Senaste nytt

SAS och Scandic ingår strategiskt partnerskap

Jordgubben har som mest 125 kr (jag har 200 kr nu på Scandic som jag tycker borde vara normaliserat nu med tanke på inflationen vi har) på voucher. På Scandic kan du ju också boka av generellt fram till kl 18 samma dag. En klar fördel jag ser hos jordgubben är den garanterade fria sena utcheckningen som Platinum (fint som LTP).

När vi pratar match på ena eller andra hållet är jag inte hoppfull. Alldeles för riskabelt för resp partner att ge bort nivå av betydelse.

Det jag helst hade sett var isf att man gav bort en lägre nivå utan motprestation MEN att man då också fick motsvarande antal kvalificerande nätter/poäng. DÅ skapar man incitament för ökad spend, och ger folk möjlighet att nå riktigt höga nivåer.

Jämför Amex och 20000 kvalificerande poäng= Bra!

Jämför Amex och Hilton gold match = Dåligt för det låser in mig på Gold nivå. Alldeles för stor investering att gå mot diamond jämfört med att behålla gold gratis. Då tar man bara strönätter på Hilton. Hade Hilton startat på 30 nätter typ, shit vad jag hade styrt över bokningar mot Hilton för att nå Diamond!!

En inte orimlig jämförelse är kanske United och Marriott.

Marriott titanium (75 nätter) och ambassador (100) får united silver (motsvarar ebs).
United gold, platinum och 1k (ebg och ebd) får Marriott gold.

Med andra ord inte på något sätt en high tier till high tier match. Marriott gold är den du får med amex. Få förmåner, tex inte Lounge, ger väldigt sällan uppgraderingar.

Fokus ligger snarare på point transfer (precis som Norwegian och strawberry). Bättre växlingskurs och bonusar för status innehavare.

@intuition eller LTG hos SAS, garanterat många som inte orkar jaga Diamond. Hilton är annars ett bra exempel, kunde inte bry mig mindre orka jaga efter högre status där. Vi får som sagt hoppas vi startar på en nivå, annars kan det bli en ganska ointressant status.

ja, det är klart roligare med upplägg där man får ett "försprång" att nå nästa nivå än att man bara får nivån men måste börja från 0.

Med tanke på att Strawberry verkar gå över till ett upplägg ala Norwegian Cash points i och med Spenn och döda sitt lojalitetsprogram, jaja vi vet inte ännu hur det blir men jag är inte hoppfull. Så funderar jag på att säga upp mitt Strawberry Mastercard i förebyggande syfte, eftersom Scandic också kör SEB kort så blir det svårt att få in ett tredje kort med SEBs snåla kreditgränser.

Men kanske är det inte värt att samla Scandic poäng med kreditkort? Som jag förstår det så får man 20p per 100kr. dvs dubbelt så mycket som med Strawberry men då kostar det ungefär dubbelt så många poäng att lösa in en natt på Scandic också. Med SAS MC Premium får man 15p per 100kr och när jag kollar priset att lösa in nätter på ett par ställen så ger köp med SAS MC på 100kSEK 1 bonusnatt men med Scandic krävs mellan 150-200kSEK för samma natt.

Scandic Landvetter 15k EB vs 30k Scandic Poäng
Scandic Europa 15k EB vs 40k Scandic Poäng

Hur tänker ni? Kommer ni skaffa Scandic MC?

Nån som praktisk utnyttjat Scandics frukost utan boende annat än vid strötillfällen? Jag jobbar 200 meter från Scandic i min stad och skulle i teorin alltså kunna tänka mig att äta där de flesta vardagar i veckan. Kan det verkligen funka att jag skulle kunna äta där 100-150ggr /år eller finns det något finstilt någonstans?

Nån som praktisk utnyttjat Scandics frukost utan boende annat än vid strötillfällen? Jag jobbar 200 meter från Scandic i min stad och skulle i teorin alltså kunna tänka mig att äta där de flesta vardagar i veckan. Kan det verkligen funka att jag skulle kunna äta där 100-150ggr /år eller finns det något finstilt någonstans?
Jag har några kollegor som nyttjar det en eller ett par dagar i veckan. Det har inte stött på några som helst problem. Men i alla fall jag är tillräckligt less på frukosten för att inte direkt vara jättesugen på att äta samma när jag är hemma.

Jag har några kollegor som nyttjar det en eller ett par dagar i veckan. Det har inte stött på några som helst problem. Men i alla fall jag är tillräckligt less på frukosten för att inte direkt vara jättesugen på att äta samma när jag är hemma.

Jag tänker att det här är just det som gör att det funkar bra som det är nu, men betydligt mer tveksamt att vilja statusmatcha EBD mot någon nivå som ger gratis frukost. De som tjänat in motsvarande nivå genom att bo tillräckligt mycket på hotell är antagligen i stor utsträckning rätt så less på hotell och hotellfrukostar och tillbringar gärna morgnarna hemma när de inte reser. EBD kan införskaffas med betydligt färre resdagar, så alltså är sannolikheten högre att en EBD som matchar till level 6 skulle nyttja denna förmån.

Toppen