Som jag tänker så innebär ju detta att man antingen lägger ner baser i Skandinavien, eller åtminstone minskar dem, annars blir det ju ingen kostnadsbesparing. Då försvinner de största incitamenten för mig att flyga med dem, att de utgår från skandinaviska flygplatser, har skandinavisk besättning och humana anställningsvillkor. Då kan jag lika gärna börja flyga med vilket annat flygbolag som helst.
Nej, jag tror att man måste marknadsföra sitt ansvarstagande istället och medvetandegöra för allmänheten att man skiljer sig från många av sina konkurrenter i det avseendet.
Känner folk till att flera av gulfbolagen har anställda som arbetar under slavliknande förhållanden med arbetstider på 12-16 timmar om dygnet 7 dagar i veckan? Dessutom så är det inte ovanligt att de har skuldsatt sig då de betalat utbildningarna, rekryteringsavgifterna mm till antingen flygbolagen eller rekryteringsagenterna vilket många gånger innebär att de på sina 3 års-kontrakt inte kan plocka ut mer lön än motsvarande 1 års arbete. Med ökad kunskap om detta så hade kanske många tänkt sig för innan man bokar en resa med dem.
Många Lågkostnadsbolag har personal utan kollektivavtal och dåliga arbetsvillkor, vilket i princip resulterar i samma utsatthet.
Kunder till bl a IKEA, HM mfl börjar få en ökad medvetenhet om sådana här saker. Det är kanske dags att få flygresenärer att bli medvetna också. Jag tycker att det är en långsiktigt bättre strategi än att ge upp för omständigheterna och bli likadan som alla andra.