Senaste nytt

SAS och Scandic ingår strategiskt partnerskap

Jag tänker att det här är just det som gör att det funkar bra som det är nu, men betydligt mer tveksamt att vilja statusmatcha EBD mot någon nivå som ger gratis frukost. De som tjänat in motsvarande nivå genom att bo tillräckligt mycket på hotell är antagligen i stor utsträckning rätt så less på hotell och hotellfrukostar och tillbringar gärna morgnarna hemma när de inte reser. EBD kan införskaffas med betydligt färre resdagar, så alltså är sannolikheten högre att en EBD som matchar till level 6 skulle nyttja denna förmån.
Framförallt driver det ingen som helst merförsäljning till Scandic, skulle nästan hävda tvärtom. Däremot skulle en trogen Scandickund kunna lockas till SAS om de får fördelar när de väl skall flyga. Ett Diamond eller guld kostar ju försumbart/ingenting för SAS så länge kunden inte flyger medan Scandic får stå för frukost för personer som kanske öht inte satt, eller kommer att sätta sin fot, på ett Scandic. Nej, finns inte en chans att en matchning till nivå 6 kommer att ske.

Bodde på Scandic i helgen och igår måndag var EuroBonus poängen på kontot! :)

Screenshot_20241021_191407_SAS.jpg

Nån som praktisk utnyttjat Scandics frukost utan boende annat än vid strötillfällen? Jag jobbar 200 meter från Scandic i min stad och skulle i teorin alltså kunna tänka mig att äta där de flesta vardagar i veckan. Kan det verkligen funka att jag skulle kunna äta där 100-150ggr /år eller finns det något finstilt någonstans?
Nyttjar det nästan varje helg till nu i 2 år vilket har gjort att jag vid vissa tillfällen knappt behövt visa kortet i appen då dom känner igen mig :)
Du kan gå hur mycket du vill och ibland har dom även låtit en vän äta gratis när jag tänkt betala (men detta är undantagsform).

Jag har några kollegor som nyttjar det en eller ett par dagar i veckan. Det har inte stött på några som helst problem. Men i alla fall jag är tillräckligt less på frukosten för att inte direkt vara jättesugen på att äta samma när jag är hemma.
Man hittar sina sweetspots när man prövat runt alla frukostar i Stockholm. Men klart det blir en "vana" liksom man tröttnat på maten i SAS Gold loungen på Arlanda :)

Lite sweetspots på flaggskepphotellen i Stockholm
Downtown Camper - Frukost fram till 12:00 på helgerna, en hel station med typ 20 olika ostar. Våfflor m.m
Haymarket - Omelettkock som står och lagar färska omeletter på beställning.

Bodde på Scandic i helgen och igår måndag var EuroBonus poängen på kontot! :)

Visa bifogad bild 158367

Visst kan du enbart välja mellan EB poäng eller Scandicpoäng? Inte likt Finnair och Scandicpoäng som går att tjäna samtidigt?

Äh, jag tyckte faktiskt det var lite roligt att knappen för att boka hade namnet "Get a room".

Helt orelaterat, men även Dunedins flygplats använder lite vågade antydningar för att begränsa tiden man stannar på en drop-off-parkering. Tycker även den skylten är rolig.

2322.jpeg

Jag har haft flera diskussioner senaste dagarna med andra EBD. Jag både tror och hoppas att vi som i gamla dagar med Radisson kommer få nivåpoäng med Scandic stays. Det är det viktiga, eventuella hotellnivåer bryr jag mig mindre om.

Tänker SAS efter lite ser jag ingen anledning till motsatsen. Vi får ju nivåpoäng med t ex hyrbilar numera, men mycket mindre för flighter. Något jag verkligen märker av nu efter ett gäng flighter i nya perioden i full flex C.

Nej, nivåpoäng som gäller, och då har de chansen att få otroligt många nya bokningar av oss Frequent flyers i SAS.

Jag har haft flera diskussioner senaste dagarna med andra EBD. Jag både tror och hoppas att vi som i gamla dagar med Radisson kommer få nivåpoäng med Scandic stays. Det är det viktiga, eventuella hotellnivåer bryr jag mig mindre om.

Tänker SAS efter lite ser jag ingen anledning till motsatsen. Vi får ju nivåpoäng med t ex hyrbilar numera, men mycket mindre för flighter. Något jag verkligen märker av nu efter ett gäng flighter i nya perioden i full flex C.

Nej, nivåpoäng som gäller, och då har de chansen att få otroligt många nya bokningar av oss Frequent flyers i SAS.
Jag har börjat undra vilket samarbete är det som kom först. Strawberry och Norwegian gick ju ut med infon först men jag får vibbar av det är en reaktion. Scandic SAS kanske hade tänkts komma igång tidigare men försenades av Ch11. Nu spekulerar jag såklart… ingen insider info.

Även om jag själv väldigt gärna lättare skulle tjäna ihop till diamant-kortet, tycker jag nivå-poäng för hotellnätter är fel väg att gå. Det klagas redan en hel del på forumet om att status är för lätt att nå, vill då verkligen diamant-medlemmar att det ska bli ännu lättare? Bra behandling på SAS ska väl komma från att man flyger dem, inte genom hyrbilar, hotell, kreditkort (lite bitter för det eftersom jag inte bor i Skandinavien :) ) och liknande - då är vi snart på nivå med de amerikanska programmen där status uppnås mest genom hur mycket man spenderar med kreditkort.

Om nivåpoäng för hotellnätter införs hoppas jag det kommer med ett tak, t ex. max 10000 nivåpoäng per år.

Toppen