Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer?

SK989

Medlem
Om plus tas bort undrar jag i vilken kabin man hamnar då man reser plus interkontinentalt.?
Du tänker på anslutningsflyget? På Lufthansa hamnar man i ekonomi på anslutningsflyget när man reser premium ekonomi interkontonentalt. Skulle gissa att det blir samma på SAS om man ersätter Plus med buisness.

En annan intressant fråga är hur det blir på intraskand generellt och på inrikes. Gissningsvis är Plus kvar där men vem vet. Air France införde riktigt business på inrikes för några år sedan och det slumpade sig så, att strax efter att man börjat med det flög jag Toulouse - Paris i business. Det var både blockat mittsäte och riktigt champagne (fast i plastglas). Har dock svårt att se det hända på SAS.

Last edited:

fcx

Medlem
Jag tror inte att man ska dra likhetstecken mellan återinförd business och avskaffad plus. Det är fortsatt SAS stora kassako, och den vill man inte röra i onödan.

intuition

Medlem
Nu lader det dog til at disse interne overvejelser er så langt fremskredet, at SAS-chefen, Anko Van Der Werff, er begyndt at tale offentligt om det.

Alltså, Anko talade ju om detta helt öppet på diamond eventet i Köpenhamn förra året.
Jag är iaf inte alls överraskad om/att det diskuteras.

sweflyer

Medlem
Kan inte tänka mig att Business class införs införs inom Europa och hoppas helt ärligt inte på det heller;
-Fler resepolicies tillåter en flexibel "premium economy"
-Det är alldeles för lite skillnad på mat och service jag fått hos KLM på Skandinavien-Amsterdam mot SAS Plus servering för att motivera prisskillnaden dem emellan
Möjligen kan man införa garanterad seat block för de som bokar SAS Plus i de höga bokningarna som i bokningssystemen är Business class för att differentiera lite.

Jannes

Medlem
IMG_4913.jpeg

Brussels tycker C ska betala för snacks. Ibland är man tacksam för vad Plus ger.

Sen igen har vissa nya försämringar signalerat att en ”riktig” C är kanske på väg?

Hachans

Medlem
Kan inte tänka mig att Business class införs införs inom Europa och hoppas helt ärligt inte på det heller;
-Fler resepolicies tillåter en flexibel "premium economy"
-Det är alldeles för lite skillnad på mat och service jag fått hos KLM på Skandinavien-Amsterdam mot SAS Plus servering för att motivera prisskillnaden dem emellan
Möjligen kan man införa garanterad seat block för de som bokar SAS Plus i de höga bokningarna som i bokningssystemen är Business class för att differentiera lite.

Ska man vara krass handlar det nog ganska mycket om att kunna höja priserna för en produkt som är blygsamt bättre än nuvarande.

Visa bifogad bild 153799

Brussels tycker C ska betala för snacks. Ibland är man tacksam för vad Plus ger.

Sen igen har vissa nya försämringar signalerat att en ”riktig” C är kanske på väg?

Haha, ja. Men du erbjuds iaf köpa. Bättre än KLM som inte ens har något att erbjuda.

Men ja, snacks och så ska självklart ingå i C.

ARN01

Medlem
Kan inte tänka mig att det är SAS själva som vill detta, utan att det som sagt är de andra bolagen har det som krav/starkt önskemål för Atlantsamarbetet. Eventuella servicehöjningen kan omöjligen motivera prisskillnaden det med stor sannolikhet kommer att innebära. Att få in en tredjedel (hälften i de minsta) mindre per rad i ”C” under framförallt högsäsong skall hämtas hem på något sätt. Har svårt att tänka mig att det endast kommer att finnas på destinationer som Paris/London/Amsterdam etc om det införs. Iof är det väl bara prisa ut alternativet fullständigt på resor till Split, Alicante, Malaga osv under sommaren så att det bara blir två mindre i kapacitet och uppgradera fyra stycken. Öht inte heller bra att det blir mindre platser totalt med tanke på connections.
Nej, tycker PLUS duger gott och väl inom Europa. Kan vara väldigt prisvärt med tanke på den ibland obefintliga prisskillnaden. Framförallt för de som inte är guld och därmed får lounge och fast track. För oss andra är en helt ok och trevlig produkt som ger ganska så ordentlig skillnad i poäng i förhållande till pris om biljetten köpts till bra pris.

Toppen