Senaste nytt

SAS och förlorat baggage

plover

Medlem
jaha kanske har de åteeveänt från en välbehövlig ? fick oxå besked om att en väska som varit på vift sedan 5 aug kom,er med bring på fredag. Swiss denna gång, men seeing is believing…. fick också min merkostnader ersatta utan knussel.
 

Davvelavve

Medlem
jaha kanske har de åteeveänt från en välbehövlig ? fick oxå besked om att en väska som varit på vift sedan 5 aug kom,er med bring på fredag. Swiss denna gång, men seeing is believing…. fick också min merkostnader ersatta utan knussel.
När anmälde du till axa? Eller menar du ersättning från swiss?
 

Lars J

Medlem
Håper det går greit poste denne her:

Ankom ARN 24. Juli med TK - reiserute var DUB-IST-ARN

Bagasjen dukket ikke opp å båndet

I følge Turkish og Menzies er baggagen bekreftet sendt DUB-FRA-ARN 25. Juli, men den er ikke bekreftet mottat på ARN. Hvor mye de faktisk har lett etter en vet jeg ikke.

Vurderer bestille en poeng billett OSL-ARN-OSL for å se etter den selv, noen som tror det er mulig finne baggagen i baggagehallen på T5, eller er den nå tatt ut av hallen og til ett annet lager?

Noen som har noen tips eller erfaring?
 

Linmet

Medlem
Väska från 15e juli fortfarande inte åter. Skicka in claim (feedback) efter 21 dagar inklusive lista med innehåll. Inte hört ett ljud från sas. Ringt in en gång. De bad mig vänta på återkoppling.

borde man göra något mer? 6v utan ersättning eller väska.

hemförsäkringen säger de kan ersätta om sas inte ersätter hela värdet men de kan inget göra förens de beslutat.
 

RimaZ

Medlem
Claim sedan väskor var försvunna mer än 24h (bröllopskläder fick inhandlas på nytt för att inte behöva komma till bröllopet i bekväma reskläder) - Anmält till SAS och AMEX(AXA) i början av augusti - Ingen ersättning ännu. Det enda jag har hört ifrån AXA var att de ville få bevis på 75% av resan bekostades med AMEX. Ligger således ännu ute med 5-6k för kläder och hygienartiklar till mig och sambon.
 

igelkotten

Medlem
Claim sedan väskor var försvunna mer än 24h (bröllopskläder fick inhandlas på nytt för att inte behöva komma till bröllopet i bekväma reskläder) - Anmält till SAS och AMEX(AXA) i början av augusti - Ingen ersättning ännu. Det enda jag har hört ifrån AXA var att de ville få bevis på 75% av resan bekostades med AMEX. Ligger således ännu ute med 5-6k för kläder och hygienartiklar till mig och sambon.

Tråkigt, men lär lösa sig till slut förutsatt att försäkringen gäller.

@Håkan Hansson angående den påstådda myten om 75%-regeln....
 

Hubert

Medlem
Min fru med kollegor är på resande fot och bokades av företagets resebyrå med SAS och sedan vidare med Air Baltic mellan Stockholm och Riga. Bagaget checkades in hela vägen av SAS. Air Baltics flyg försenades flera timmar så de blev ombokade till Norwegian. Dock kunde de inte få ut sina väskor på Arlanda utan Norwegian "tog över" deras bagage och vid ankomst till Riga dök naturligtvis inga väskor upp. De har taggar från SAS med bagagenummer och har anmält försvunna väskor i Riga och fått PIR.
Vem är motpart ifall väskorna inte dyker upp? SAS som checkade in väskorna inledningsvis eller Norwegian som "tog över" bagaget? Jag gissar att det inte är Air Baltic iaf?
Småstökigt med tre olika flygbolag samt resebyrå... Inga kreditkortsförsäkringar gäller ju heller eftersom Resebyrån har skött bokning och betalning. Någon som vet ifall Resebyrån kan ha någon försäkring för detta eller är man hänvisad till hemförsäkring etc?
 

mha321

Medlem
Min fru med kollegor är på resande fot och bokades av företagets resebyrå med SAS och sedan vidare med Air Baltic mellan Stockholm och Riga. Bagaget checkades in hela vägen av SAS. Air Baltics flyg försenades flera timmar så de blev ombokade till Norwegian. Dock kunde de inte få ut sina väskor på Arlanda utan Norwegian "tog över" deras bagage och vid ankomst till Riga dök naturligtvis inga väskor upp. De har taggar från SAS med bagagenummer och har anmält försvunna väskor i Riga och fått PIR.
Vem är motpart ifall väskorna inte dyker upp? SAS som checkade in väskorna inledningsvis eller Norwegian som "tog över" bagaget? Jag gissar att det inte är Air Baltic iaf?
Småstökigt med tre olika flygbolag samt resebyrå... Inga kreditkortsförsäkringar gäller ju heller eftersom Resebyrån har skött bokning och betalning. Någon som vet ifall Resebyrån kan ha någon försäkring för detta eller är man hänvisad till hemförsäkring etc?
Kan inte svara på motpart. Men om hon är ute och reser med kollegor bokat av företagets resebyrå så låter det som tjänste resa? Då borde det vara företagets reseförsäkring kan jag tänka.
 

palmen

Moderator
Min fru med kollegor är på resande fot och bokades av företagets resebyrå med SAS och sedan vidare med Air Baltic mellan Stockholm och Riga. Bagaget checkades in hela vägen av SAS. Air Baltics flyg försenades flera timmar så de blev ombokade till Norwegian. Dock kunde de inte få ut sina väskor på Arlanda utan Norwegian "tog över" deras bagage och vid ankomst till Riga dök naturligtvis inga väskor upp. De har taggar från SAS med bagagenummer och har anmält försvunna väskor i Riga och fått PIR.
Vem är motpart ifall väskorna inte dyker upp? SAS som checkade in väskorna inledningsvis eller Norwegian som "tog över" bagaget? Jag gissar att det inte är Air Baltic iaf?
Småstökigt med tre olika flygbolag samt resebyrå... Inga kreditkortsförsäkringar gäller ju heller eftersom Resebyrån har skött bokning och betalning. Någon som vet ifall Resebyrån kan ha någon försäkring för detta eller är man hänvisad till hemförsäkring etc?
Det är alltid flygbolaget som utför sista flyget som är motparten när bagage försvinner. Så i ert fall är det Norwegian.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen