Senaste nytt

SAS och Scandic ingår strategiskt partnerskap

Vad tror ni att vi matchas till för level hos Scandic. Jag har tänkt lite och blir väl nästan «tvungen» att boka kommande Revenue rum hels tiden med dem när detta lanserats. Blir enbart bonusrum hos Strawberry tills saldot förhoppningsvis tömts till iaf viss del, lär förlora mycket också med denna scam.

EBD =Lvl 6 eller med flyt 7?

Någon rutinerad friend med god gissning?
Jag var inne på mitt 3e år som RED-level på Scandic och fick i nya programmet level 6, men det var troligen då jag inte hade dom 100 nätterna som krävdes för level 7. Ytterst tveksamt man kommer ge EBD level 6, låter ju som att man slaktar scandics egna program totalt.

Jag har inte haft så bra koll på Scandics program sen de ändrade senast. Nu kollade jag på lite förmåner och såg nedanstående förmån för level 6 och 7. Är det verkligen så förmånlig som det låter? Kan man alltså traska in på vilket Scandic som helst och äta frukost närsomhelst utan att man bor där?
I så fall så vore det ju en klar förbättring av EBD om det skulle matchas mot level 6.
Det är rätt trevlig :)

I så fall vore det ju extremt fördelaktigt. Har två Scandic inom 5 min promenadavstånd från kontoret, så helt klart bra värde att kunna titta in där och äta frukost lite nu och då.
Just eftersom det vore så fördelaktigt så är min mer pessimistiska gissning att EBD kommer att matchas till level 5.
Varje lördag och söndag jag är hemma i princip blir det frulle på lokala Scandic, man har "sparat" många kronor :D Mer trevligt är det dock att dra in till centrala Stockholm och äta på Downtown Camper som har frulle fram till 12:00 på helgerna.

... En kilometer därifrån ligger Scandic Grand Marina, också det i en historisk byggnad. Den är däremot i vedervärdigt skick och känns som att man halkat in på en finlandsfärja från 90-talet. ...
För en 12-13 år sedan bodde jag på Scandic Grand Marina en natt. Jag hade väl inga direkt referensramar för hotell vid den tidpunkten, men tyckte stället var otroligt sunkigt. Billiga laminat-golv som var uppslitna ner i masoniten, bubbliga av vattenskador, väggar och lister som såg ut som att en flyttfirma full med alkisar burit in och ut möblerna en gång i veckan. Typ

Om Grand Marina har ungefär samma skick i dag så undrar man ju om de lyckats renovera däremellan (med lika billiga material) och kört hotellet ner i skiten igen, eller om de faktiskt hållit samma låga kvalitet genom alla år!

Det senare är ju i så fall en stjärna i consistency. :p

Nivå 6 är nog för mycket att hoppas på som Diamond men får hoppas man har fel. Värdet att vara Diamond skulle gå upp enormt. Men att man utan att spendera en krona på Scandic kan utnyttja en perk som gratis frukost sju dagar i veckan låter minst sagt tveksamt.

Last edited:
För en 12-13 år sedan bodde jag på Scandic Grand Marina en natt. Jag hade väl inga direkt referensramar för hotell vid den tidpunkten, men tyckte stället var otroligt sunkigt. Billiga laminat-golv som var uppslitna ner i masoniten, bubbliga av vattenskador, väggar och lister som såg ut som att en flyttfirma full med alkisar burit in och ut möblerna en gång i veckan. Typ

Om Grand Marina har ungefär samma skick i dag så undrar man ju om de lyckats renovera däremellan (med lika billiga material) och kört hotellet ner i skiten igen, eller om de faktiskt hållit samma låga kvalitet genom alla år!

Det senare är ju i så fall en stjärna i consistency. :p
Kanske hamnar lite off topic när vi diskuterar detta, men kan inte låta bli.
Grand Marina var en av mina första hotellupplevelser för ca 30år sedan.
På den tiden var det allt vad jag kunde önska mig. Tv-spel man kunde köra på rummet, hissar att leka i och en frukostbuffé att gå loss på. Längtade tillbaka dit varje år som liten.
För ca 10år sen gjorde jag ett återbesök, inte lika imponerad längre…upplevde det precis som ni beskriver det. Jag rankar den lägst av de 10~ hotell jag bott på i Helsingfors. Tror inte ens nostalgi kan få mig att återvända dit igen.

Är det bara matchning till status i Scandic som kommer att vara aktuellt? Eller kommer det tänkas bli matchning med status till eurobonus? Tänker då jag är Level 7 hos Scandic och det vore ju väldigt trevligt med en högre matchning för eurobonus då jag endast är silver i dagsläget.

Bor ofta på Scandic Continental mitt i Stockholm city. Trevligt och fräscht hotell! :)

Bor i skrivande stund på våning 12 och tjänar 500 SAS EuroBonus poäng/natt denna helgen :)

20241018_133758.jpg

20241018_134204.jpg

Många optimister här, har verkligen svårt att se att det blir en rak matchning överhuvudtaget. Och lär nog innefatta nån form av commitment från oss. De som tror på nivå 6 borde fundera på vad Scandic (eller SAS om räkningen går dit) får ut av att massa EBD går och gratisäter på deras hotell.

@bachelor Jag visste inte om frukosten. Jag har som sagt inte bott på Scandic på väldigt lång tid och fick goda svar i tråden, tack.

Efter infon här från Scandic experterna tror jag på Lvl 5 för EBD. Det vi nog kan hoppas på är att vi utgår från denna level för högre nivå med stays/spend. Inte ett problem i mitt fall om jag byter huvudkedja för revenue nätter.

Efter infon här från Scandic experterna tror jag på Lvl 5 för EBD. Det vi nog kan hoppas på är att vi utgår från denna level för högre nivå med stays/spend. Inte ett problem i mitt fall om jag byter huvudkedja för revenue nätter.
Glöm inte att vi pratar resemönster :D , så jag utgår från mitt, med typ 10 nätter, eller några fler, i Skandinavien per år och jag tappar EBG september -26. När jag tittar på nivå 5 och de konkreta förmånerna så har vi en poängboost på 25%, 1 timme tidigare, eller senare utcheckning + vouchern på 100 kr. Får jag det som EBD, trevligt. Om jag samtidigt skulle ha jordgubbens kreditkort med en minimal "spend" varje månad + 10-ish nätter i Skandinavien har jag guld, som innebär att jag kan boka av samma dag, voucher på 150 kr, ej på Comfort, samt sen utcheckning kl 16. Om inte jordgubben gör dramatiska förändringar när det gäller uttag av frinätter, stannar jag kvar där. Men kommer SAS/Scandic med ett lukrativt erbjudande som innebär att jag kan få ok med Eurobonuspoäng, då blir det intressant.

• Gilla
Reactions: hco
Toppen