Senaste nytt

SAS och förlorat baggage

henke12

Medlem
Har upprättat PIR och ringt diamond service som skickade mig vidare till ARN bagage handling som i sin tur bara automatsvarar med "för många i kö, försök igen senare *klick*".

En helt uppriktig fråga,
Varför ringer du?

Sa dom inte på ankomstservice att dom hör av sig när dom har väskan?
Känns ju som att kundtjänst(er) runtom i hela Sverige/europa/världen är helt maxade.
Tänker att det mest är slöseri med din tid!

Jag frågar bara för att jag är nyfiken så no offense! :) Jag hade inte ens tänkt tanken att ringa.
 

ekf

Medlem
En fundering vad är vitsen egentligen med en airtag mer än att jag troligen vet var min väska befinner sig. Jag är väl ändå inte hjälpt av en airtag om väskan är på villovägar mer än att jag ev vet var väskan befinner sig? Men titta nu är min väska i bagagerummet på planet... (ironisk)
Personligen tycker jag att det är trevligt att veta om väskan är på väg att bli levererad eller inte, så jag kan planera eventuella inköp, aktiviteter etc utefter det. Om jag vet att väskan tagit sig till den lokala flygplatsen så kanske jag prioriterar att semestra snarare än shoppa loss på ersättningsprylar/kläder... Men det är jag det, och jag har inga goda erfarenheter om träffsäkerheten hos "World Tracer"-systemet.
 
  • Gilla
Reactions: hco

igelkotten

Medlem
En fundering vad är vitsen egentligen med en airtag mer än att jag troligen vet var min väska befinner sig. Jag är väl ändå inte hjälpt av en airtag om väskan är på villovägar mer än att jag ev vet var väskan befinner sig? Men titta nu är min väska i bagagerummet på planet... (ironisk)

Slippa stå vid bagagebandet i onödan. Har hänt att väskan inte kom med, vilket jag kunde se redan innan jag ens kom fram till bandet. Drog därmed direkt mot utgången och drog iväg en PIR-rapport från taxin.
 

henke12

Medlem
Personligen tycker jag att det är trevligt att veta om väskan är på väg att bli levererad eller inte, så jag kan planera eventuella inköp, aktiviteter etc utefter det. Om jag vet att väskan tagit sig till den lokala flygplatsen så kanske jag prioriterar att semestra snarare än shoppa loss på ersättningsprylar/kläder... Men det är jag det, och jag har inga goda erfarenheter om träffsäkerheten hos "World Tracer"-systemet.

Om du nog mot förmodan skulle få tag i någon på ARN bagageservice som säger att väskan är planerad för Flyg2, så är det fortsatt otroligt mkt som kan gå fel

Säg att väskan skulle åkt Flyg1,
Väskan fastnade på ARN och ska åka Flyg2.

Nu kan följande hända
- Flyg2 kan bli inställt
- Flyg2 kan vara för tungt och inte tar med "extraväskor"
- Flyg2 kan bli divertertat

Om nu Flyg2 landar på HEL enligt plan så kan följande hända
- Bagageservice har ont om folk, hinner inte med
- Väskan kan hamna på fel ställe på HEL
- Utkörningsfirman kan missa beställningen
- Köra fel etc

Så mkt kan gå fel, så jag tror ingen kan lova något ändå...


Erfaranheten av sisådär 8 år på ankomstservice är just det, lova ingenting du inte kan stå för!

Ergo,
Ingen större mening att ringa, väskan kommer så snabbt det är möjligt för det mesta..
:)
 

ekf

Medlem
Om du nog mot förmodan skulle få tag i någon på ARN bagageservice som säger att väskan är planerad för Flyg2, så är det fortsatt otroligt mkt som kan gå fel

Säg att väskan skulle åkt Flyg1,
Väskan fastnade på ARN och ska åka Flyg2.

Nu kan följande hända
- Flyg2 kan bli inställt
- Flyg2 kan vara för tungt och inte tar med "extraväskor"
- Flyg2 kan bli divertertat

Om nu Flyg2 landar på HEL enligt plan så kan följande hända
- Bagageservice har ont om folk, hinner inte med
- Väskan kan hamna på fel ställe på HEL
- Utkörningsfirman kan missa beställningen
- Köra fel etc

Så mkt kan gå fel, så jag tror ingen kan lova något ändå...


Erfaranheten av sisådär 8 år på ankomstservice är just det, lova ingenting du inte kan stå för!

Ergo,
Ingen större mening att ringa, väskan kommer så snabbt det är möjligt för det mesta..
:)
Precis, så istället för att lita på besked man aldrig får, lita på infon från den egna Airtagen istället. Är senaste uppdateringen från 10 timmar sedan så ger det väl inte så mycket, men är senaste "pingen" från en flygplats långt bort för en kvart sedan, då är inte väskan på destinationen...

Edit: OT, men hade en agent på ankomstservice på SEZ som bergsäkert hävdade att väskan skulle komma med nästa flyg från ADD/BRU. Det gjorde den visserligen, men det uttalandet var nog helt taget ur luften
 
  • Gilla
Reactions: hco

RimaZ

Medlem
En helt uppriktig fråga,
Varför ringer du?

Sa dom inte på ankomstservice att dom hör av sig när dom har väskan?
Känns ju som att kundtjänst(er) runtom i hela Sverige/europa/världen är helt maxade.
Tänker att det mest är slöseri med din tid!

Jag frågar bara för att jag är nyfiken så no offense! :) Jag hade inte ens tänkt tanken att ringa.

Det fanns ingen som representerade ankomstservice för SAS på HEL flygplats. Kunde bara fylla i ett papper eller via hemsidan.. Därav att vi ville få kontakt med någon då ett sketet papper som läggs i en brevlåda på ett tomt kontor inte inger mycket till förtroende!

Att sedan ha en hysterisk sambo som behöver köpa alla hygienartiklar, hitta ny klänning etc. Så gör man vad man kan ;)
 

ekf

Medlem
…och nu kom sonens väska från Arlanda. Han fick sms igår om att den var på väg.

Den har varit på vift sedan 25/6.
Det är såklart bästa utfallet... Men vad händer nu med ersättningen? Efter 21 dagar ska ju väskan anses evigt förlorad, även om den hittas senare...
 

Big Birger

Medlem
Det är såklart bästa utfallet... Men vad händer nu med ersättningen? Efter 21 dagar ska ju väskan anses evigt förlorad, även om den hittas senare...
Jag utgår från att ersättning utgår änd, men vi får se vad som händer. Återkopplar givetvis när jag vet utfallet.
 
  • Gilla
Reactions: ekf

Linmet

Medlem
fick igår 5 dygn senare besked om leverans av väskorna.
Glädje.

sen visade det sig att det bara var 1/4 väskor.
väntan fortgår

Igår efter 10 dygn anlände väska 2/4. Tjoho. Döm av min förvåning när det aviserades att väska 3/4 skulle levereras idag. Glädje.

Bring dyker upp. Med FEL väska. Visade sig att de blandat ihop ett nummer. ARNSKXXXX6 var istället ARNSKXXXXO. Jag tog såklart inte emot bagaget. Fotade den felaktiga väskan med felaktigt nummer/namn som bevis och sen bad bring ta tillbaka den och såg ju det var till någon stackars amerikan i örnsköldsvik (bor själv i Linköping så rejält på villovägar).

Nu till problemet. Jag gissar väskan slogs in fel redan igår och att "delivery process initiated" är helt felaktig på "PIR/Worldtracer". D.v.s. att vår 3.e väska inte alls är funnen och på att levereras och att detta kommer leda till massa följdproblem såsom att den inte kommer dyka upp / problem med eventuell ersättning. Alternativ 2 som är mindre sannolikt är ju att Bring förvirrat ihop min och amerikanens väska.

Så imorgon ska jag för första gången försöka ringa för att få någon form av klarhet eller annullera "delivery process iniated". Inte heller sett något syfte att ringa tidigare.

http://www.flysas.com/WT verkar ju förövrigt helt nere.
 
Toppen