SAS och förlorat baggage

Wyll skrev:Är med SAS och köpt med SAS Amex.Har ett möte 15:00. Då resan började 06:15 reste kag inte i ”mötes” kläder. Så borde ju inte vara några konstigheter?Klicka för att utvidga...
Du kan läsa själv.



SAS American Express Elite

https://www.americanexpress.com/se/content/pdf/forsakringsvillkor/sas-elite_kreditkort.pdf



SAS American Express Premium

https://www.americanexpress.com/se/content/pdf/forsakringsvillkor/sas-premium_kreditkort.pdf



SAS American Express Elite försäkring säger att efter 4 timmar från ankomst.


Amex skrev:a) Bagageförsening. Maxbelopp 3 000 kronor per person om den Försäkrades incheckade bagage inte har anlänttill destinationsflygplatsen inom 4 timmar efter den Försäkrades ankomst,Klicka för att utvidga...
 
Wyll skrev:Är med SAS och köpt med SAS Amex.Har ett möte 15:00. Då resan började 06:15 reste kag inte i ”mötes” kläder. Så borde ju inte vara några konstigheter?Klicka för att utvidga...
Låter inte orimligt. Är väl fyra timmar som är gränsen på Amex? Se till att du får ett intyg (PIR) från SAS.
 
Förlorade mitt bagage på SK505 CPH-LHR söndag eftermiddag (tydligen tillsammans med en del andra resenärer). 30 timmer senare är status fortfarande "TRACING CONTINUES. PLEASE CHECK BACK LATER". Det är första gången jag förlorar bagage, finns det tipps till vad man kan/bör göra? Kan jag påskynda processen eller på annat sätt dra fördel av att vara EBD?



PS. Försäkring och dylikt har jag koll på. Vill bara ha tag i väskan igen.
 
sbpedersen skrev:Förlorade mitt bagage på SK505 CPH-LHR söndag eftermiddag (tydligen tillsammans med en del andra resenärer). 30 timmer senare är status fortfarande "TRACING CONTINUES. PLEASE CHECK BACK LATER". Det är första gången jag förlorar bagage, finns det tipps till vad man kan/bör göra? Kan jag påskynda processen eller på annat sätt dra fördel av att vara EBD?PS. Försäkring och dylikt har jag koll på. Vill bara ha tag i väskan igen.Klicka för att utvidga...


Ja - du kan förbereda dig på lång väntan.



Stort bagagekaos på LHR och många väskor är fast där. Vi landade 2 juli och har inte fått väskorna än. Status hjälper tyvärr inte.
 
Tappade bort min väska på direktflight DUB-ARN den 17e juni, idag verkar de ha hittat den - nästan fyra veckor senare! Får se när den kan levereras.



@sbpedersen jag var kontakt med SAS bagage service 3 gånger under tiden, och kände inte att jag fick nån vidare hjälp öht. Hade jag tappat bort väskan idag igen så hade jag nog ringt in EN gång och försäkrat mig om att de har alla kännetäcken rätt noterade. Den första telefonisten jag pratade med noterade rätt många mer detaljer om väskan och dess innehåll än vad Service Desken på Arlanda gjorde. I övrigt var samtalen inte mycket hjälp "jag kan se att tracing continues".... Nu under strejken har det ju dessutom varit nästan 3h väntetid på telefonslingan så, som sagt - inget värt att lägga ner tid på.
 
WarrenBuffett skrev:I övrigt var samtalen inte mycket hjälp "jag kan se att tracing continues".... Nu under strejken har det ju dessutom varit nästan 3h väntetid på telefonslingan så, som sagt - inget värt att lägga ner tid på.Klicka för att utvidga...
Just det där med "tracing continues" har jag också upplevt konstigt på senaste äventyret. Det ändrades bara när väskan hade kommit fram till SAS på Arlanda. Inte när handling bolaget på Amsterdam fick tag på den, inte heller när den lastades på ett flyg, när den ankom osv. Den statusen kan med andra ord betyda väldigt många olika saker tyvärr.
 
airac skrev:Just det där med "tracing continues" har jag också upplevt konstigt på senaste äventyret. Det ändrades bara när väskan hade kommit fram till SAS på Arlanda. Inte när handling bolaget på Amsterdam fick tag på den, inte heller när den lastades på ett flyg, när den ankom osv. Den statusen kan med andra ord betyda väldigt många olika saker tyvärr.Klicka för att utvidga...
Den där statusen har stårt så långt efter att jag fått väskan levererad också… Så inget jag skulle lita på alls.
 
ekf skrev:Den där statusen har stårt så långt efter att jag fått väskan levererad också… Så inget jag skulle lita på alls.Klicka för att utvidga...
Intressant, bra spaning! Min har faktiskt ändrats till statusen "delivery process initiated", som också går att klicka på för att få upp mer info.
 
Tack för svaren. Fyra dygn senare är status fortfarande "TRACING CONTINUES". Resar hem samma väg LHR-CPH lördag em och har gott om tid. Finns det ställen på LHR eller CPH där jag bör dyka upp och insistera på en uppdatering eller är det bara att lita på at maskineriet till slut malar klart? Att ringa SAS om detta i dessa tider känns ju inte lönt.
 
sbpedersen skrev:Tack för svaren. Fyra dygn senare är status fortfarande "TRACING CONTINUES". Resar hem samma väg LHR-CPH lördag em och har gott om tid. Finns det ställen på LHR eller CPH där jag bör dyka upp och insistera på en uppdatering eller är det bara att lita på at maskineriet till slut malar klart? Att ringa SAS om detta i dessa tider känns ju inte lönt.Klicka för att utvidga...


Jag var på LHR i går kväll i samma syfte men fick besked från två olika håll (samt kartor) att GBS som hanterar försenat bagare för SAS och andra bara finns i ankomsthallen vid bagagebanden och är ej åtkomliga utifrån. Gick dock aldrig dit och kollade.



OT: Lita inte för mycket på uppdateringarna vad som händer med väskan, de kan slå fel åt båda hållen. Vi har en väska på Heathrow och en i Cornwall som väntar på hemfärd och det är en riktig cirkus. Som rapporterades i annan tråd Apple Airtag i bagaget | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor så såg vi tack vare Airtag att en väska var på väg att levereras till en adress som vi lämnat för flera dagar sedan. DHL skulle meddela chauffören men budskapet gick inte fram utan väskan ställdes på gatan utanför en tom stuga i en liten by där vi såklart inte känner någon. Onödigt hög svårighetsgrad att styra upp det på distans, först att få en person att ta hand om väskan och sedan få DHL att plocka upp den igen på annan plats…
 
ekf skrev:Den där statusen har stårt så långt efter att jag fått väskan levererad också… Så inget jag skulle lita på alls.Klicka för att utvidga...


Det lösta sig faktiskt ganska snabbt till slut. Besked torsdag kväll om att väskan var hittat och status ändrades direkt i world tracer. Besked fredag fm om utkörning samma dag med leverans inom 2-timmars fönster - och helt rätt dök det upp då, intakt tom.
 
Imorgon har det gått 21 dagar sedan sonens väska skulle ha kommit fram. Ser via Apple Airtag att den ibland byter plats på Heathrow.



Så det blir premiär att begära ersättning för förlorad väska.
 
Big Birger skrev:Imorgon har det gått 21 dagar sedan sonens väska skulle ha kommit fram. Ser via Apple Airtag att den ibland byter plats på Heathrow.Så det blir premiär att begära ersättning för förlorad väska.Klicka för att utvidga...


Håll oss uppdarerade om processen. Vad händer om de hittar väskan när ersättningen är betald? I morgon är det tvåveckorsjubileum för våra väskor…
 
taxvalp skrev:Håll oss uppdarerade om processen. Vad händer om de hittar väskan när ersättningen är betald? I morgon är det tvåveckorsjubileum för våra väskor…Klicka för att utvidga...
Absolut.



Resan där väskan blev kvar i London:

Bangkok till Delhi med Thai

Delhi till Addis Abeba med Ethiopian

Addis Abeba till London med Ethiopian

London till Arlanda med SAS.



Vad jag förstår ska kravet ställas till flygbolaget som flyger sista benet, så får de skicka kravet vidare. I detta fall är det knappast SAS fel. Det är Heathrows.
 
Big Birger skrev:Absolut.Resan där väskan blev kvar i London:Bangkok till Delhi med ThaiDelhi till Addis Abeba med EthiopianAddis Abeba till London med EthiopianLondon till Arlanda med SAS.Vad jag förstår ska kravet ställas till flygbolaget som flyger sista benet, så får de skicka kravet vidare. I detta fall är det knappast SAS fel. Det är Heathrows.Klicka för att utvidga...
Alltid ”last carrier” som är ansvariga!
 
Big Birger skrev:Absolut.Resan där väskan blev kvar i London:Bangkok till Delhi med ThaiDelhi till Addis Abeba med EthiopianAddis Abeba till London med EthiopianLondon till Arlanda med SAS.Vad jag förstår ska kravet ställas till flygbolaget som flyger sista benet, så får de skicka kravet vidare. I detta fall är det knappast SAS fel. Det är Heathrows.Klicka för att utvidga...




Artikel 36

Successiv transport



1. I fråga om transporter som utförs av flera transportörer efter varandra och som faller inom den definition som anges i artikel 1.3, är varje transportör som tar emot passagerare, bagage eller gods underkastad bestämmelserna i denna konvention och skall anses vara part i transportavtalet till den del avtalet behandlar den del av transporten som utförs under dennes kontroll.



2. Vid sådan transport får en passagerare eller en ersättningsberättigad person föra talan endast mot den transportör som utfört den del av transporten under vilken skadan eller förseningen inträffade, såvida inte den första transportören uttryckligen åtagit sig ansvaret för hela resan.



3. I fråga om bagage och gods får passageraren eller avsändaren väcka talan mot den första transportören, och den passagerare eller mottagare som har rätt att få ut godset får föra talan mot den sista; båda får därutöver föra talan mot den transportör som utfört den del av transporten under vilken förstörelsen, förlusten, skadan eller förseningen inträffade. De nämnda transportörerna ansvarar solidariskt i förhållande till passageraren eller avsändaren eller mottagaren.



Artikel 39

Avtalsslutande transportör faktisk transportör



Bestämmelserna i detta kapitel skall tillämpas när en person (nedan kallad avtalsslutande transportör) i eget namn sluter ett transportavtal som omfattas av denna konvention med en passagerare eller avsändare eller med någon som handlar på en passagerares eller avsändares uppdrag, medan en annan person (nedan kallad faktisk transportör) på uppdrag av den avtalsslutande transportören utför hela eller en del av transporten men med avseende på sin del inte är en successiv transportör i konventionens mening. Ett sådant uppdrag skall anses föreligga, om inget annat visas.



Artikel 40

Respektive transportörs skadeståndsansvar

Om den faktiska transportören utför hela eller en del av en transport som enligt det avtal som avses i artikel 39 omfattas av denna konvention och om inget annat sägs i detta kapitel, skall konventionens regler gälla både för den avtalsslutande transportören i fråga om hela transporten enligt avtalet och för den faktiska transportören i fråga om den del av transporten som denne utför.



EUR-Lex - 22001A0718(01) - SV
 
taxvalp skrev:Vad händer om de hittar väskan när ersättningen är betald?Klicka för att utvidga...


Ingenting, ersättningsnivån för försvunnet och försenat mer än 21 dagar är densamma.





Montrealkonventionen:

§17.3. Om transportören erkänner att incheckat bagage har förlorats

eller om det incheckade bagaget inte har kommit fram inom tjugoen dagar efter den dag då det skulle ha anlänt,

har passageraren rätt att göra sina rättigheter enligt transportavtalet gällande mot transportören.


EUR-Lex - 22001A0718(01) - SV





SAS själva skriver:

BAGGAGE DELAYS

The liability for baggage delay is limited to 1'131 SDRs.

Limits of liability | SAS
 
Homer skrev:Ingenting, ersättningsnivån för försvunnet och försenat mer än 21 dagar är densamma.Klicka för att utvidga...


Jo, det har jag läst. Men om man får ersättning för försvunnet bagage och de hittar väskorna därefter - vad händer då?
 
Back
Top