SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025

airac skrev:Hmm fast i S-klass såldes bara Plus Pro till/från Amsterdam så vid jag har sett. Fick du en business flex eller smart/standard för samma pris?Klicka för att utvidga...
Stämmer - det jag jämförde med från Början var Plus Pro - då fanns inget billigare alternativ att jämföra med, men även Business Flex har blivit ca 600 kr billigare (6157 när jag testar samma datum just nu).

Vet inte om det har skrivits i tråden innan, men nu är poängpriserna satta för SAS Biz.

| SAS

favicon-32x32.png

www.sas.se

saspo%C3%A4ng-jpg.164873

Jag gjorde några stickprov vad prisskillnaden innebär mellan september och oktober. Priserna nedan är teoretiska priser i O- respektive A-klass, dvs. jag har jämfört vad det lägsta möjliga priset är oavsett vad som faktiskt går att boka.

Summerat:

De som är ute efter flexibla biljetter nu betalar lite mindre men får sitta i ekonomi istället för plus.

De som ej vill resa i ekonomi får nu betala 50-100% mer.

Stockholm-Köpenhamn

Flex biljett

ARN-CPH Flex (plus) 1459 SEK

ARN-CPH Flex (ekonomi) 1209 SEK

Premium klass

ARN-CPH Plus Smart 1159 SEK

ARN-CPH Business 2359 SEK

Göteborg-Malaga

Flex biljett

GOT-AGP Flex (plus) 1753 SEK

GOT-AGP Flex (ekonomi) 1423 SEK

Premium klass

GOT-AGP Plus Smart 1453 SEK

GOT-AGP Business 2975 SEK

Helsingfors-London

Flex biljett

HEL-LHR Flex (plus) 2067 SEK

HEL-LHR Flex (ekonomi) 1730 SEK

Premium klass

HEL-LHR Plus Smart 1687 SEK

HEL-LHR Business 2708 SEK

Gnopps skrev:Jag gjorde några stickprov vad prisskillnaden innebär mellan september och oktober. Priserna nedan är teoretiska priser i O- respektive A-klass, dvs. jag har jämfört vad det lägsta möjliga priset är oavsett vad som faktiskt går att boka.Summerat:De som är ute efter flexibla biljetter nu betalar lite mindre men får sitta i ekonomi istället för plus.De som ej vill resa i ekonomi får nu betala 50-100% mer.Stockholm-KöpenhamnFlex biljettARN-CPH Flex (plus) 1459 SEKARN-CPH Flex (ekonomi) 1209 SEKPremium klassARN-CPH Plus Smart 1159 SEKARN-CPH Business 2359 SEKGöteborg-MalagaFlex biljettGOT-AGP Flex (plus) 1753 SEKGOT-AGP Flex (ekonomi) 1423 SEKPremium klassGOT-AGP Plus Smart 1453 SEKGOT-AGP Business 2975 SEKHelsingfors-LondonFlex biljettHEL-LHR Flex (plus) 2067 SEKHEL-LHR Flex (ekonomi) 1730 SEKPremium klassHEL-LHR Plus Smart 1687 SEKHEL-LHR Business 2708 SEKKlicka för att utvidga...

Tror dina jämförelser sviktar. Vad blir det om du sätter ihop en biljett som liknar dagens Plus? Ta t ex att du väljer ekonomi och lägger till mat, lounge, val av plats, fast track och andra faciliteter?

Hur står sig det mellan den biljetten och dagens Plus?

Sen brukar priserna i Economy vara utan bagage, man måste klicka på economy-alternativet för att få fram alla priser för att kunna se vad det kostar med bagage.

Tror också priserna i kommande business var ännu högre när försäljningen startade 6 maj, så priserna kan ändras.

lethargicpizza skrev:Vad blir det om du sätter ihop en biljett som liknar dagens Plus? Ta t ex att du väljer ekonomi och lägger till mat, lounge, fast track och andra faciliteter?Hur står sig det mellan den biljetten och dagens Plus?Klicka för att utvidga...
Du upprepar samma mantra hela tiden.

Varför inte räkna ut det själv om du nu vill veta vad det kostar? Det skulle ge dina påståenden betydligt mer substans.

palmen skrev:Du upprepar samma mantra hela tiden.Varför inte räkna ut det själv om du nu vill veta vad det kostar? Det skulle ge dina påståenden betydligt mer substans.Klicka för att utvidga...
Frågan var ställd direkt till skribenten, dvs Gnopps, i syfte att påpeka att jämförelsen sviktar.

lethargicpizza skrev:Frågan var ställd direkt till skribenten, dvs Gnopps, i syfte att påpeka att jämförelsen sviktar.Klicka för att utvidga...
Jämförelsen sviktar inte det minsta då den jämför två specifka typer av biljetter.

Att du frekvent vill dra in "norwegian biljetter" i jämförelser där man lägger till för allt man vill ha får stå för dig, om du vill påvisa hur bra detta är så är det ju bara att du lägger fram hård fakta på det om det nu skulle vara ett bättre alternativ.

Men jag kan göra en snabb jämförelse åt dig, som du ser så blir det dyrare att köpa till allt som ingår i plus (och även i business).

Flygbiljett GOT-AGP 1380 sek

Lounge GOT 300 sek

Välja säte 250 sek (nödutgång)

Fast track 100 sek (om det nu går att köpa)

3 drinkar ombord ca 300 sek

Mat 135 sek

Snacks 50 sek

Wifi 60 sek

TOTALT: 2575 sek

Vill du istället jämföra med nya business får du uppgradera din måltid till premium vilket blir ytterligare 164 sek, tomt säte bredvid 299 sek. Då hamnar du en bit över 3000 kronor, och som du kan se i exemplet ovan som du tycker var en dålig jäfmörelse så hade business ksotat 2975 SEK. Då har jag inte tagit i bektande att drycken i business kommer vara dyrare än vad den är i plus, så priset skulle bli betydligt mer då man istället får räkna in "champagne paketet" som SAS tar 299 SEK för på en flygning.

Behöver du mer information om vad saker kostar så kan du titta på följande URL

clouds_3x.jpg

Valfria avgifter och tjänster

Vi erbjuder tilläggstjänster för att tillgodose dina resebehov. Läs mer »

favicon.ico

www.sas.se

Räcker detta för dig eller vill du ha ännu mer detaljerat?

Kanske ska räkna på väskorna som ingår och vad priset på dessa är, mängden extra handbagage, mer bonus och nivåpoäng osv...

palmen skrev:Jämförelsen sviktar inte det minsta då den jämför två specifka typer av biljetter.Att du frekvent vill dra in "norwegian biljetter" i jämförelser där man lägger till för allt man vill ha får stå för dig, om du vill påvisa hur bra detta är så är det ju bara att du lägger fram hård fakta på det om det nu skulle vara ett bättre alternativ.Men jag kan göra en snabb jämförelse åt dig, som du ser så blir det dyrare att köpa till allt som ingår i plus (och även i business).Flygbiljett GOT-AGP 1380 sekLounge GOT 300 sekVälja säte 250 sek (nödutgång)Fast track 100 sek (om det nu går att köpa)3 drinkar ombord ca 300 sekMat 135 sekSnacks 50 sekWifi 60 sekTOTALT: 2575 sek

Visa bifogad bild 165285
Vill du istället jämföra med nya business får du uppgradera din måltid till premium vilket blir ytterligare 164 sek, tomt säte bredvid 299 sek. Då hamnar du en bit över 3000 kronor, och som du kan se i exemplet ovan som du tycker var en dålig jäfmörelse så hade business ksotat 2975 SEK. Då har jag inte tagit i bektande att drycken i business kommer vara dyrare än vad den är i plus, så priset skulle bli betydligt mer då man istället får räkna in "champagne paketet" som SAS tar 299 SEK för på en flygning.Behöver du mer information om vad saker kostar så kan du titta på följande URLValfria avgifter och tjänsterVi erbjuder tilläggstjänster för att tillgodose dina resebehov. Läs mer »www.sas.seRäcker detta för dig eller vill du ha ännu mer detaljerat?Kanske ska räkna på väskorna som ingår och vad priset på dessa är, mängden extra handbagage, mer bonus och nivåpoäng osv...Klicka för att utvidga...
Jodå, jag känner till och jag har inte sagt annat - men min poäng är att det räcker inte att stirra sig blind på siffror man får upp i de olika klasserna efter att bara ha valt destination och datum. Speciellt inte när vi får nytt koncept i höst - då måste man ta hänsyn till vad man får för pengarna också - vilket var riktat till Gnopps.

Men i ditt exempel:

Klicka t ex på Go och gå efter vad som står i Go Standard, annars får du inte med bagage (inte ens ett handbagage). Det är föga troligt att nån skulle åka så långt utan någon form av bagage om man ska stanna borta i flera dar, såvida man inte köper nya kläder där nere och lämnar kvar dem där (vilket också kostar pengar). Så för de flesta blir 1380 i praktiken blir runt 1600 ish om inte mer. Sen vill jag påpeka att det där exemplet är i sommar, det var efter att business class introduceras som var intressant.

Dock lär priset till Malaga vara ännu lägre efter 1 oktober med tanke på säsong, men blir desto högre maj 2026, när det blir sommar, enligt en sökning som jag gjorde nu. (1818 i eco resp 2729 i biz). Men det är bara i nuläget, saker och ting kan ju ändras till dess. Rent generellt var Business-priserna tusenlappen högre för 2,5 vecka sen än vad de är nu, efter att ha gjort en stickprovskontroll 6 maj.

lethargicpizza skrev:Jodå, jag känner till och jag har inte sagt annat - men min poäng är att det räcker inte att stirra sig blind på siffror man får upp i de olika klasserna efter att bara ha valt destination och datum. Speciellt inte när vi får nytt koncept i höst - då måste man ta hänsyn till vad man får för pengarna också - vilket var riktat till Gnopps.Klicka för att utvidga...
Men du får nog inse att alla inte vill jämföra ditt exempel med att köpa till alla tjänster. Under forumets snart 15-åriga historia har sådana jämförelser mer eller mindre aldrig efterfrågats, för de är irrelevanta i sammanhanget som avses för denna tråd och de flesta frågeställningar på detta forum.

lethargicpizza skrev:Men i ditt exempel:Klicka t ex på Go och gå efter vad som står i Go Standard, annars får du inte med bagage (inte ens ett handbagage). Det är föga troligt att nån skulle åka så långt utan någon form av bagage om man ska stanna borta i flera dar, såvida man inte köper nya kläder där nere och lämnar kvar dem där (vilket också kostar pengar). Så för de flesta blir 1380 i praktiken blir runt 1600 ish om inte mer. Sen vill jag påpeka att det där exemplet är i sommar, det var efter att business class introduceras som var intressant.Klicka för att utvidga...
Man får en mindre väska ombord i kabinen, den klarar man sig några dagar på utan problem. Reste så i torsdags och kom hem lördag kväll utan problem.

Du kan göra samma räkneövning själv efter oktober, jag har redan listar för dig vad allt som ska köpas till kostar.

lethargicpizza skrev:Dock lär priset till Malaga vara ännu lägre efter 1 oktober med tanke på säsong, men blir desto högre maj 2026, när det blir sommar, enligt en sökning som jag gjorde nu. (1818 i eco resp 2729 i biz). Men det är bara i nuläget, saker och ting kan ju ändras till dess. Rent generellt var Business-priserna tusenlappen högre för 2,5 vecka sen än vad de är nu, efter att ha gjort en stickprovskontroll 6 maj.Klicka för att utvidga...
Jasså, är priserna ännu lägre efter 1 oktober?

https://www.businessclass.com/forum/attachments/screenshot_20250526_014306_sas-jpg.165286/

Känns rätt irrelevant att jämföra priser olika veckor då det kan vara kampanj, revenue management som öppnar upp/stänger bokningsklasser osv.

Känns som att du har väldigt dålig koll på hur svenskar flyger till södra spanien om du tror att säsongen börjar i maj.

lethargicpizza skrev:Tror dina jämförelser sviktar.Klicka för att utvidga...
Nej, du efterfrågar en annan sorts jämförelse. Vad jag skrev var tre stickprov vad som händer för en resenär som efterfrågar en flexibel biljett respektive premium-klass.

lethargicpizza skrev:Tror dina jämförelser sviktar. Vad blir det om du sätter ihop en biljett som liknar dagens Plus? Ta t ex att du väljer ekonomi och lägger till mat, lounge, val av plats, fast track och andra faciliteter?Hur står sig det mellan den biljetten och dagens Plus?Sen brukar priserna i Economy vara utan bagage, man måste klicka på economy-alternativet för att få fram alla priser för att kunna se vad det kostar med bagage.Tror också priserna i kommande business var ännu högre när försäljningen startade 6 maj, så priserna kan ändras.Klicka för att utvidga...
1. Man kan inte välja till priority boarding, priority check in eller att välja fritt ur vagnen. Jämförelsen du söker är omöjlig.

2. Gnopps har skrivit att han tittat på economy flex och i vilken bokningsklass. Dessa biljetter inkluderar bagage så fattar inte vad du dillar om där?

Finns gott om bonusbiljetter nu i Euro Business förresten. Riktigt trevligt nu att ha Fly Premium, iom att Business priset har ökat på vissa rutter (jämfört med Plus), men förmånen att kunna boka till ekonomi-pris verka bestå.

palmen skrev:Välja säte 250 sek (nödutgång)Klicka för att utvidga...
Skall man vara noggrann så kan du i princip aldrig välja plats vid nödutgång i plus idag och kommer kunna det ännu mindre i business. Så gillar man nödutgång är det ju en uppgradering att byta ner till economy...

mha321 skrev:Skall man vara noggrann så kan du i princip aldrig välja plats vid nödutgång i plus idag och kommer kunna det ännu mindre i business. Så gillar man nödutgång är det ju en uppgradering att byta ner till economy...Klicka för att utvidga...
Just populära avgångar till Spanien har väl rätt stora plus kabiner?

Men man kan dra av 100 kronor om man vill välja annat säte förändrar inte något fundamentalt i uträkningen.

Gnopps skrev:Jag gjorde några stickprov vad prisskillnaden innebär mellan september och oktober. Priserna nedan är teoretiska priser i O- respektive A-klass, dvs. jag har jämfört vad det lägsta möjliga priset är oavsett vad som faktiskt går att boka.Klicka för att utvidga...
I förra inlägget jämförde jag de lägsta möjliga priserna. Hur ser det istället ut när flyget är fullt? Nedan jämför jag näst högsta bokningsklassen i varje klass (högsta bokningsklassen har ofta speciella priser), dvs. D/M.

Principen är samma som för de billiga biljetterna:

De som är ute efter flexibla biljetter nu betalar lite mindre men får sitta i ekonomi istället för plus.

De som ej vill resa i ekonomi får nu betala mer, men skillnaden är inte lika stor i % (men subjektivt hög i faktiskt kostnad) dock som för de billiga biljetterna. För de dyrare biljetterna nedan är skillnaden 10-60% mer för affärsklass jämfört med plus.

Stockholm-Köpenhamn

Flex biljett

ARN-CPH Flex (plus) 4259 SEK

ARN-CPH Flex (ekonomi) 3909 SEK

Premium klass

ARN-CPH Plus Smart 3959 SEK

ARN-CPH Business 5759 SEK

Göteborg-Malaga

Flex biljett

GOT-AGP Flex (plus) 5583 SEK

GOT-AGP Flex (ekonomi) 5083 SEK

Premium klass

GOT-AGP Plus Smart 5283 SEK

GOT-AGP Business 8445 SEK

Helsingfors-London

Flex biljett

HEL-LHR Flex (plus) 4782 SEK

HEL-LHR Flex (ekonomi) 4076 SEK

Premium klass

HEL-LHR Plus Smart 4402 SEK

HEL-LHR Business 4728 SEK

palmen skrev:Men du får nog inse att alla inte vill jämföra ditt exempel med att köpa till alla tjänster. Under forumets snart 15-åriga historia har sådana jämförelser mer eller mindre aldrig efterfrågats, för de är irrelevanta i sammanhanget som avses för denna tråd och de flesta frågeställningar på detta forum.Man får en mindre väska ombord i kabinen, den klarar man sig några dagar på utan problem. Reste så i torsdags och kom hem lördag kväll utan problem.Du kan göra samma räkneövning själv efter oktober, jag har redan listar för dig vad allt som ska köpas till kostar.Jasså, är priserna ännu lägre efter 1 oktober?Visa bifogad bild 165286Känns rätt irrelevant att jämföra priser olika veckor då det kan vara kampanj, revenue management som öppnar upp/stänger bokningsklasser osv.Känns som att du har väldigt dålig koll på hur svenskar flyger till södra spanien om du tror att säsongen börjar i maj.Klicka för att utvidga...

Då måste vi ha gjort olika stickprover eftersom det såg inte ut sådär när vi kollade. Minns inte vilket datum jag kollade men det kanske kan ha varit vid en tid då få åker p g a lågsäsong, inte så många har semester vid den tidpunkten osv osv.

Det går inte att kolla upp datum som är över ett år framåt, så maj 2026 var det enda som fanns att titta på idag som är nära sommaren nästa år. Ska själv ta reda på Spanien nästa år men det är inte förrän i augusti.

Men merparten av alla som reser långt i många dar måste garanterat ha en väska för att kunna byta kläder, såvida de inte bor hemma hos någon.

palmen skrev:Just populära avgångar till Spanien har väl rätt stora plus kabiner?Men man kan dra av 100 kronor om man vill välja annat säte förändrar inte något fundamentalt i uträkningen.Klicka för att utvidga...
Jag flyger till AGP och ALC ToR cirka 5 gånger per år, aldrig varit med om en plus kabin som går hela vägen till nödutgångarna

virablåtira skrev:Jag flyger till AGP och ALC ToR cirka 5 gånger per år, aldrig varit med om en plus kabin som går hela vägen till nödutgångarnaKlicka för att utvidga...
OK, läste bara om någon som vid ett lov hade varit med om närmare 15 rader plus. Men det är ju inte standard.

palmen skrev:OK, läste bara om någon som vid ett lov hade varit med om närmare 15 rader plus. Men det är ju inte standard.Klicka för att utvidga...
Jag ser det på vinterhalvåret, helger och dagtid. Någorlunda regelbundet. Vardagar eller udda tider är plus kabinen normal stor.

Back