hem alla de kärrorna och parkerade dem i Köpenhamn eller något i den stilen?
Jag gissar bara, men kanske det har att göra med att det inte finns någon besättning på utestationerna som kan flyga hem planet igen? Dvs. besättningen kanske flygs dit med andra bolag idag, så att de kan flyga hem imorgon?
 

mha321

Medlem
Jag gissar bara, men kanske det har att göra med att det inte finns någon besättning på utestationerna som kan flyga hem planet igen? Dvs. besättningen kanske flygs dit med andra bolag idag, så att de kan flyga hem imorgon?
Låter inte orimligt.

Samtidigt som jag skickade kom jag på att det ju också är så att I princip inga av morgonflighterna *till* Arlanda gick I morse. Så alla connecting pax saknas dessutom.
 

aldrighemma

Medlem
Löneökningen på 3,5% för 2019, är inte orimlig. Det tror jag att SAS klarar av. För övriga år så har jag inte sett att det kommenterats hur stor ökningen blir, men låt oss anta att det också ligger på 3,5% per år, så tror jag att det är fullt överkomligt.
På di.se så säger dom att avtalet ger 3,5 procent under 2019, 3 procent under 2020 och 4 procent under 2021.
 
Toppen