Senaste nytt

SAS och förlorat baggage

Dr. Miles

Expert
Är med SAS och köpt med SAS Amex.Har ett möte 15:00. Då resan började 06:15 reste kag inte i ”mötes” kläder. Så borde ju inte vara några konstigheter?
Du kan läsa själv.

SAS American Express Elite
https://www.americanexpress.com/se/content/pdf/forsakringsvillkor/sas-elite_kreditkort.pdf

SAS American Express Premium
https://www.americanexpress.com/se/content/pdf/forsakringsvillkor/sas-premium_kreditkort.pdf

SAS American Express Elite försäkring säger att efter 4 timmar från ankomst.
Amex skrev:
a) Bagageförsening. Maxbelopp 3 000 kronor per person om den Försäkrades incheckade bagage inte har anlänt
till destinationsflygplatsen inom 4 timmar efter den Försäkrades ankomst,
 

pswe

Medlem
Är med SAS och köpt med SAS Amex.Har ett möte 15:00. Då resan började 06:15 reste kag inte i ”mötes” kläder. Så borde ju inte vara några konstigheter?
Låter inte orimligt. Är väl fyra timmar som är gränsen på Amex? Se till att du får ett intyg (PIR) från SAS.
 

sbpedersen

Ny medlem
Förlorade mitt bagage på SK505 CPH-LHR söndag eftermiddag (tydligen tillsammans med en del andra resenärer). 30 timmer senare är status fortfarande "TRACING CONTINUES. PLEASE CHECK BACK LATER". Det är första gången jag förlorar bagage, finns det tipps till vad man kan/bör göra? Kan jag påskynda processen eller på annat sätt dra fördel av att vara EBD?

PS. Försäkring och dylikt har jag koll på. Vill bara ha tag i väskan igen.
 

taxvalp

Medlem
Förlorade mitt bagage på SK505 CPH-LHR söndag eftermiddag (tydligen tillsammans med en del andra resenärer). 30 timmer senare är status fortfarande "TRACING CONTINUES. PLEASE CHECK BACK LATER". Det är första gången jag förlorar bagage, finns det tipps till vad man kan/bör göra? Kan jag påskynda processen eller på annat sätt dra fördel av att vara EBD?

PS. Försäkring och dylikt har jag koll på. Vill bara ha tag i väskan igen.

Ja - du kan förbereda dig på lång väntan.

Stort bagagekaos på LHR och många väskor är fast där. Vi landade 2 juli och har inte fått väskorna än. Status hjälper tyvärr inte.
 
Tappade bort min väska på direktflight DUB-ARN den 17e juni, idag verkar de ha hittat den - nästan fyra veckor senare! Får se när den kan levereras.

@sbpedersen jag var kontakt med SAS bagage service 3 gånger under tiden, och kände inte att jag fick nån vidare hjälp öht. Hade jag tappat bort väskan idag igen så hade jag nog ringt in EN gång och försäkrat mig om att de har alla kännetäcken rätt noterade. Den första telefonisten jag pratade med noterade rätt många mer detaljer om väskan och dess innehåll än vad Service Desken på Arlanda gjorde. I övrigt var samtalen inte mycket hjälp "jag kan se att tracing continues".... Nu under strejken har det ju dessutom varit nästan 3h väntetid på telefonslingan så, som sagt - inget värt att lägga ner tid på.
 

airac

Medlem
I övrigt var samtalen inte mycket hjälp "jag kan se att tracing continues".... Nu under strejken har det ju dessutom varit nästan 3h väntetid på telefonslingan så, som sagt - inget värt att lägga ner tid på.
Just det där med "tracing continues" har jag också upplevt konstigt på senaste äventyret. Det ändrades bara när väskan hade kommit fram till SAS på Arlanda. Inte när handling bolaget på Amsterdam fick tag på den, inte heller när den lastades på ett flyg, när den ankom osv. Den statusen kan med andra ord betyda väldigt många olika saker tyvärr.
 

ekf

Medlem
Just det där med "tracing continues" har jag också upplevt konstigt på senaste äventyret. Det ändrades bara när väskan hade kommit fram till SAS på Arlanda. Inte när handling bolaget på Amsterdam fick tag på den, inte heller när den lastades på ett flyg, när den ankom osv. Den statusen kan med andra ord betyda väldigt många olika saker tyvärr.
Den där statusen har stårt så långt efter att jag fått väskan levererad också… Så inget jag skulle lita på alls.
 

sbpedersen

Ny medlem
Tack för svaren. Fyra dygn senare är status fortfarande "TRACING CONTINUES". Resar hem samma väg LHR-CPH lördag em och har gott om tid. Finns det ställen på LHR eller CPH där jag bör dyka upp och insistera på en uppdatering eller är det bara att lita på at maskineriet till slut malar klart? Att ringa SAS om detta i dessa tider känns ju inte lönt.
 
Toppen