Min fråga är då. Kan felet uppstått redan direkt när väskan kom till ARN att man slog in min PIR på fel väska (och ignorerade att den hade helt fel "tag-detail". Eller är det bring som förväxlat våra PIR senare i leveransprocessen?
dvs finns min väska troligen på ARN eller är fortfarande inte hittad... fast nu tror SAS att den är hittad....
Hej!
Då är jag med
Kort svar: Troligen Bring som helt enkelt tagit fel väska, gissar att väskan står kvar på ARN
Långt svar:
Worldtracer är som ni vet flygbolagens system för att spåra/hantera försenat, skadat och försvunnet/stulet garage.
Mina kunskaper är lite gamla. Jobbade med Worldtracer som ankomstservice på bl.a. BMA mellan 2007 och 2015.
Worldtracer används både av flygplatserna samt flygbolagens "Lost luggage HQ".
Vill minnas att efter 7 dagar så övertar HQ sökandet.
Finns några olika typer av funktioner i Worldtracer,
Den vanligaste är:
AHL = Försenad väska
OHD = "On Hand" - en väska som flygplatsen sitter och håller på, kan vara exempelvis en väska som fastnat i röntgenmaskinen på avreseflygplatsen utan tagg eller en väska som inte claimats på ankommande bagagebandet.
DPR = Skadad väska
PIR = Property irregularity report (själva rapporten)
Åtminstone när jag jobbade i det var det väldigt textbaserat och många kollegor tyckte att det var yxigt att jobba med, speciellt om det var nåt utöver det normala. Felkoderna var ofta svåra att tyda dessutom. Och om man inte lyckades fylla i allt rätt blev det knas.
ARNSK12345 är som ni vet PIR-numret,
ARN = Flygplats
SK = Flygbolag
12345 = löpnummer
När man väl skapat en AHL för en försenad väska så börjar Worldtracer (WT) att söka mot OHD'er som finns.
Om avrese- eller transferflygplatsen inte har gjort en OHD på väskan(det händer inte så ofta) om det upptäcks snabbt så brukar de skicka väskan med nästa flygning helt enkelt.
Exempelvis om någon åkt MMX-ARN-LLA och väskan inte hanns med att lastas på ARN av någon anledning så skickas den oftast på enklaste sätt på nästa flyg ARN-LLA. Om då LLA har lite tur så får de ett FWD(Found Bag, forwarding) meddelande att väskan kommer med SKxxx
Eller så dyker den bara upp
Sen matchar de då väskan manuellt med öppna rapporter. Oftast via namn eller tagnummer.
Stänger AHL-rapporten och skriver in att exempel bud är beställt eller att pax hämtar väskan själv.
Allt är(var) väldigt manuellt, det går att söka på väskor som matchar en viss rapport om den inte dykt upp och sen begära att den skickas.
Exempel, MMX-ARN-LLA väskan dyker inte upp i Luleå, taggen har åkt av på ARN och ARN gör en OHD-rapport där de beskriver kännetecken på väskan och ibland öppnas den också och innehållet skrivs in, tex kläder, högtalare och popcorn.
Då får LLA såna förslag på matchningar i en brevlåda som måste vittjas manuellt och ankomstservice i LLA kan då begära den om de tycker att OHD matchar AHL.
Ni kan ju också tänka er hur mkt hjärta som läggs ner om du har 200 öppna rapporter och 100 väskor som står och väntar på åtgärd