Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Vilka är vinnarna/förlorarna med ändringen från Plus till affärsklass? Har jag missat något, eller borde något nedan ändras?

Vinnare, resenärer som...
  • reser på interkontinental Plus-biljett (får resa i affärsklass, inte i ekonomi som hos andra flygbolag)
  • reser i affärsklass (bättre service, ledigt mittensäte)
  • betalar för bättre service (samma som ovan)
  • tjänar poäng till Eurobonus (intjäning inom Europa nu 1500-3000 istället för 1000-2500)
  • får sitt flyg inställt (nu ingen tvekan om man ska bli ombokad i ekonomi eller affärsklass på andra flygbolag)

Förlorare, resenärer som...
  • reser på återbetalningsbara biljetter (hamnar nu i ekonomi istället för affärsklass)
  • har jobbets resepolicy tillåtande premium ekonomi men inte affärsklass
  • gillar lådorna i Plus (såvida inte blir samma mat i affärsklass)
  • gillar att få välja fritt från snackmenyn
  • betalar för Plus (affärsklass högre prisskillnad gentemot ekonomi än Plus)

Last edited:
  • tjänar poäng till Eurobonus (intjäning inom Europa nu 1500-3000 istället för 1000-2500)

Just denna kan väl ligga som både för- och nackdel. Om man faktiskt åker Business istället för Plus så blir det högre poäng och en fördel.
Men antagligen (har inte kollat detaljer) så kommer kostnaden per poäng att bli högre med Business än det kunde vara för Plus. Så om poängintjäning var en stor anledning till att boka Plus tidigare så kan det vara svårt att motivera den ännu högre kostnaden för Business.

Sant det. Jag ser det (15 rseer Plus) ofta mellan Stavanger och Oslo. Och Stavanger Begen. Typ vid 1600-1800 tiden. Pendlare...
Precis, jag tror det drivs av travel pass, som kan vara jättebillig om man vet att man ska resa x antal gånger/år. Spanien travel pass som vi nu har ger en kostnad av 5300kr T&R i C (fn Plus). Det kommer nog vara slut med det där ganska snart gissar jag. Jag hade ett Amsterdam TP tidigare också men Holland har ökat flygskatterna och de belastar varje klipp, så det är inte längre värd det. Nu dryga 6200kr T&R (2 klipp), går oftast att hitta antingen bonus eller ekonomi för betydlig mindre än så även med kort varsel. TP inrikes eller t.ex. ARN-CPH finns ju på kampanj för dryga 1200kr/klipp, det är ju klart billigt om man pendlar och vill åka måndag förmiddag och torsdag eftermiddag när alla vill åka.

Toppen