Senaste nytt

SAS och förlorat baggage

Linmet

Medlem
Väska från 15e juli fortfarande inte åter. Skicka in claim (feedback) efter 21 dagar inklusive lista med innehåll. Inte hört ett ljud från sas. Ringt in en gång. De bad mig vänta på återkoppling.

borde man göra något mer? 6v utan ersättning eller väska.

hemförsäkringen säger de kan ersätta om sas inte ersätter hela värdet men de kan inget göra förens de beslutat.

fortfarande inget. Sas supporten säger vi bara kan vänta. Någon annan åtgärd att ta till?
 

RimaZ

Medlem
Tråkigt, men lär lösa sig till slut förutsatt att försäkringen gäller.

@Håkan Hansson angående den påstådda myten om 75%-regeln....

Kan bekräfta att jag fick mail om att min claim godkänts i onsdags och pengarna var på kontot i fredags. Tog 1½ månad + lite extra styrkande dokumentation, men fick tillbaka utlägg. Fortfarande inte hört ett jota från SAS dock.
 

Big Birger

Medlem
Formulär ifyllt för "försenad väska >21 dagar".

Blir intressant att se hur lång tid det tar att få ersättning, och om jag kommer att behöva lista innehållet i väskan och krångla eller inte.

Visa bifogad bild 131310
Nu har jag fått svar från SAS där de skriver att de inte ersätter försenat bagage på hemresan.

Clown som svarade. Det handlar inte om en försenad väska, utan en förlorad väska som ska ersättas enligt Montreal-konventionen.

Jag tyckte att jag var tydlig i mitt ärende, men nu kommer jag att vara oerhört tydlig.

Tycker lite synd om SAS i det här fallet. Det var Heathrow som klantade sig. Men det är en annan fråga.
 

Big Birger

Medlem
Nu har jag fått svar från SAS där de skriver att de inte ersätter försenat bagage på hemresan.

Clown som svarade. Det handlar inte om en försenad väska, utan en förlorad väska som ska ersättas enligt Montreal-konventionen.

Jag tyckte att jag var tydlig i mitt ärende, men nu kommer jag att vara oerhört tydlig.

Tycker lite synd om SAS i det här fallet. Det var Heathrow som klantade sig. Men det är en annan fråga.

Idag skickas följande som svar till SAS. Kanske har någon annan nytta av detta generella mejl. Återstår att se om det ger någon ersättning, och hur processen ser ut. Ganska solklart case att få ersättning, tycker jag. Återkommer om ett antal månader om/när jag fått svar från SAS.


Dear SAS Customer Service,

According to SAS website and your own limits of liability it states that you follow the Montreal Convention. https://www.sas.se/misc/check-in/limits-of-liability/

The Montreal Convention can be found here: https://www.iata.org/contentassets/fb1137ff561a4819a2d38f3db7308758/mc99-full-text.pdf

Article 17, paragraph 3 in the Montreal Convention states:
“If the carrier admits the loss of the checked baggage, or if the checked baggage has not arrived at the expiration of twenty-one days after the date on which it ought to have arrived, the passenger is entitled to enforce against the carrier the rights which flow from the contract of carriage.”

My luggage did not arrive at the expiration of twenty-one days after the date on which it ought to have arrived. The bag arrived on July 26:th and I landed at Arlanda on June 25:th. That is a delay of 31 days.

Can we agree on the facts above?

If yes please proceed with my claim for compensation. The fact that the bag was delivered does not change anything when it comes to SAS liability. The baggage is considered to be lost after 21 days. From what I understand, the limit of liability for SAS is 1 131 SDR which is about 16 165 SEK according to https://www.xe.com/sv/currencyconverter/convert/?Amount=1131&From=XDR&To=SEK. My claim is 1 131 SDR to be paid out to my account in ABC XXXX XXXXXXX immediately.

If no, please let me know so I can start the legal process of claiming my rights.

Best regards,

XXXX
 

Big Birger

Medlem
Idag skickas följande som svar till SAS. Kanske har någon annan nytta av detta generella mejl. Återstår att se om det ger någon ersättning, och hur processen ser ut. Ganska solklart case att få ersättning, tycker jag. Återkommer om ett antal månader om/när jag fått svar från SAS.


Dear SAS Customer Service,

According to SAS website and your own limits of liability it states that you follow the Montreal Convention. https://www.sas.se/misc/check-in/limits-of-liability/

The Montreal Convention can be found here: https://www.iata.org/contentassets/fb1137ff561a4819a2d38f3db7308758/mc99-full-text.pdf

Article 17, paragraph 3 in the Montreal Convention states:
“If the carrier admits the loss of the checked baggage, or if the checked baggage has not arrived at the expiration of twenty-one days after the date on which it ought to have arrived, the passenger is entitled to enforce against the carrier the rights which flow from the contract of carriage.”

My luggage did not arrive at the expiration of twenty-one days after the date on which it ought to have arrived. The bag arrived on July 26:th and I landed at Arlanda on June 25:th. That is a delay of 31 days.

Can we agree on the facts above?

If yes please proceed with my claim for compensation. The fact that the bag was delivered does not change anything when it comes to SAS liability. The baggage is considered to be lost after 21 days. From what I understand, the limit of liability for SAS is 1 131 SDR which is about 16 165 SEK according to https://www.xe.com/sv/currencyconverter/convert/?Amount=1131&From=XDR&To=SEK. My claim is 1 131 SDR to be paid out to my account in ABC XXXX XXXXXXX immediately.

If no, please let me know so I can start the legal process of claiming my rights.

Best regards,

XXXX

Behöver hjälp med vad som faktiskt är rätt. Har du @Homer samma uppfattning som jag?

Fick svar nu från SAS:

"In accordance with the Montreal Convention, luggage is considered lost once it has been missing for more than 21 days. This does not, however automatically entitle passengers to a standard compensation amount. SAS liability is limited to damages for documented losses provable via receipts, for instance.

We are unable to accommodate your request for compensation of the baggage, and its contents. The event is no longer considered a loss since the baggage has been found and delivered. However, we will of course reimburse essential purchases you have made awaiting final delivery, please provide the receipts of such items for compensation."


Det första stycket håller jag med om. SAS ansvar är begränsat till det som fanns i väskan, och det behöver väl styrkas med kvitton. Fine.

Det andra stycket håller jag inte med om. Enligt Montreal-konventionen är väskan förlorad efter 21 dagars försening, oavsett vad som händer med väskan efter det. Att SAS faktiskt har levererat väskan förändrar ingenting. Eller är jag ute och cyklar här?

Ersättning för "essential purchases" i väntan på leverans är de nu villiga att ersätta, trots att det är väldigt tydligt att försenade väskor på hemvägen inte ersätts på något sätt.
 

Homer

Medlem
Behöver hjälp med vad som faktiskt är rätt. Har du @Homer samma uppfattning som jag?

Ja, gissningsvis är såna här fall väldigt ovanliga så de kanske inte själva vet vad som gäller.
Eller så vet det det mycket väl men det har varit många såna här fall senaste månaderna och de vill undvika att betala.


5.1.4
Montrealkonventionen gör heller ingen skillnad på om förseningen inträffar på ut- eller hemresa
 

Linmet

Medlem
Idag skickas följande som svar till SAS. Kanske har någon annan nytta av detta generella mejl. Återstår att se om det ger någon ersättning, och hur processen ser ut. Ganska solklart case att få ersättning, tycker jag. Återkommer om ett antal månader om/när jag fått svar från SAS.


Dear SAS Customer Service,

According to SAS website and your own limits of liability it states that you follow the Montreal Convention. https://www.sas.se/misc/check-in/limits-of-liability/

The Montreal Convention can be found here: https://www.iata.org/contentassets/fb1137ff561a4819a2d38f3db7308758/mc99-full-text.pdf

Article 17, paragraph 3 in the Montreal Convention states:
“If the carrier admits the loss of the checked baggage, or if the checked baggage has not arrived at the expiration of twenty-one days after the date on which it ought to have arrived, the passenger is entitled to enforce against the carrier the rights which flow from the contract of carriage.”

My luggage did not arrive at the expiration of twenty-one days after the date on which it ought to have arrived. The bag arrived on July 26:th and I landed at Arlanda on June 25:th. That is a delay of 31 days.

Can we agree on the facts above?

If yes please proceed with my claim for compensation. The fact that the bag was delivered does not change anything when it comes to SAS liability. The baggage is considered to be lost after 21 days. From what I understand, the limit of liability for SAS is 1 131 SDR which is about 16 165 SEK according to https://www.xe.com/sv/currencyconverter/convert/?Amount=1131&From=XDR&To=SEK. My claim is 1 131 SDR to be paid out to my account in ABC XXXX XXXXXXX immediately.

If no, please let me know so I can start the legal process of claiming my rights.

Best regards,

XXXX
Tack för ovan. Använde mig just av det med endel omskrivning. Jag har en väska som sen 15.e juli fortfarande inte är återfunnen. Har skickat in allt man ska. Underlag på innehåll m.m. men SAS vägrar fortfarande kompensera det förlorade innehållet utan letar fortfarande. Jag menar de måste ersätta oavsett. Inte speciellt intresserad av att få tillbaka gammal smuttstvätt som legat 3 månader i en resväska nu heller...

Fick detta svar idag vilket jag anser felaktigt. Deras första svar skedde för 4 veckor sen då de bad om uppdaterade beskrivningar på innehåll m.m. Finner det också väldigt svårt att de ska kräva "kvitton" på inköpta kläder som är något år gamla. Sparar aldrig kvitton på kläder. Är det ett rimligt krav?

Oavsett om de hittar väskan känns det tämligen orelevant vilka köp jag varit tvungen o göra sen dess. Har de någon grund i detta argument? Måste ersätta alla kläderna på sikt oavsett då de knappast lär vara användbara efter denna tid i väskan.

Förslag på vad göra? Finns det någon som hjälper med legal action i dessa fall? Typ AIRHELP eller dylikt? ARN?

"
Thank you for your reply.


There are two different procedures to follow depending on whether your bag is found upon our last search or not.

If our bag team ends up locating your missing luggage, it will be sent to your home address, and you will be reimbursed for purchases you had to make to replace items from the bag as a result of this lengthy delay.

If, however, we are not able to locate you bag, you will be reimbursed for the content of the bag up till the amount of out max liability. We might ask you for some more information before proceeding to this reimbursement. This is why we have to wait for the answer from our bag search team before we are able to proceed with the case.


I hope I was able to answer your concern.

Kind regards,

XXX
Travel Consultant, Customer Care
SAS Customer Service
"
 

palmen

Moderator
Oavsett om de hittar väskan känns det tämligen orelevant vilka köp jag varit tvungen o göra sen dess. Har de någon grund i detta argument? Måste ersätta alla kläderna på sikt oavsett då de knappast lär vara användbara efter denna tid i väskan.
Varför skulle kläder som legat i en resväska några månader inte gå att använda? Ok att de använts och inte tvättats på ett tag, men blir kläder obrukbara för det?

Som med alla reklamationer och liknande bör man vara saklig och inte "bre ut" vad det handlar om. Fokusera på kärnfrågan som är att väskan varit borta mer än 3 veckor och vad du har för rättigheter. Fokusera inte på att du hade kläder i som du nu anser är obrukbara, det är inte relevant.
Det relevanta är att vädjan är borta och att du har rätt till ersättning utifrån vad du hade i väskan.
 

Linmet

Medlem
Varför skulle kläder som legat i en resväska några månader inte gå att använda? Ok att de använts och inte tvättats på ett tag, men blir kläder obrukbara för det?

Som med alla reklamationer och liknande bör man vara saklig och inte "bre ut" vad det handlar om. Fokusera på kärnfrågan som är att väskan varit borta mer än 3 veckor och vad du har för rättigheter. Fokusera inte på att du hade kläder i som du nu anser är obrukbara, det är inte relevant.
Det relevanta är att vädjan är borta och att du har rätt till ersättning utifrån vad du hade i väskan.
Tack för tips om kärnfrågan. Ska tänka på det. (Smuttskläder som legat 3 månader instängda börjar mögla/surna. I princip omöjligt tvätta bort den doften).

Fick detta svar:
"
It is true that in accordance with the Montreal Convention, luggage is considered lost once it has been missing for more than 21 days. This does not, however automatically entitle passengers to a standard compensation amount. SAS liability is limited to damages for documented losses provable via receipts, for instance.

We are unable to accommodate your request for compensation of the baggage, and its contents until the total loss is confirmed by the bad search team. "


Frågan är ju nu då hur lång tid utöver 3 månader det kan ta för detta bag search team att total confirma förlusten...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Tomas E

Medlem
We are unable to accommodate your request for compensation of the baggage, and its contents until the total loss is confirmed by the bad search team. "
Här tror jag vi hittar förklaringen till att bagage försvinner: de använder ett "bad search team" snarare än ett "bag search team"! ;)
MV5BMjcyNzQzNDY2M15BMl5BanBnXkFtZTgwNDg3NzI2MDE@._V1_.jpg


Mer allvarligt, har du en tvist om ersättning med SAS och de vägrar betala är det väl till sist samma väg att gå som om de vägrar betala ersättning för försenat eller inställt flyg - först ARN och sedan förenklat tvistemål i tingsrätten om det inte fungerar? Det sistnämnda förutsatt att du har rättsläget på din sida.
 
Toppen