Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer?

bvs

Medlem
Utrymmet är a och o för mig. Annars är SAS Plus perfekt och bra nog! Får ofta seat block ändå.
Men vad jag tror många glömmer är att man redan idag kan boka ett extra säte på alla flyg, till en ganska rimlig penning.

Det är långt ifrån alla flyg man kan köpa extra säte på.

SK989

Medlem
Jag har iaf blivit nekad :)
Det finns två varianter - extra seat respektive guaranteed extra seat. När det gäller extra seat är det möjligt om planet inte är fullt och alla platserna inte behövs, d.v.s. man kanske inte får köpa ett extra seat. I fråga om guaranteed extra seat så spelar det ingen roll om flyget är fullt, du har då köpt den extra platsen i förväg samtidigt som man bokar biljetten (extra seat kan man lägga till senare men är då inte garanterad att man faktiskt får ett ledigt säte bredvid). Det är också dyrare att köpa en guranteed extra seat jämfört med extra seat, ungefär dubbla priset eller mer; guaranteed extra seat kostar 899 kr inom Europa (både Go och Plus) och 1499 kr för interkontinentala resor (endast Go). Det är faktiskt också möjligt att köpa en guranteed extra seat vid bonusresor, man betalar då helt enkelt dubbla poängen.

Vill man köpa den dyrare varianten - guaranteed extra seat - så måste man alltså göra det samtidigt som man köper biljetten och det går inte att göra online. Man måste också checka in manuellt på flygplatsen.

Last edited:

bvs

Medlem
Det finns två varianter - extra seat respektive guaranteed extra seat. När det gäller extra seat är det möjligt om planet inte är fullt och alla platserna inte behövs, d.v.s. man kanske inte får köpa ett extra seat. I fråga om guranteed extra seat så spelar det ingen roll om flyget är fullt, du har då köpt den extra platsen i förväg samtidigt som man bokar biljetten (extra seat kan man lägga till senare men är då inte garanterad att man faktiskt får ett ledigt säte bredvid). Det är också dyrare att köpa en guranteed extra seat jämfört med extra seat, ungefär dubbla priset eller mer. Det är faktiskt också möjligt att köpa en guranteed extra seat vid bonusresor, man betalar då helt enkelt dubbla poängen.

Vill man köpa den dyrare varianten - guaranteed extra seat - så måste man alltså göra det samtidigt som man köper biljetten och det går inte att göra online. Man måste också checka in manuellt på flygplatsen.

Antar att planet var fullt då för jag ringde in min bokning utan att igenom det. Oavsett så är ju processen helt värdelös för att man ska orka göra det ofta inom europa :)

M.K

Medlem
En lite rolig fundering här. De gamla skinnfåtöljerna från MD tiden med EU konfiguration finns inte kvar på ett lager någonstans? 8 stolar rad1-2, givetvis med gardin till economy extra/plus/minus och riktiga glas till mitt bubbel på drinkbordet. Lov att drömma! Jag lovar att boka ibland Anko :cool:

Jonas C

Medlem
Vill minnas att när SAS avskaffade business inom Europa 2013 så utgjorde antalet passagerare som betalade för klassen cirka 1%.

Toppen