Senaste nytt

SAS och förlorat baggage

Homer

Medlem
Jo, det har jag läst. Men om man får ersättning för försvunnet bagage och de hittar väskorna därefter - vad händer då?


De betalar inte ut någon ersättning förrän det gått 21 dagar och då har du ju rätt till samma ersättning för förseningen.



mail från SAS nedan ang. samma sak:


Tack för ditt mail

Vi håller på och letar efter den, men det är inte förrens efter 21 dagar som den kommer räknas som helt borta och det är inte förrens då vi ersätter för väskan och det som är i den.

Med vänliga hälsningar,

XYZ
Travel Consultant, Customer Care
SAS Sales and Service
 

taxvalp

Medlem
De betalar inte ut någon ersättning förrän det gått 21 dagar och då har du ju rätt till samma ersättning för förseningen.

Försöker formulera mig tydligare:

Vad händer om man söker och får ersättning efter 21 dagar och väskan hittas? Lämnas den till återvinning? Får man den som vanligt? Får man den mot återbetalning av utbetald ersättning?
 

Linmet

Medlem
Kaos ärligt talat. Vi reste hem mru ist arn igår. Inga väskor varken på dit (kom ca 60h sent) eller hemresan.
Hörde t.om. när vi gick på i amsterdam att ”no way we can fit all luggage”.

På arlanda är det typ ingen som tar
Väskor från bandet utan alla väskor som snurrar på bagaget är antagligen från tidigare flighter där de inte kom med.

Vi fick samtliga gå till baggage claim… trevlig och hjälpsam personal där. Kudos!

såhär såg det ut i hallen. Var väskor åt alla håll som stod o drällde.
 

Attachments

  • C2E32E7F-BB95-4604-8867-8B7EB444190F.png
    C2E32E7F-BB95-4604-8867-8B7EB444190F.png
    218,8 KB · Visningar: 166

Hvergang

Medlem
Försöker formulera mig tydligare:

Vad händer om man söker och får ersättning efter 21 dagar och väskan hittas? Lämnas den till återvinning? Får man den som vanligt? Får man den mot återbetalning av utbetald ersättning?

Nej, de kan inte kräva att man betalar tillbaka den ersättning man fått om väskan senare hittas och lämnas tillbaka. Däremot kan man ju fråga sig vilka incitament de har att faktiskt hitta väskan.
 

taxvalp

Medlem
Nej, de kan inte kräva att man betalar tillbaka den ersättning man fått om väskan senare hittas och lämnas tillbaka. Däremot kan man ju fråga sig vilka incitament de har att faktiskt hitta väskan.

Sant. Men i det aktuella fallet står den i en terminal på Heathrow, med såväl Airtag som utvärtes och invärtes adresslappar. Någon gång kommer den att ”hittas” - men förmodligen inte inom 21 dagar.
 

Homer

Medlem
Försöker formulera mig tydligare:

Vad händer om man söker och får ersättning efter 21 dagar och väskan hittas? Lämnas den till återvinning? Får man den som vanligt? Får man den mot återbetalning av utbetald ersättning?


Av erfarenhet vet jag att när flygbolaget betalat ut ersättning är saken avslutad, case closed.

Kommer de att leverera väskan till dig utan kostnad om den återfinns senare någonstans?
Ingen aning, men man kan ju själv kontakta bagagehanteringsvariga på flygplatsen.

Detta har jag själv gjort, det var i Manchester men det är väl samma firma Global Baggage Solutions som LHR?
Ringa gav ingenting men när jag däremot dök upp på flygplatsen personligen så letade de fram den.
Det var dock många år sedan.
 

Homer

Medlem
Formulär ifyllt för "försenad väska >21 dagar".

Blir intressant att se hur lång tid det tar att få ersättning, och om jag kommer att behöva lista innehållet i väskan och krångla eller inte.

Visa bifogad bild 131310


Naturligtvis måste du göra det, ersättningen baseras ju på värdet av det försvunna och är upp till 1131 SDR
(Dessutom gör de avdrag om du redan fått ersättning för att köpa hygienartiklar osv.
In case your baggage remains lost, any reimbursements that we have already paid will be deducted from the final settlement. )

Kanske skulle vara en egen tråd?

T.ex. en som heter :rolleyes:

SAS och förlorat baggage
 
Toppen