Senaste nytt

SAS på väg att flagga ut delar av verksamheten till lågkostnadsländer?

Jag tror det mest handlar om att inte ha ett val. Den stora massan har tydligt meddelat att de inte bryr sig om ifall personalen är skandinavisk eller inte, och på en sådan marknad kan man inte konkurrera långsiktigt med så mycket högre kostnad.

Det som förvånar mig är att London enligt den där är såpass billigt i princip i linje med resten av EU. Jag hade gissat att det var billigare än Skandinavien men betydligt dyrare än tex Spanien eller gamla öststater som ju LCCerna gärna använder.

Jag tror det var Kjos som sa efter att SAS nov 2012 nära gick KK att även om SAS tar bort sina kostnader för flygande anställda kommer de ha högre produktionskostnader på flygkilometer än Norwegian och Ryanair.
Dags att se sig om var den verkliga kostnaden finns...

Jag tror det var Kjos som sa efter att SAS nov 2012 nära gick KK att även om SAS tar bort sina kostnader för flygande anställda kommer de ha högre produktionskostnader på flygkilometer än Norwegian och Ryanair.
Dags att se sig om var den verkliga kostnaden finns...
Det kommer det garanterat. En del av det är cost of doing business - det kostar mer att leverera en servicenivå vid tex störningar som alltid kommer vara högre än lcc. En del är säkert annat som kan skalas bort på också, men det är väl det som är en del av spar programmen.

Och det är ju fortfarande så att även en dåligt betald personal i Skandinavien är dyrare än en högbetald personal från de flesta andra delar av världen. Samma sak ser man ju i många andra brancher.

Och det är ju fortfarande så att även en dåligt betald personal i Skandinavien är dyrare än en högbetald personal från de flesta andra delar av världen. Samma sak ser man ju i många andra brancher.
Därför norrmän köper billig norsk (förberedd) lax från bl a Thailand och Polen ju. :)

Borde man inte kunna sänka lönekostnaden bara genom att föryngra personalstocken även i Skandinavien?

För övrigt skriver man att genomsnittskostnaden i UK är €26 samtidigt som man pekar ut London som stad på kartan. Jag är ganska övertygad om att lönekostnaden i Metropolitan London är betydligt högre än €26.

Borde man inte kunna sänka lönekostnaden bara genom att föryngra personalstocken även i Skandinavien?

För övrigt skriver man att genomsnittskostnaden i UK är €26 samtidigt som man pekar ut London som stad på kartan. Jag är ganska övertygad om att lönekostnaden i Metropolitan London är betydligt högre än €26.
Det är ju en hel del yngre kabinpersonal redan idag som garanterat har lägre lön.

Det är det ingen tvekan om. Jag skulle gissa att lönenivåerna i London ligger drygt 40-50% över nivån i restan av landet (kanske mer). Det hade så klart varit bättre om man hade gjort en uppskattning av ett mer realistiskt exempel baserad på kostnaderna i det område där man tänker placera basen. Men det kanske stämmer om alla de anställda bor väster om Heathrow. Sen gynnar den lägre kursen på GBP såklart också ekvationen.

Men man får väl säga att SAS behöver anpassa sig marknadsnivån om dom ska finnas kvar. Kanske SAS ändå engang får ta tag i sina ägare (staterna) och be om skattelättnader för sina anställda. I Danmark finns det ju t.ex också ett avgift undantag för biluthyrningsföretagen där dom inte måste betala registreringsavgift på biler som är avsedd för utländska kunder. Detta för att de danska biluthyrningsföretagen har möjlighet att vara konkurrenskraftiga mot utländska företag.

Toppen