Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Vilka är SAS kortaste internationella rutter enligt tidtabell?
ARN-TKU är 55 min med ATR72, CPH-GOT är 45 min med A320 och 50 min med E195. Nåt jag missat?

Jag borde kanske boka ARN-TKU för att testa C i ATR. :)

Vilka är SAS kortaste internationella rutter enligt tidtabell?
ARN-TKU är 55 min med ATR72, CPH-GOT är 45 min med A320 och 50 min med E195. Nåt jag missat?

Jag borde kanske boka ARN-TKU för att testa C i ATR. :)
CPH-HAM borde väl också kunna ligga rätt så bra till, men kanske något längre än ovanstående.

Borde väl vara "full" affärsklass? T ex flyger man Stockholm-Trondheim 1h 35m med ATR.

Visa bifogad bild 168190
Jo, det tycker ju jag att det skulle vara. Men det blir väl inte fritt säte bredvid, så därför undrar jag vad servicen blir i praktiken. Kan de och vill de ge full business service?

I dag finns rutter där plus service är inget eller max en kaffe i pappmugg, så de är ju inte främmande för att frångå konceptet

GOT-CPH är nog kortaste.

Från SAS sida har man ju gått ut med att det ska vara Business-servering på alla internationella flyg, utan undantag, så då väntar vi med spänning.

Verkar vara 1:05. Men också ATR.
Ska bli intressant att se hur det funkar på dessa korta sträckor och med 2-2 säteskonfig.

Nåt jag fann intressant i mina stickprov är att pris och prisskillnad till lägra klasser är så gott som identiska mellan E195 och A320 på CPH-GOT. Så SAS tror inte att kunder är medvetna nog att välja större flyget med tom mellanplats för ett premiumpris, utan ”same-same” gäller.

GOT-CPH är nog kortaste.

Från SAS sida har man ju gått ut med att det ska vara Business-servering på alla internationella flyg, utan undantag, så då väntar vi med spänning.
Skall flyga GOT-CPH den 2a Oktober så får se hur det ser ut då, det står ju som nämnts 45 min i tidtabellen men effektiv tid i luften är knappt 25 min med en A320, speciellt om det blåser från söder både i Göteborg oh Köpenhamn då kan man komma ner i knappt 20 min, taxi är ju inte så långt på Landvetter eller i Köpenhamn

Skall flyga GOT-CPH den 2a Oktober så får se hur det ser ut då, det står ju som nämnts 45 min i tidtabellen men effektiv tid i luften är knappt 25 min med en A320, speciellt om det blåser från söder både i Göteborg oh Köpenhamn då kan man komma ner i knappt 20 min, taxi är ju inte så långt på Landvetter eller i Köpenhamn
Jag minns ett flyg med Lufthansa FRA-STR som är betydligt kortare än cph-got, med full business service på 4 fulla rader business (16 passagerare). Så det går definitivt att göra. Om sas klarar det är en annan fråga - särskilt på dag 2 av det nygamla...

Toppen