Senaste nytt

SAS och förlorat baggage

Homer

Medlem
Tack för tips om kärnfrågan. Ska tänka på det. (Smuttskläder som legat 3 månader instängda börjar mögla/surna. I princip omöjligt tvätta bort den doften).

Fick detta svar:
"
It is true that in accordance with the Montreal Convention, luggage is considered lost once it has been missing for more than 21 days. This does not, however automatically entitle passengers to a standard compensation amount. SAS liability is limited to damages for documented losses provable via receipts, for instance.

We are unable to accommodate your request for compensation of the baggage, and its contents until the total loss is confirmed by the bad search team. "


Frågan är ju nu då hur lång tid utöver 3 månader det kan ta för detta bag search team att total confirma förlusten...

Starta ett nytt ärende och klaga på att du ännu inte fått ersättning i enlighet med reglerna. alternativt skicka bara in en ersättningsansökan.


Om vi inte har hittat din väska inom 21 dagar kommer den anses vara förlorad, och då kan du begära ersättning för förlorat bagage. Det gör du genom att fylla i formuläret för förlorat bagage, bifoga kopior av din biljett och ditt bagagekvitto och skicka dem till SAS Customer Service på selfservice/feedbackform.
 

Big Birger

Medlem
Behöver hjälp med vad som faktiskt är rätt. Har du @Homer samma uppfattning som jag?

Fick svar nu från SAS:

"In accordance with the Montreal Convention, luggage is considered lost once it has been missing for more than 21 days. This does not, however automatically entitle passengers to a standard compensation amount. SAS liability is limited to damages for documented losses provable via receipts, for instance.

We are unable to accommodate your request for compensation of the baggage, and its contents. The event is no longer considered a loss since the baggage has been found and delivered. However, we will of course reimburse essential purchases you have made awaiting final delivery, please provide the receipts of such items for compensation."


Det första stycket håller jag med om. SAS ansvar är begränsat till det som fanns i väskan, och det behöver väl styrkas med kvitton. Fine.

Det andra stycket håller jag inte med om. Enligt Montreal-konventionen är väskan förlorad efter 21 dagars försening, oavsett vad som händer med väskan efter det. Att SAS faktiskt har levererat väskan förändrar ingenting. Eller är jag ute och cyklar här?

Ersättning för "essential purchases" i väntan på leverans är de nu villiga att ersätta, trots att det är väldigt tydligt att försenade väskor på hemvägen inte ersätts på något sätt.

Så jag svarade:

"Where do you find legal grounds in the Montreal Convention that the bag is not lost if it is delivered after 21 days?

From what I understand, the Montreal Convention does not regulate what happens to a bag after 21 days, since the baggage by definition is considered to be lost after 21 days. So it does not matter from a legal point of view if the bag was delivered or not after 21 days.

I can agree that there is no automatic standard compensation amount. SAS is however liable for the value of the lost suitcase up to the limit of 1 131 SDR.

I had to buy a new suitcase, and I have documented the content of my bag to the best of my recollection. For some I can present a recepit, and for some I probably can't. My estimated value of the suitcase is ~18 000 SEK (wel above the value of 1131 SDR). See the attached documentation.

If you do not compensate me according to the Montreal Convention, I will open a case at ARN (Allmänna reklamationsnämnden) to begin with, and go to court if I have to. Pacta sunt servanda.

If the attached documentation of loss is not reasonable enough, please let me know and I will search for all the actual receipts and send copies."

SAS svarade:
I understand your reasonings and claims. I unfortunately still cannot provide reimbursement in this case, per the instructions of my supervisors. Because you have received your luggage, even if the 21-day time limit has eloped.

Och jag fick ett mejl till från SAS:
Your case has been redirected to me for a second opinion. I have now reviewed your case and I am sorry to say that I cannot come to another conclusion than my colleague.

If you are unhappy with our final response, you are welcome to refer your complaint to the local consumer body for inquiries.You can find contact information to your local National Enforcement Body at the European Commission website.

Så i princip hävdar SAS att eftersom väskan lämnats tillbaka gäller inte Montreal-konventionen.

Tacksam för tips om det är värt att driva vidare till ARN eller inte.

Jag kan tycka att det borde vara reglerat vad som händer om en väska lämnas tillbaka efter 21 dagar, men har inte hittat något om det. Vet inte heller om det finns några prejudikat.
 

Linmet

Medlem
ARN dömde i min favör i mitt ärende och godtog mitt ersättningskrav . SAS svarade aldrig ARN som därned gick enbart på min information i ärendet.

Döm dock om min förvåning när SAS betalade ut pengarna på bara 2 bankdagar utan knussel efter ARNs beslut.

Dock helt annan avdelning som hanterade detta antar jag…
 

Tamas

Medlem
Jag misstänker att stora bolagen kör uttröttningstaktik. Få som tar till ARN eller vidare, så kommer de undan oftast. De kommer förmodligen inte slösa tid på enskilda ärenden hos ARN så betalar de bara...

På samma princip byggs alla bolag som lovar EU ersättning mot en slant om de vinner.

Så ja, om du orkar är det värt tycker jag.

Sent from my SM-A528B using Tapatalk
 

Homer

Medlem
Så jag svarade:



SAS svarade:


Och jag fick ett mejl till från SAS:


Så i princip hävdar SAS att eftersom väskan lämnats tillbaka gäller inte Montreal-konventionen.

Tacksam för tips om det är värt att driva vidare till ARN eller inte.

Jag kan tycka att det borde vara reglerat vad som händer om en väska lämnas tillbaka efter 21 dagar, men har inte hittat något om det. Vet inte heller om det finns några prejudikat.

"Värt att driva", det kostar ju inget att anmäla till ARN
Orkar du inte själv driva ärendet, kan du ju anlita Airhelp eller liknande.

21 dagars gränsen finns ju där av en anledning, för att flygbolagen inte ska kunna dra ut på ärendet godtyckligt.
Om de ändå drar ut på tiden utan att betala så måste det ju kosta dem något, annars är ju 21 dagars gränsen fullständigt meningslös.
 

Big Birger

Medlem
"Värt att driva", det kostar ju inget att anmäla till ARN
Orkar du inte själv driva ärendet, kan du ju anlita Airhelp eller liknande.

21 dagars gränsen finns ju där av en anledning, för att flygbolagen inte ska kunna dra ut på ärendet godtyckligt.
Om de ändå drar ut på tiden utan att betala så måste det ju kosta dem något, annars är ju 21 dagars gränsen fullständigt meningslös.
Jag orkar. Vill bara veta att jag har en rimlig chans att vinna för att inte slösa med tid för ARN.
 

micke

Medlem
Någon som har erfarenhet av att rapportera skadat bagage i efterhand hos SAS.
Ankom igår natt med ett försenat flyg med SAS mitt i natten och ena hjulet hade trillat av.
Vi orkade inte fixa där och då så vi åkte hem. Är det lönt att rapportera eller är det för sent?
 

palmen

Moderator
Någon som har erfarenhet av att rapportera skadat bagage i efterhand hos SAS.
Ankom igår natt med ett försenat flyg med SAS mitt i natten och ena hjulet hade trillat av.
Vi orkade inte fixa där och då så vi åkte hem. Är det lönt att rapportera eller är det för sent?
Du har rätt att rapportera det även om bagaget är hemma, men har för mig det måste göras inom 7 dagar (eller något liknande).
 
Det går att göra i 7 dagar från att du fick ditt bagage, läs mer här:

 

micke

Medlem
Du har rätt att rapportera det även om bagaget är hemma, men har för mig det måste göras inom 7 dagar (eller något liknande).

Det går att göra i 7 dagar från att du fick ditt bagage, läs mer här:


Tack för hjälpen!
Försöker med det.
 
Toppen