Senaste nytt

SAS och förlorat baggage

Tack för svaren. Fyra dygn senare är status fortfarande "TRACING CONTINUES". Resar hem samma väg LHR-CPH lördag em och har gott om tid. Finns det ställen på LHR eller CPH där jag bör dyka upp och insistera på en uppdatering eller är det bara att lita på at maskineriet till slut malar klart? Att ringa SAS om detta i dessa tider känns ju inte lönt.

Jag var på LHR i går kväll i samma syfte men fick besked från två olika håll (samt kartor) att GBS som hanterar försenat bagare för SAS och andra bara finns i ankomsthallen vid bagagebanden och är ej åtkomliga utifrån. Gick dock aldrig dit och kollade.

OT: Lita inte för mycket på uppdateringarna vad som händer med väskan, de kan slå fel åt båda hållen. Vi har en väska på Heathrow och en i Cornwall som väntar på hemfärd och det är en riktig cirkus. Som rapporterades i annan tråd Apple Airtag i bagaget | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor så såg vi tack vare Airtag att en väska var på väg att levereras till en adress som vi lämnat för flera dagar sedan. DHL skulle meddela chauffören men budskapet gick inte fram utan väskan ställdes på gatan utanför en tom stuga i en liten by där vi såklart inte känner någon. Onödigt hög svårighetsgrad att styra upp det på distans, först att få en person att ta hand om väskan och sedan få DHL att plocka upp den igen på annan plats…
 
  • Gilla
Reactions: hco
Den där statusen har stårt så långt efter att jag fått väskan levererad också… Så inget jag skulle lita på alls.

Det lösta sig faktiskt ganska snabbt till slut. Besked torsdag kväll om att väskan var hittat och status ändrades direkt i world tracer. Besked fredag fm om utkörning samma dag med leverans inom 2-timmars fönster - och helt rätt dök det upp då, intakt tom.
 
Imorgon har det gått 21 dagar sedan sonens väska skulle ha kommit fram. Ser via Apple Airtag att den ibland byter plats på Heathrow.

Så det blir premiär att begära ersättning för förlorad väska.
 
Imorgon har det gått 21 dagar sedan sonens väska skulle ha kommit fram. Ser via Apple Airtag att den ibland byter plats på Heathrow.

Så det blir premiär att begära ersättning för förlorad väska.

Håll oss uppdarerade om processen. Vad händer om de hittar väskan när ersättningen är betald? I morgon är det tvåveckorsjubileum för våra väskor…
 
Håll oss uppdarerade om processen. Vad händer om de hittar väskan när ersättningen är betald? I morgon är det tvåveckorsjubileum för våra väskor…
Absolut.

Resan där väskan blev kvar i London:
Bangkok till Delhi med Thai
Delhi till Addis Abeba med Ethiopian
Addis Abeba till London med Ethiopian
London till Arlanda med SAS.

Vad jag förstår ska kravet ställas till flygbolaget som flyger sista benet, så får de skicka kravet vidare. I detta fall är det knappast SAS fel. Det är Heathrows.
 
Absolut.

Resan där väskan blev kvar i London:
Bangkok till Delhi med Thai
Delhi till Addis Abeba med Ethiopian
Addis Abeba till London med Ethiopian
London till Arlanda med SAS.

Vad jag förstår ska kravet ställas till flygbolaget som flyger sista benet, så får de skicka kravet vidare. I detta fall är det knappast SAS fel. Det är Heathrows.
Alltid ”last carrier” som är ansvariga!
 
Absolut.

Resan där väskan blev kvar i London:
Bangkok till Delhi med Thai
Delhi till Addis Abeba med Ethiopian
Addis Abeba till London med Ethiopian
London till Arlanda med SAS.

Vad jag förstår ska kravet ställas till flygbolaget som flyger sista benet, så får de skicka kravet vidare. I detta fall är det knappast SAS fel. Det är Heathrows.


Artikel 36
Successiv transport

1. I fråga om transporter som utförs av flera transportörer efter varandra och som faller inom den definition som anges i artikel 1.3, är varje transportör som tar emot passagerare, bagage eller gods underkastad bestämmelserna i denna konvention och skall anses vara part i transportavtalet till den del avtalet behandlar den del av transporten som utförs under dennes kontroll.

2. Vid sådan transport får en passagerare eller en ersättningsberättigad person föra talan endast mot den transportör som utfört den del av transporten under vilken skadan eller förseningen inträffade, såvida inte den första transportören uttryckligen åtagit sig ansvaret för hela resan.

3. I fråga om bagage och gods får passageraren eller avsändaren väcka talan mot den första transportören, och den passagerare eller mottagare som har rätt att få ut godset får föra talan mot den sista; båda får därutöver föra talan mot den transportör som utfört den del av transporten under vilken förstörelsen, förlusten, skadan eller förseningen inträffade. De nämnda transportörerna ansvarar solidariskt i förhållande till passageraren eller avsändaren eller mottagaren.

Artikel 39
Avtalsslutande transportör faktisk transportör

Bestämmelserna i detta kapitel skall tillämpas när en person (nedan kallad avtalsslutande transportör) i eget namn sluter ett transportavtal som omfattas av denna konvention med en passagerare eller avsändare eller med någon som handlar på en passagerares eller avsändares uppdrag, medan en annan person (nedan kallad faktisk transportör) på uppdrag av den avtalsslutande transportören utför hela eller en del av transporten men med avseende på sin del inte är en successiv transportör i konventionens mening. Ett sådant uppdrag skall anses föreligga, om inget annat visas.

Artikel 40
Respektive transportörs skadeståndsansvar
Om den faktiska transportören utför hela eller en del av en transport som enligt det avtal som avses i artikel 39 omfattas av denna konvention och om inget annat sägs i detta kapitel, skall konventionens regler gälla både för den avtalsslutande transportören i fråga om hela transporten enligt avtalet och för den faktiska transportören i fråga om den del av transporten som denne utför.

EUR-Lex - 22001A0718(01) - SV
 
Vad händer om de hittar väskan när ersättningen är betald?

Ingenting, ersättningsnivån för försvunnet och försenat mer än 21 dagar är densamma.


Montrealkonventionen:
§17.3. Om transportören erkänner att incheckat bagage har förlorats
eller om det incheckade bagaget inte har kommit fram inom tjugoen dagar efter den dag då det skulle ha anlänt,
har passageraren rätt att göra sina rättigheter enligt transportavtalet gällande mot transportören.

EUR-Lex - 22001A0718(01) - SV


SAS själva skriver:
BAGGAGE DELAYS
The liability for baggage delay is limited to 1'131 SDRs.
Limits of liability | SAS
 
Toppen