Senaste nytt

SAS på väg att flagga ut delar av verksamheten till lågkostnadsländer?

Jag tycker nog att bra, kunnig och serviceminded personal är viktigare än att den är skandinavisk.
Sant, absolut minst lika viktigt! Jag kan tycka det känns extra trevligt att när man vänder hemåt gå på ett plan med skandinavisk personal, lite som att man kommer hem redan när man stiger ombord. Men ja, som du säger så hjälper det ju inte mycket för helhetsupplevelsen om personalen i fråga inte är bra.

Som jag tänker så innebär ju detta att man antingen lägger ner baser i Skandinavien, eller åtminstone minskar dem, annars blir det ju ingen kostnadsbesparing. Då försvinner de största incitamenten för mig att flyga med dem, att de utgår från skandinaviska flygplatser, har skandinavisk besättning och humana anställningsvillkor. Då kan jag lika gärna börja flyga med vilket annat flygbolag som helst.

Nej, jag tror att man måste marknadsföra sitt ansvarstagande istället och medvetandegöra för allmänheten att man skiljer sig från många av sina konkurrenter i det avseendet.

Känner folk till att flera av gulfbolagen har anställda som arbetar under slavliknande förhållanden med arbetstider på 12-16 timmar om dygnet 7 dagar i veckan? Dessutom så är det inte ovanligt att de har skuldsatt sig då de betalat utbildningarna, rekryteringsavgifterna mm till antingen flygbolagen eller rekryteringsagenterna vilket många gånger innebär att de på sina 3 års-kontrakt inte kan plocka ut mer lön än motsvarande 1 års arbete. Med ökad kunskap om detta så hade kanske många tänkt sig för innan man bokar en resa med dem.

Många Lågkostnadsbolag har personal utan kollektivavtal och dåliga arbetsvillkor, vilket i princip resulterar i samma utsatthet.

Kunder till bl a IKEA, HM mfl börjar få en ökad medvetenhet om sådana här saker. Det är kanske dags att få flygresenärer att bli medvetna också. Jag tycker att det är en långsiktigt bättre strategi än att ge upp för omständigheterna och bli likadan som alla andra.

Som jag tänker så innebär ju detta att man antingen lägger ner baser i Skandinavien, eller åtminstone minskar dem, annars blir det ju ingen kostnadsbesparing. Då försvinner de största incitamenten för mig att flyga med dem, att de utgår från skandinaviska flygplatser, har skandinavisk besättning och humana anställningsvillkor. Då kan jag lika gärna börja flyga med vilket annat flygbolag som helst.

Nej, jag tror att man måste marknadsföra sitt ansvarstagande istället och medvetandegöra för allmänheten att man skiljer sig från många av sina konkurrenter i det avseendet.

Känner folk till att flera av gulfbolagen har anställda som arbetar under slavliknande förhållanden med arbetstider på 12-16 timmar om dygnet 7 dagar i veckan? Dessutom så är det inte ovanligt att de har skuldsatt sig då de betalat utbildningarna, rekryteringsavgifterna mm till antingen flygbolagen eller rekryteringsagenterna vilket många gånger innebär att de på sina 3 års-kontrakt inte kan plocka ut mer lön än motsvarande 1 års arbete. Med ökad kunskap om detta så hade kanske många tänkt sig för innan man bokar en resa med dem.

Många Lågkostnadsbolag har personal utan kollektivavtal och dåliga arbetsvillkor, vilket i princip resulterar i samma utsatthet.

Kunder till bl a IKEA, HM mfl börjar få en ökad medvetenhet om sådana här saker. Det är kanske dags att få flygresenärer att bli medvetna också. Jag tycker att det är en långsiktigt bättre strategi än att ge upp för omständigheterna och bli likadan som alla andra.
Antagligen räcker inte kassan tills dess att man medvetandegjort personer om detta, o även annars tror jag det blir svårt.
För att riktigt greppa hur villkoren står sig gentemot konkurrenternas måste de också sätta allt i perspektiv (alltså berätta hur dåligt det är hos t.e.x Qatar).
Gissar att det är en typ av marknadsföring man varken vill eller kan ägna sig åt.....om man vill behålla några bra relationer.

Skulle man ändå lyckas så är jag rädd att du överskattar denna etiska parameter i förhållande till pris.

Antagligen räcker inte kassan tills dess att man medvetandegjort personer om detta
Skulle man ändå lyckas så är jag rädd att du överskattar denna etiska parameter i förhållande till pris.

Helt enig - tror tyvärr folk fattar beslut utifrån pris i väldigt hög grad. Titta bara på mat och speciellt kött - folk vet mycket väl vilka vidriga förhållanden griser i vissa länder lever under samt vilka mängder antibiotika som pumpas in i de stackars djuren i förebyggande syfte - men tar folk konsekvensen och köper bra producerat kött? Nej, inte när fläskfilen från land X kostar 39.90 kilot...
Samma sak med flygresor - de flesta bryr sig bara om slutsumman när de handlar, även om de i sociala medier skriver inlägg för bra arbetsvillkor.

Det finns en diskussion i ämnet sedan tidigare: SAS på väg att flagga ut delar av verksamheten till lågkostnadsländer? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Som jag skrev i den tidigare tråden: "Det är väl det enda rimliga, sett till hur marknad, kostnadsbild och konkurrens ser ut. Det ska bli intressant att se hur reaktionerna blir, om några, med tanke på svenskars (och norrmän/danskar?) dubbelmoral. Å ena sidan blir det väl ett drev om att SAS lönedumpar och är ett ruttet företag som bara tänker på sina aktieägare. Å andra sidan kommer i mångt och mycket samma personer inte ens överväga att flyga SAS så länge Norsken har lägre pris."

De danska fackförbunden är bekymrade och pockar på politikernas uppmärksamhet.

SAS-overvejelser om udflagning vækker bekymring - CHECK-IN.dk
Läser jag det rätt så verkar facken i det här fallet fokusera på att politikerna skulle göra något åt hur det ser ut på marknaden. Och inte agera i form av ägare för sas, utan de verkar fatta att sas måste följa marknaden. Det är ju ett fall framåt.

Sedan är väl frågan hur mycket danska politiker faktiskt kan göra åt det, de lyder väl under EU reglerna...

Tror inte SAS kommer byta ut sin skandinaviska personal, däremot tror jag att de kommer fixa något liknande BA's Mixed Fleet med sämre arbetsvillkor och lägre löner

Läser jag det rätt så verkar facken i det här fallet fokusera på att politikerna skulle göra något åt hur det ser ut på marknaden. Och inte agera i form av ägare för sas, utan de verkar fatta att sas måste följa marknaden. Det är ju ett fall framåt.

Det stämmer det. Ordförande för CAU erkänner att SAS är utsatt för stort tryck ifrån lågprisbolagen och SPU's ordförande säger att det är en tråkig och skrämmande utveckling som just nu förekommer inom flygindustrin.

Toppen