Senaste nytt

SAS på väg att flagga ut delar av verksamheten till lågkostnadsländer?

konsumtion

Medlem
Hoppas de för ner kostnaderna och kan sänka sina priser. De kan idag ligga ca 1000-2000kr dyrare på en inrikesbiljetter jämfört med Norwegian.....riktigt kasst! Hur tänker de egentligen? Vad är motiveringen? Att de serverar kaffe/te? Sjukt dyrt kaffe i så fall.
 

011430121

Medlem
Hoppas de för ner kostnaderna och kan sänka sina priser. De kan idag ligga ca 1000-2000kr dyrare på en inrikesbiljetter jämfört med Norwegian.....riktigt kasst! Hur tänker de egentligen? Vad är motiveringen? Att de serverar kaffe/te? Sjukt dyrt kaffe i så fall.
På vilka linjer, vilka tider, hur långt i förväg bokar du, om SAS är 1000-2000 kronor dyrare än Norwegian, du måste nog komma med lite exempel för att ditt påstående skall bli trovärdigt.
 

011430121

Medlem
Hoppas de för ner kostnaderna och kan sänka sina priser. De kan idag ligga ca 1000-2000kr dyrare på en inrikes biljetter jämfört med Norwegian.....riktigt kasst! Hur tänker de egentligen? Vad är motiveringen? Att de serverar kaffe/te? Sjukt dyrt kaffe i så fall.
Jag gjorde en kontroll på ett datum i juli, du måste lita på mig att jag inte hade kollat i förväg, mellan Stockholm och Luleå den 19 juli och retur den 21 juli så här ser det ut om man bokar och skall skicka en väska, jämförelsen är mellan bolagens första avgång båda dagarna
OBS detta är utan något status hos passageraren

SAS
upload_2017-3-28_7-4-53.png


Norwegian
upload_2017-3-28_7-8-56.png


På dessa avgångar är SAS 5 kronor billigare, och den status löse kan välja sittplats på Norwegian och få gratis kaffe på SAS, sam kan boka sittplats först 22 timmar innan avgång

Vi skall tänka på en sak när vi skriver här på BC att vara försiktig med vad vi skriver, det klagas på vad vi läser i tiningarna och hur illa informerade de är. Här på BC skall vi nog ha lite mer på fötterna än att bara "kast ur sig saker" som inte stämmer med verkligheten.

 

agehall

Medlem
Fast om man tittar på en biljett nästa vecka tror jag situationen ser lite annorlunda ut. Jag åkte till Umeå över dagen förra veckan och Norwegian var då runt 2k billigare än SAS på en R/T.
 

mha321

Medlem
Fast om man tittar på en biljett nästa vecka tror jag situationen ser lite annorlunda ut. Jag åkte till Umeå över dagen förra veckan och Norwegian var då runt 2k billigare än SAS på en R/T.
Det går upp och ner i skillnad beroende på destination och dag. Ibland skiljer det ännu mer än 2k, men det är sällan. När det skiljer så mycket flyger jag definitivt norwegian, och det händer inte mig långa gånger per år åtminstone.

Ibland är de billigare ändra fram tills man tittar på avgångstider också. Sas har ju ofta fler avgångar och därmed bättre tider för flexibilitet. Och det betalar man naturligtvis för. Likaså betalar man för bättre ombokning och liknande om det strular - men det värdet är större på utrikes där fler alternativ finns.

Men grunden gäller naturligtvis - sas måste få ner kostnaden ytterligare, för de kan inte ligga mer än marginellt över konkurrenterna i biljett kostnad på tex inrikes. Och det är väl just därför som man provar att göra som konkurrenterna - anställa utanför Sverige. Än så länge kör man väl anställda och inte bemanningsföretag, men funkar det så kommer antagligen det också. Det är ju kundernas krav.
 
Toppen