Senaste nytt

SAS och förlorat baggage

Bridgeman

Medlem
De betalar inte ut någon ersättning förrän det gått 21 dagar och då har du ju rätt till samma ersättning för förseningen.



mail från SAS nedan ang. samma sak:


Tack för ditt mail

Vi håller på och letar efter den, men det är inte förrens efter 21 dagar som den kommer räknas som helt borta och det är inte förrens då vi ersätter för väskan och det som är i den.

Med vänliga hälsningar,

XYZ
Travel Consultant, Customer Care
SAS Sales and Service

Efter anmälan till SAS Customer Service angående vårt försenade bagage samt krav på ersättning för extra utlägg pga att väskan var försenad tog det ca 5 dgr så hade vi svar samt utbetald ersättning efter tre dagar för utlägg vi hade pga att vi ej fick vårt bagage. Väskan var bort ca sju dagar innan den kom till oss i Florida.
 

taxvalp

Medlem
Enligt Apple Airtagen är sonens väska nu på Arlanda. Men enligt World Tracer: ”Tracing continues. Please check back later”.

Fick en en väska i kväll som saknats sedan 2 juli. Det stod "Tracing continues..." i ett par tre dagar medan den var på Arlanda enligt Airtag innan den skickades för leverans. Gissar att de har en skön backlog...
 

Homer

Medlem
Efter anmälan till SAS Customer Service angående vårt försenade bagage samt krav på ersättning för extra utlägg pga att väskan var försenad tog det ca 5 dgr så hade vi svar samt utbetald ersättning efter tre dagar för utlägg vi hade pga att vi ej fick vårt bagage. Väskan var bort ca sju dagar innan den kom till oss i Florida.

Utläggen får du ersättning för redan efter 24 timmar, men det är ju bara småpengar jämfört med vad man har rätt till efter 21 dagar .


FÖRSENAT MER ÄN 24 TIMMAR
Om ditt bagage är mer än 24 timmar försenat kommer vi att ersätta kostnader inom rimliga gränser
om du behöver köpa toalettartiklar och andra väsentliga produkter, eller om du måste hyra utrustning eftersom din är försenad.

ERSÄTTNING
Den exakta definitionen av vad som är rimligt beror på din individuella situation, syftet med och längden på din resa. SAS anser att 75 EUR per person och dag är ett rimligt belopp vid bagageförsening. Du måste begränsa dina utgifter till rimliga nödvändigheter. Observera att detta är ditt ansvar. Ersättning för extra utgifter baseras alltid på giltig dokumentation, så kom ihåg att spara alla kvitton. Du måste kunna bevisa omfattningen av din förlust.

Försenat, förlorat eller skadat bagage | SAS
 

Linmet

Medlem
Kaos ärligt talat. Vi reste hem mru ist arn igår. Inga väskor varken på dit (kom ca 60h sent) eller hemresan.
Hörde t.om. när vi gick på i amsterdam att ”no way we can fit all luggage”.

På arlanda är det typ ingen som tar
Väskor från bandet utan alla väskor som snurrar på bagaget är antagligen från tidigare flighter där de inte kom med.

Vi fick samtliga gå till baggage claim… trevlig och hjälpsam personal där. Kudos!

såhär såg det ut i hallen. Var väskor åt alla håll som stod o drällde.

fick igår 5 dygn senare besked om leverans av väskorna.
Glädje.

sen visade det sig att det bara var 1/4 väskor.
väntan fortgår
 

RimaZ

Medlem
Jahapp, då var man anländ till HEL efter tur GOT-ARN-HEL, men väskorna kvar på ARN (utifrån airtags).

Har upprättat PIR och ringt diamond service som skickade mig vidare till ARN bagage handling som i sin tur bara automatsvarar med "för många i kö, försök igen senare *klick*".

Snart dags för bröllop och det verkar som att vi får gå på det i t-shirt och chinos respektive t-shirt och leggings

Skämt åsido - resa bokad med Amex Elite; får man ersättning för utlägg av både SAS och Amex eller det är bara att ge sig ut på jakt efter skjorta, kostym och tandborste och sen claima det mot Amex?
 

igelkotten

Medlem
Jahapp, då var man anländ till HEL efter tur GOT-ARN-HEL, men väskorna kvar på ARN (utifrån airtags).

Har upprättat PIR och ringt diamond service som skickade mig vidare till ARN bagage handling som i sin tur bara automatsvarar med "för många i kö, försök igen senare *klick*".

Snart dags för bröllop och det verkar som att vi får gå på det i t-shirt och chinos respektive t-shirt och leggings

Skämt åsido - resa bokad med Amex Elite; får man ersättning för utlägg av både SAS och Amex eller det är bara att ge sig ut på jakt efter skjorta, kostym och tandborste och sen claima det mot Amex?

SAS ersätter i regel hygienartiklar och "andra väsentliga produkter" för EUR75 per dag (specifik text finns lite högte upp i tråden). SWISS har ersatt mig för inköp av kläder, och jag gissar att SAS också gör det (kanske bättre att claima typ underkläder och andra basgrejer från SAS för att slippa käbbla med de).

SAS Amex Elite-försäkring gäller om minst 75% av resan bokats med kortet. Ta en titt i försäkringsvillkoren så kan du se vilka tidsgränser och belopp som gäller. Kostym för ett bröllop lär inte vara problem att få ersättning för (inom beloppsgränsen).

Jag har denna sommar rest med kläder för bröllop och andra viktiga utstyrslar i handbagaget just pga allt bagagestrul.
 

RimaZ

Medlem
SAS ersätter i regel hygienartiklar och "andra väsentliga produkter" för EUR75 per dag (specifik text finns lite högte upp i tråden). SWISS har ersatt mig för inköp av kläder, och jag gissar att SAS också gör det (kanske bättre att claima typ underkläder och andra basgrejer från SAS för att slippa käbbla med de).

SAS Amex Elite-försäkring gäller om minst 75% av resan bokats med kortet. Ta en titt i försäkringsvillkoren så kan du se vilka tidsgränser och belopp som gäller. Kostym för ett bröllop lär inte vara problem att få ersättning för (inom beloppsgränsen).

Jag har denna sommar rest med kläder för bröllop och andra viktiga utstyrslar i handbagaget just pga allt bagagestrul.
Tack för svaret!

Då kan vi alltså ta hygienartiklarna och underkläderna vi fick köpa nu, mot SAS och bröllopskläder/övrigt mot AMEX (flyg och hotell betalt med AMEX).
 

Bridgeman

Medlem
En fundering vad är vitsen egentligen med en airtag mer än att jag troligen vet var min väska befinner sig. Jag är väl ändå inte hjälpt av en airtag om väskan är på villovägar mer än att jag ev vet var väskan befinner sig? Men titta nu är min väska i bagagerummet på planet... (ironisk)
 

Brandten

Medlem
En fundering vad är vitsen egentligen med en airtag mer än att jag troligen vet var min väska befinner sig. Jag är väl ändå inte hjälpt av en airtag om väskan är på villovägar mer än att jag ev vet var väskan befinner sig? Men titta nu är min väska i bagagerummet på planet... (ironisk)
Är väl bra vid andra tillfällen än försenat bagage. Stulet eller borttappat tex. Händer ju att flygbolagen inte har någon aaaaning om var väskan är. Då kan du ju bara be dom gå och hämta den ->där<-.
 
Toppen