Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer?

Hachans

Medlem
Men visst låter försämringarna av Plus (inget sätesval, inget Wifi) mycket rimligare ifall det är prep för återinförande av C?
Annars hade skillnaden varit tomt mittsäte, varm mat och "riktiga bestick och glas-glas"?
Tror ni man vågar ta bort lounge-access från Plus?

Nej, det tror jag inte har varit ett prep. Som sagt, om man ska ligga in linje med åtminstone ett av de andra bolagen (KLM) så är det väldigt lite som behövs. Den enda skillnaden är ledigt mittsäte (på flyg som har 3+3 sittning) och glasglas. De främsta raderna har dessutom någon centimeter mer benutrymme. De har också papplåda med förvisso gott innehåll på lite längre flyg, men på korta sträckor är det en liten snackspåse som delas ut. AF har bricka från Stockholm förvisso, men jag vet inte hur deras erbjudande ser ut på de kortare sträckorna.

På KLM ingår inte heller Wifi i business.

Det som är intressant i sammanhanget är ju att både KLM och AF har en högre nivå på servicen i ekonomi än vad SAS har, och bjuder på snacks och är ute med dryckesvagnen. Igår flög jag AMS-LIS och då var det två vändor med dryckesvagnen och två olika snacks, en macka först och en kaka innan landning. Detta kanske sätter press på SAS att förbättra GO också.
 

sweflyer

Medlem
Finns absolut inget som säger att det blir varm mat om de återinför Business class. Flög exempelvis KLM Oslo-Amsterdam i Business och där fick jag någon slags kall bulgursallad i en låda som var något bättre än SAS Plus men bara marginellt.
 

LarsCph

Medlem
Men visst låter försämringarna av Plus (inget sätesval, inget Wifi) mycket rimligare ifall det är prep för återinförande av C?
Annars hade skillnaden varit tomt mittsäte, varm mat och "riktiga bestick och glas-glas"?
Tror ni man vågar ta bort lounge-access från Plus?
Min gissning är att man införde förändringen för att ge fler fördelar till statuskunder.
 

fcx

Medlem
Vill minnas att när SAS avskaffade business inom Europa 2013 så utgjorde antalet passagerare som betalade för klassen cirka 1%.
En snabb beräkning.

SAS har 452 businesstolar i flottan och 18000 stolar på kortlinjeflottan. Om man tänker sig att långlinjemaskinerna gör 2 turer om dagen helt fullsatta och kortlinjemaskinerna gör 6 turer om dagen och att 60% av alla som åker business har ett anslutningsflyg så är det 0,5% av kortlinjestolarna som tas i anspråk av businesspax. Lägger man till att business ska ha seatblock så växer procentandelen. Lägg sedan till någon enstaka dåre som bokar busniess inom Europa för skojs skull så är man runt 1%.

Däremot så är det en väldigt skev fördelning per linje. ARN-CPH kommer att ligga betydligt högre än 1%, speciellt vissa av avgångarna. Några av de andra storstadslinjerna likaså, tänk London och liknande, medans veckans avgång till Tirana kanske inte precis är fullsatt i C...

I SAS vanliga "kundserviceanda" så kommer man säkert att hitta på ett glatt undantag med att business inom Europa bara erbjuds på linjer som går söder om CPH. Då har man uteslutit en stor majoritet av alla transferpax,
 

ARN01

Medlem
En snabb beräkning.

SAS har 452 businesstolar i flottan och 18000 stolar på kortlinjeflottan. Om man tänker sig att långlinjemaskinerna gör 2 turer om dagen helt fullsatta och kortlinjemaskinerna gör 6 turer om dagen och att 60% av alla som åker business har ett anslutningsflyg så är det 0,5% av kortlinjestolarna som tas i anspråk av businesspax. Lägger man till att business ska ha seatblock så växer procentandelen. Lägg sedan till någon enstaka dåre som bokar busniess inom Europa för skojs skull så är man runt 1%.

Däremot så är det en väldigt skev fördelning per linje. ARN-CPH kommer att ligga betydligt högre än 1%, speciellt vissa av avgångarna. Några av de andra storstadslinjerna likaså, tänk London och liknande, medans veckans avgång till Tirana kanske inte precis är fullsatt i C...

I SAS vanliga "kundserviceanda" så kommer man säkert att hitta på ett glatt undantag med att business inom Europa bara erbjuds på linjer som går söder om CPH. Då har man uteslutit en stor majoritet av alla transferpax,
Fråga, fanns verkligen "Business business" inom Norden/Scandinavien (fanns väl ivt inrikes?)? Om nej så skulle det ju då bli en återgång till som det var gällande kortare linjer.
 

011430121

Medlem
Fråga, fanns verkligen "Business business" inom Norden/Scandinavien (fanns väl ivt inrikes?)? Om nej så skulle det ju då bli en återgång till som det var gällande kortare linjer.
Inrikes fick ett lyft när det infördes plus, med dess fördelar.
I Sverige serveras ingen starksprit och jag tror att det är max en 18,5cl vinbutelj och max en burk öl, det har något med lagen, Norge har andra regler
 

M.K

Medlem
Drömmen jag har mer detaljerat (som knappast kommer infrias), är som sagt 8st C stolar. De ersätter 30 stolar, rad 1-5 på NEO plus två vid nödutgång som på A321, alternativt första + rad. Lite mer plats kan även ges till ett antal främre rader i flyget.
IMG_2658.jpeg


8x4=32
4x dyrare biljetter för biljetten tänker Ni kanske spontant? Inte riktigt så enkelt, kostnaden för CC kan reduceras med 1 person. 174seats-32+8=150pax, perfekt på limit tre CC istället för fyra ombord. Dessutom mindre paxvikt, mindre bagage och högst troligt högre kabinfaktor och yield tack vare “dårar” ( :cool: ) som lyxar lite ibland med trots allt markant högre priser än dagens +.
 

fcx

Medlem
Drömmen jag har mer detaljerat (som knappast kommer infrias), är som sagt 8st C stolar. De ersätter 30 stolar, rad 1-5 på NEO plus två vid nödutgång som på A321, alternativt första + rad. Lite mer plats kan även ges till ett antal främre rader i flyget.
Visa bifogad bild 153874

8x4=32
4x dyrare biljetter för biljetten tänker Ni kanske spontant? Inte riktigt så enkelt, kostnaden för CC kan reduceras med 1 person. 174seats-32+8=150pax, perfekt på limit tre CC istället för fyra ombord. Dessutom mindre paxvikt, mindre bagage och högst troligt högre kabinfaktor och yield tack vare “dårar” ( :cool: ) som lyxar lite ibland med trots allt markant högre priser än dagens +.
Tre crew kommer inte att klara att serva hela kabinen på 150 pax om flyget är lite kortare. SAS har redan en medveten strategi att prioritera service i minus framför plus/biz om de två är i konflikt med varandra,.

Jag tror att man i genomsnitt ska räkna med 2-4 pax i business per flight, och att SAS inte kommer att få signifikanta extra intäkter på dem då de flesta är connecting på long haul.
 

mha321

Medlem
Generellt är sas flyg för korta för att folk ska betala för det, tror jag. Tittar man på USA där alla bolagen säljer gott om first biljetter, så är det många fler flighter som är över säg 2-3 timmar, och då betalar folk för det.

I teorin man man nog sälja lite bättre stolar mot faktiskt betalning Sydeuropa och kanske till och med några mot södra Tyskland beroende på pris. Men då går man flyga med färre passagerare på de korta linjerna (=förlust) eller dela upp flottan så atte en del plan har det och andra inte, och därmed förlora väldigt mycket flexibilitet i planeringen av slingor osv.

Så visst vore det trevligt med riktiga stolar, men det kommer aldrig hända.

Det vore också trevligt att få tillbaka euro business med garanterat tomt mittsäte. Det är chansen nog betydligt bättre för, särskilt om man trycker på om det för JV. Personligen tar jag gärna dagens plus service men med garanterat tomt mittsäte och gardin/toalettblock, till connections eller direktköp för ett rimligt extra påslag.
 
Toppen