Senaste nytt

SAS på väg att flagga ut delar av verksamheten till lågkostnadsländer?

Med tanke på att sas har flighter 0730 på morgonen från London så får vi nog utgå ifrån att de står där över natten.
Nu handlar ju denna tråd om sas och eventuell utflaggning, utgick ifrån att du pratade om sas till London och vidare. Självklart är det fler som åker British Airways till London och vidare än vad det är SAS från London till Skandinavien och vidare.
Antalet flighter dagligen LHR-HKG vet jag inte men imorgon är det 7 flighter.
Det var du själv som sa att de som åker från London hitåt har end station här och inte åker vidare, det är väldigt långt från sanningen. De gånger jag flyger från London till Stockholm med SAS är det alltid en massa transfer vidare till minst ett tiotal destinationer som brukar ropas upp ombord när det blir tight connection eller förseningar.

Som sagt jag har inte koll på SAS flighter men tänkte mest logiskt.
Då är kanske London en bra bas.
Dels har jag svårt att ta vad som hörs i högtalarns som statestik. För med LH till Frankfurt så ropas det sällan upp ngt, betyder det att dom alltid är i tid??? Och är inte transfer på ifrån stockholm mest vidare i sverige??

Dels har jag svårt att ta vad som hörs i högtalarns som statestik. För med LH till Frankfurt så ropas det sällan upp ngt, betyder det att dom alltid är i tid??? Och är inte transfer på ifrån stockholm mest vidare i sverige??
Det är mycket transfer vidare till Finland också samt en del till Norge.
De ropar inte ut connections där folk blir ombokade eller får gate info om inte folk reser dit. Eller så är det bara mina flighter som har connection pax vidare från Stockholm. Om du inte vill ta det som statistik så är det väl helt ok, men det är fakta att många ska vidare och inte har Stockholm som destination när man flyger från London till Stockholm

Du är så Stockholmcentrerad i den här diskussionen.
Det handlar om bas i London. Inte om trafik mellan Stockholm och London.

SAS flyger från London till bl a Oslo och Köpenhamn också.
Köpenhamn är dessutom SAS största hubb så det är ingen konstighet att britterna tar SAS flight till någon av dessa hubbar och flyger vidare till världen när SAS är billigare än British Airways direktflyg.

Det är mycket transfer vidare till Finland också samt en del till Norge.
De ropar inte ut connections där folk blir ombokade eller får gate info om inte folk reser dit. Eller så är det bara mina flighter som har connection pax vidare från Stockholm. Om du inte vill ta det som statistik så är det väl helt ok, men det är fakta att många ska vidare och inte har Stockholm som destination när man flyger från London till Stockholm

Med endstation så menar jag sverige då dom andra inte flyger inom sverige
Du är så Stockholmcentrerad i den här diskussionen.
Det handlar om bas i London. Inte om trafik mellan Stockholm och London.

SAS flyger från London till bl a Oslo och Köpenhamn också.
Köpenhamn är dessutom SAS största hubb så det är ingen konstighet att britterna tar SAS flight till någon av dessa hubbar och flyger vidare till världen när SAS är billigare än British Airways direktflyg.

Yes Doctorn jag utanför Stockholm så det är naturligt att tala om det man vet. Jag antar att det är liknade till CHP och Oslo men jag vet ej.
En ggn i tiden var just Köpenhamn den stora SAS hubben och när jag var liten åkte man ofta över CHP då det inte fanns direkt flyg från Stockholm. Men det är länge sen. Men jag tror att andelen utlänska resenärer är få mot dom som åker med t.ex BA även om man tar bolagens storlek i beaktning. Att flagga ut är nog inget man gör för att nattade plan eller för att få in/ eller att man har utlänska resenärer.

Men det är kanske bättre att flagga ut, även om det tar imot, än att göra som Titanic, gå till botten med flaggan i topp.

En intressant fråga med en bas i London är ju andra destinationer. Finns det en chans att man återvänder på Göteborg men "åt andra hållet"? Vad händer med Stavanger? Kan det tillkomma ytterligare någon destination om man baserar ett eller två små flyg där?

Det finns nog ett stort helhetstänk i det. En stor del är billigare personal. Trafiken till hubbarna tror jag är en av de mindre punkterna faktiskt.

En intressant fråga med en bas i London är ju andra destinationer. Finns det en chans att man återvänder på Göteborg men "åt andra hållet"? Vad händer med Stavanger? Kan det tillkomma ytterligare någon destination om man baserar ett eller två små flyg där?

Det finns nog ett stort helhetstänk i det. En stor del är billigare personal. Trafiken till hubbarna tror jag är en av de mindre punkterna faktiskt.
Jag tror inte SAS har råd att köpa slottider från Heathrow för flygningar till Göteborg eller Stavanger. Och att ha en London-hubb spridd på flera flygplatser är nog inte speciellt smart.

Toppen