Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer?

Johan Hbg

Medlem
Vill minnas att när SAS avskaffade business inom Europa 2013 så utgjorde antalet passagerare som betalade för klassen cirka 1%.
Låter rimligt. Brukade sitta en eller två längst fram när jag åkte till Paris och London med jobbet på den tiden.
Samtidigt satt vi ett helt gäng i EcoExtra, helt enligt företagspolicy. Den har fortsatt till idag.

Behovet av C är nog nära 1%, max.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Sir Lemon

Medlem
Varför inte? Tar 1 sekund att flytta skylten på stolsryggen, och seat block behöver inte innebära att där finns nåt bord eller motsvarande.
Inte ens gardin är ett måste i Europa-C.
Gardin uppskattar jag iaf. För mig är det en god skillnad, i kombination med bättre säten 2+2 (ej enbart seat block), varm mat, bubbel och en god Hernö. Men drömma kan man ju alltid. Närmast intra-Europe kommer för mig BA, sedan Swiss och möjligen Lufthansa. :)
 

Jannes

Medlem
Är ju vanligt? På LOT fick jag också betala för en pringles trots C
Ja det är väl kanske så, men min poäng var att SAS Plus ibland har fördelar som man inte ens får i konkurrenternas C.
Och allt skämtande om SAS som en LCC känns ganska främmande när andra bolag tar betalt för Pringles i högsta kabinklassen. Sen kan man ju fundera på hur ”fina” Brussels och LOT är, men det är en annan diskussion.
 

Sir Lemon

Medlem
Ja det är väl kanske så, men min poäng var att SAS Plus ibland har fördelar som man inte ens får i konkurrenternas C.
Och allt skämtande om SAS som en LCC känns ganska främmande när andra bolag tar betalt för Pringles i högsta kabinklassen. Sen kan man ju fundera på hur ”fina” Brussels och LOT är, men det är en annan diskussion.
Brussels business tycker jag om. LOT har jag ännu inte provat.
 

Davvelavve

Medlem
Ja det är väl kanske så, men min poäng var att SAS Plus ibland har fördelar som man inte ens får i konkurrenternas C.
Och allt skämtande om SAS som en LCC känns ganska främmande när andra bolag tar betalt för Pringles i högsta kabinklassen. Sen kan man ju fundera på hur ”fina” Brussels och LOT är, men det är en annan diskussion.
Jag tycker att det känns som ett LCC när man behöver betala för att välja sittplats i PLUS hos SAS.
 

M.K

Medlem
@Jonas C 1% siffran är nog korrekt. Jag minns att poängintjäningen var hög de gånger jag bokade C privat ( hade inte C då på tjänsterresor, bara extra inom EU), men även priset. 11-12000 t&r var väl standard då? Jag fick även ibland courtesy upgrade från extra. Därför lämpligt med två rader 2+2 på NEO med statusupgrades vid gate om osålda seats.
 

guwonder

Medlem
Utrymmet är a och o för mig. Annars är SAS Plus perfekt och bra nog! Får ofta seat block ändå.
Men vad jag tror många glömmer är att man redan idag kan boka ett extra säte på alla flyg, till en ganska rimlig penning.
Den här veckan har jag sett c. €70-91 för att köpa en extra plats i SAS ekonomiklass mellan CPH och USA. Mycket billigare än att betala för SAS Plus. God sömn i “poor person’s business class” till och från ORD.
 
Last edited:

Jannes

Medlem
Jag tycker att det känns som ett LCC när man behöver betala för att välja sittplats i PLUS hos SAS.
Men visst låter försämringarna av Plus (inget sätesval, inget Wifi) mycket rimligare ifall det är prep för återinförande av C?
Annars hade skillnaden varit tomt mittsäte, varm mat och "riktiga bestick och glas-glas"?
Tror ni man vågar ta bort lounge-access från Plus?
 
Toppen