Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Tror dina jämförelser sviktar. Vad blir det om du sätter ihop en biljett som liknar dagens Plus? Ta t ex att du väljer ekonomi och lägger till mat, lounge, val av plats, fast track och andra faciliteter?
Hur står sig det mellan den biljetten och dagens Plus?

Sen brukar priserna i Economy vara utan bagage, man måste klicka på economy-alternativet för att få fram alla priser för att kunna se vad det kostar med bagage.

Tror också priserna i kommande business var ännu högre när försäljningen startade 6 maj, så priserna kan ändras.
1. Man kan inte välja till priority boarding, priority check in eller att välja fritt ur vagnen. Jämförelsen du söker är omöjlig.

2. Gnopps har skrivit att han tittat på economy flex och i vilken bokningsklass. Dessa biljetter inkluderar bagage så fattar inte vad du dillar om där?

Välja säte 250 sek (nödutgång)
Skall man vara noggrann så kan du i princip aldrig välja plats vid nödutgång i plus idag och kommer kunna det ännu mindre i business. Så gillar man nödutgång är det ju en uppgradering att byta ner till economy...

Skall man vara noggrann så kan du i princip aldrig välja plats vid nödutgång i plus idag och kommer kunna det ännu mindre i business. Så gillar man nödutgång är det ju en uppgradering att byta ner till economy...
Just populära avgångar till Spanien har väl rätt stora plus kabiner?
Men man kan dra av 100 kronor om man vill välja annat säte förändrar inte något fundamentalt i uträkningen.

Jag gjorde några stickprov vad prisskillnaden innebär mellan september och oktober. Priserna nedan är teoretiska priser i O- respektive A-klass, dvs. jag har jämfört vad det lägsta möjliga priset är oavsett vad som faktiskt går att boka.
I förra inlägget jämförde jag de lägsta möjliga priserna. Hur ser det istället ut när flyget är fullt? Nedan jämför jag näst högsta bokningsklassen i varje klass (högsta bokningsklassen har ofta speciella priser), dvs. D/M.

Principen är samma som för de billiga biljetterna:
De som är ute efter flexibla biljetter nu betalar lite mindre men får sitta i ekonomi istället för plus.
De som ej vill resa i ekonomi får nu betala mer, men skillnaden är inte lika stor i % (men subjektivt hög i faktiskt kostnad) dock som för de billiga biljetterna. För de dyrare biljetterna nedan är skillnaden 10-60% mer för affärsklass jämfört med plus.

Stockholm-Köpenhamn
Flex biljett
ARN-CPH Flex (plus) 4259 SEK
ARN-CPH Flex (ekonomi) 3909 SEK

Premium klass
ARN-CPH Plus Smart 3959 SEK
ARN-CPH Business 5759 SEK

Göteborg-Malaga
Flex biljett
GOT-AGP Flex (plus) 5583 SEK
GOT-AGP Flex (ekonomi) 5083 SEK

Premium klass
GOT-AGP Plus Smart 5283 SEK
GOT-AGP Business 8445 SEK

Helsingfors-London
Flex biljett
HEL-LHR Flex (plus) 4782 SEK
HEL-LHR Flex (ekonomi) 4076 SEK

Premium klass
HEL-LHR Plus Smart 4402 SEK
HEL-LHR Business 4728 SEK

Last edited:
Men du får nog inse att alla inte vill jämföra ditt exempel med att köpa till alla tjänster. Under forumets snart 15-åriga historia har sådana jämförelser mer eller mindre aldrig efterfrågats, för de är irrelevanta i sammanhanget som avses för denna tråd och de flesta frågeställningar på detta forum.

Man får en mindre väska ombord i kabinen, den klarar man sig några dagar på utan problem. Reste så i torsdags och kom hem lördag kväll utan problem.
Du kan göra samma räkneövning själv efter oktober, jag har redan listar för dig vad allt som ska köpas till kostar.

Jasså, är priserna ännu lägre efter 1 oktober?
Visa bifogad bild 165286

Känns rätt irrelevant att jämföra priser olika veckor då det kan vara kampanj, revenue management som öppnar upp/stänger bokningsklasser osv.

Känns som att du har väldigt dålig koll på hur svenskar flyger till södra spanien om du tror att säsongen börjar i maj.

Då måste vi ha gjort olika stickprover eftersom det såg inte ut sådär när vi kollade. Minns inte vilket datum jag kollade men det kanske kan ha varit vid en tid då få åker p g a lågsäsong, inte så många har semester vid den tidpunkten osv osv.

Det går inte att kolla upp datum som är över ett år framåt, så maj 2026 var det enda som fanns att titta på idag som är nära sommaren nästa år. Ska själv ta reda på Spanien nästa år men det är inte förrän i augusti.

Men merparten av alla som reser långt i många dar måste garanterat ha en väska för att kunna byta kläder, såvida de inte bor hemma hos någon.

Toppen