Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Hmm fast i S-klass såldes bara Plus Pro till/från Amsterdam så vid jag har sett. Fick du en business flex eller smart/standard för samma pris?
Stämmer - det jag jämförde med från Början var Plus Pro - då fanns inget billigare alternativ att jämföra med, men även Business Flex har blivit ca 600 kr billigare (6157 när jag testar samma datum just nu).

Vet inte om det har skrivits i tråden innan, men nu är poängpriserna satta för SAS Biz.

saspoäng.jpg

Jag gjorde några stickprov vad prisskillnaden innebär mellan september och oktober. Priserna nedan är teoretiska priser i O- respektive A-klass, dvs. jag har jämfört vad det lägsta möjliga priset är oavsett vad som faktiskt går att boka.

Summerat:
De som är ute efter flexibla biljetter nu betalar lite mindre men får sitta i ekonomi istället för plus.
De som ej vill resa i ekonomi får nu betala 50-100% mer.

Stockholm-Köpenhamn
Flex biljett
ARN-CPH Flex (plus) 1459 SEK
ARN-CPH Flex (ekonomi) 1209 SEK

Premium klass
ARN-CPH Plus Smart 1159 SEK
ARN-CPH Business 2359 SEK

Göteborg-Malaga
Flex biljett
GOT-AGP Flex (plus) 1753 SEK
GOT-AGP Flex (ekonomi) 1423 SEK

Premium klass
GOT-AGP Plus Smart 1453 SEK
GOT-AGP Business 2975 SEK

Helsingfors-London
Flex biljett
HEL-LHR Flex (plus) 2067 SEK
HEL-LHR Flex (ekonomi) 1730 SEK

Premium klass
HEL-LHR Plus Smart 1687 SEK
HEL-LHR Business 2708 SEK

Jag gjorde några stickprov vad prisskillnaden innebär mellan september och oktober. Priserna nedan är teoretiska priser i O- respektive A-klass, dvs. jag har jämfört vad det lägsta möjliga priset är oavsett vad som faktiskt går att boka.

Summerat:
De som är ute efter flexibla biljetter nu betalar lite mindre men får sitta i ekonomi istället för plus.
De som ej vill resa i ekonomi får nu betala 50-100% mer.

Stockholm-Köpenhamn
Flex biljett
ARN-CPH Flex (plus) 1459 SEK
ARN-CPH Flex (ekonomi) 1209 SEK

Premium klass
ARN-CPH Plus Smart 1159 SEK
ARN-CPH Business 2359 SEK

Göteborg-Malaga
Flex biljett
GOT-AGP Flex (plus) 1753 SEK
GOT-AGP Flex (ekonomi) 1423 SEK

Premium klass
GOT-AGP Plus Smart 1453 SEK
GOT-AGP Business 2975 SEK

Helsingfors-London
Flex biljett
HEL-LHR Flex (plus) 2067 SEK
HEL-LHR Flex (ekonomi) 1730 SEK

Premium klass
HEL-LHR Plus Smart 1687 SEK
HEL-LHR Business 2708 SEK

Tror dina jämförelser sviktar. Vad blir det om du sätter ihop en biljett som liknar dagens Plus? Ta t ex att du väljer ekonomi och lägger till mat, lounge, val av plats, fast track och andra faciliteter?
Hur står sig det mellan den biljetten och dagens Plus?

Sen brukar priserna i Economy vara utan bagage, man måste klicka på economy-alternativet för att få fram alla priser för att kunna se vad det kostar med bagage.

Tror också priserna i kommande business var ännu högre när försäljningen startade 6 maj, så priserna kan ändras.

Last edited:
Vad blir det om du sätter ihop en biljett som liknar dagens Plus? Ta t ex att du väljer ekonomi och lägger till mat, lounge, fast track och andra faciliteter?
Hur står sig det mellan den biljetten och dagens Plus?
Du upprepar samma mantra hela tiden.
Varför inte räkna ut det själv om du nu vill veta vad det kostar? Det skulle ge dina påståenden betydligt mer substans.

Frågan var ställd direkt till skribenten, dvs Gnopps, i syfte att påpeka att jämförelsen sviktar.
Jämförelsen sviktar inte det minsta då den jämför två specifka typer av biljetter.
Att du frekvent vill dra in "norwegian biljetter" i jämförelser där man lägger till för allt man vill ha får stå för dig, om du vill påvisa hur bra detta är så är det ju bara att du lägger fram hård fakta på det om det nu skulle vara ett bättre alternativ.

Men jag kan göra en snabb jämförelse åt dig, som du ser så blir det dyrare att köpa till allt som ingår i plus (och även i business).
Flygbiljett GOT-AGP 1380 sek
Lounge GOT 300 sek
Välja säte 250 sek (nödutgång)
Fast track 100 sek (om det nu går att köpa)
3 drinkar ombord ca 300 sek
Mat 135 sek
Snacks 50 sek
Wifi 60 sek
TOTALT: 2575 sek

1748209545901.png

Vill du istället jämföra med nya business får du uppgradera din måltid till premium vilket blir ytterligare 164 sek, tomt säte bredvid 299 sek. Då hamnar du en bit över 3000 kronor, och som du kan se i exemplet ovan som du tycker var en dålig jäfmörelse så hade business ksotat 2975 SEK. Då har jag inte tagit i bektande att drycken i business kommer vara dyrare än vad den är i plus, så priset skulle bli betydligt mer då man istället får räkna in "champagne paketet" som SAS tar 299 SEK för på en flygning.

Behöver du mer information om vad saker kostar så kan du titta på följande URL

Räcker detta för dig eller vill du ha ännu mer detaljerat?
Kanske ska räkna på väskorna som ingår och vad priset på dessa är, mängden extra handbagage, mer bonus och nivåpoäng osv...

Jämförelsen sviktar inte det minsta då den jämför två specifka typer av biljetter.
Att du frekvent vill dra in "norwegian biljetter" i jämförelser där man lägger till för allt man vill ha får stå för dig, om du vill påvisa hur bra detta är så är det ju bara att du lägger fram hård fakta på det om det nu skulle vara ett bättre alternativ.

Men jag kan göra en snabb jämförelse åt dig, som du ser så blir det dyrare att köpa till allt som ingår i plus (och även i business).
Flygbiljett GOT-AGP 1380 sek
Lounge GOT 300 sek
Välja säte 250 sek (nödutgång)
Fast track 100 sek (om det nu går att köpa)
3 drinkar ombord ca 300 sek
Mat 135 sek
Snacks 50 sek
Wifi 60 sek
TOTALT: 2575 sek

Visa bifogad bild 165285

Vill du istället jämföra med nya business får du uppgradera din måltid till premium vilket blir ytterligare 164 sek, tomt säte bredvid 299 sek. Då hamnar du en bit över 3000 kronor, och som du kan se i exemplet ovan som du tycker var en dålig jäfmörelse så hade business ksotat 2975 SEK. Då har jag inte tagit i bektande att drycken i business kommer vara dyrare än vad den är i plus, så priset skulle bli betydligt mer då man istället får räkna in "champagne paketet" som SAS tar 299 SEK för på en flygning.

Behöver du mer information om vad saker kostar så kan du titta på följande URL

Räcker detta för dig eller vill du ha ännu mer detaljerat?
Kanske ska räkna på väskorna som ingår och vad priset på dessa är, mängden extra handbagage, mer bonus och nivåpoäng osv...
Jodå, jag känner till och jag har inte sagt annat - men min poäng är att det räcker inte att stirra sig blind på siffror man får upp i de olika klasserna efter att bara ha valt destination och datum. Speciellt inte när vi får nytt koncept i höst - då måste man ta hänsyn till vad man får för pengarna också - vilket var riktat till Gnopps.

Men i ditt exempel:
Klicka t ex på Go och gå efter vad som står i Go Standard, annars får du inte med bagage (inte ens ett handbagage). Det är föga troligt att nån skulle åka så långt utan någon form av bagage om man ska stanna borta i flera dar, såvida man inte köper nya kläder där nere och lämnar kvar dem där (vilket också kostar pengar). Så för de flesta blir 1380 i praktiken blir runt 1600 ish om inte mer. Sen vill jag påpeka att det där exemplet är i sommar, det var efter att business class introduceras som var intressant.

Dock lär priset till Malaga vara ännu lägre efter 1 oktober med tanke på säsong, men blir desto högre maj 2026, när det blir sommar, enligt en sökning som jag gjorde nu. (1818 i eco resp 2729 i biz). Men det är bara i nuläget, saker och ting kan ju ändras till dess. Rent generellt var Business-priserna tusenlappen högre för 2,5 vecka sen än vad de är nu, efter att ha gjort en stickprovskontroll 6 maj.

Last edited:
Jodå, jag känner till och jag har inte sagt annat - men min poäng är att det räcker inte att stirra sig blind på siffror man får upp i de olika klasserna efter att bara ha valt destination och datum. Speciellt inte när vi får nytt koncept i höst - då måste man ta hänsyn till vad man får för pengarna också - vilket var riktat till Gnopps.
Men du får nog inse att alla inte vill jämföra ditt exempel med att köpa till alla tjänster. Under forumets snart 15-åriga historia har sådana jämförelser mer eller mindre aldrig efterfrågats, för de är irrelevanta i sammanhanget som avses för denna tråd och de flesta frågeställningar på detta forum.

Men i ditt exempel:
Klicka t ex på Go och gå efter vad som står i Go Standard, annars får du inte med bagage (inte ens ett handbagage). Det är föga troligt att nån skulle åka så långt utan någon form av bagage om man ska stanna borta i flera dar, såvida man inte köper nya kläder där nere och lämnar kvar dem där (vilket också kostar pengar). Så för de flesta blir 1380 i praktiken blir runt 1600 ish om inte mer. Sen vill jag påpeka att det där exemplet är i sommar, det var efter att business class introduceras som var intressant.
Man får en mindre väska ombord i kabinen, den klarar man sig några dagar på utan problem. Reste så i torsdags och kom hem lördag kväll utan problem.
Du kan göra samma räkneövning själv efter oktober, jag har redan listar för dig vad allt som ska köpas till kostar.

Dock lär priset till Malaga vara ännu lägre efter 1 oktober med tanke på säsong, men blir desto högre maj 2026, när det blir sommar, enligt en sökning som jag gjorde nu. (1818 i eco resp 2729 i biz). Men det är bara i nuläget, saker och ting kan ju ändras till dess. Rent generellt var Business-priserna tusenlappen högre för 2,5 vecka sen än vad de är nu, efter att ha gjort en stickprovskontroll 6 maj.
Jasså, är priserna ännu lägre efter 1 oktober?
Screenshot_20250526_014306_SAS.jpg

Känns rätt irrelevant att jämföra priser olika veckor då det kan vara kampanj, revenue management som öppnar upp/stänger bokningsklasser osv.

Känns som att du har väldigt dålig koll på hur svenskar flyger till södra spanien om du tror att säsongen börjar i maj.

Toppen