Senaste nytt

SAS och förlorat baggage

Alx

Medlem
Katastrofalt dåligt att ha endast en person som svarar i telefon vid så stora problem. Man har ju trots allt haft lite tid på sig att sätta in fler resurser för att avlasta. Det är ju vare sig seriöst mot kunderna eller den stackare som jobbar. Skönt att väskorna kom fram till sist.
 
Har försökt ringa idag men inte kommit fram eller blivit uppringd, vilket jag tycker är dåligt. De hör väl av sig, har inget jag inte klarar mig utan. Kan inte hämta väskan imorgon inför veckans resa till Indien för jag ankommer med tåg till GOT och jag vill inte ha med en extraväska med smutstvätt och en flaska whiskey som jag hoppas är hel.
 

taxvalp

Medlem
Jag väntar också på en väska som nu har varit borta i fem dagar. Har dock inget med Köpenhamnsdebaclet att göra utan den försvann i samband med en direktflight med SAS till Rom. Har fått en rad motstridiga besked från såväl Stockholm som Rom men borta är den alltjämt.

Jag hamnade också i den långa telefonkön i lördags som Traveller beskriver. Vad som förvånade mig var att när jag ringde ordinarie kundtjänst (där man har företräde som EBD) två dagar tidigare kunde den unge mannen där se detaljerad information om väskans förehavanden. När jag ringde samma nummer två dagar senare kunde kundtjänst bara se samma info som jag själv kan se i World Tracer och hänvisade till bagageservice. Underligt med olika servicenivå på samma nummer, tycker jag.

Årets facit hittills med SAS är en uppbruten och länsad väska samt två försenade/försvunna på tre olika resor. Rom FCO har varit destinationen i samtliga fall...
 

Mike@GOT

Medlem
Rent generellt kan man väl säga att Spanien och Italien är länder man bör undvika om man vill undvika bagageproblem som kommer i samband med korta transferbyten, många och komplexa bagage och andra händelser som kan påverka leveranskedjan.
 

NotRyan

Medlem
Årets facit hittills med SAS är en uppbruten och länsad väska samt två försenade/försvunna på tre olika resor. Rom FCO har varit destinationen i samtliga fall...

Då blir frågan, måste du checka in bagage till just Rom FCO? Jag menar, du vet ju att allt inte står rätt till där....

Sen är det en annan sak att det är horribelt att man ens ska behöva tänka så....
 

taxvalp

Medlem
Då blir frågan, måste du checka in bagage till just Rom FCO? Jag menar, du vet ju att allt inte står rätt till där....

Sen är det en annan sak att det är horribelt att man ens ska behöva tänka så....

En rimlig tanke, men hustrun är tillfälligt bosatt där och det är en hel del saker för hemmet som fraktas fram och tillbaka och ej ryms i handbagaget. Nu har vi sju väskor som ska hem till Sverige från FCO, vi håller tummarna...
 

Hall

Medlem
En rimlig tanke, men hustrun är tillfälligt bosatt där och det är en hel del saker för hemmet som fraktas fram och tillbaka och ej ryms i handbagaget. Nu har vi sju väskor som ska hem till Sverige från FCO, vi håller tummarna...

FCO är helt otroligt när det gäller bagagehanteringen, det verkar helt maffiastyrt. Efter flera incidenter checkar jag aldrig, aldrig in något till, från eller via FCO.

Om du har mycket som skall hem så skicka med vanlig försäkrad spårbar frakt istället, prova fraktabilligt.se eller liknande.
 

telelina

Medlem
Min vän som besökte mig från USA hade samma problem i torsdags. Väskan kom efter 2,5 dygn. Han åkte med KLM. Baggage claim sa i 2dygn att den fanns i Amsterdam, men de hade skickat den med nästa plan så den hade varit på Arlanda hela tiden. Lösningen var när vi äntligen fick tag i ett icke officiellt nummer på AMS där de hjälpte till och skickade flight info (som de skickat väskan med) till ARN.
 
SAS ringde mig idag och vi kom överens om att jag skulle hämta den på hemvägen på fredag, får utlägg på lite hygienartiklar som jag haft på ca 1000kr då jag sa att jag klarar kläderna.
 

Traveller

Medlem
Hjälp!! Denna tråd startade jag då mina föräldrar var drabbade men nu är det jag. Jag behöver snabbt fakta om vad som gäller då väska är borta. Alla mina dyksaker och mängder av kläder mm.
Hoppas ni har lust att hjälpa till!

Här är fakta.

Resan: Utställd av SAS och detta hände på hemresan från Nassau via Toronto och London till Stockholm (ej min hemort)
Biljettyp: Bonusbiljett med SAS
Hemort: Jag bor i Shanghai och är således bara på genomresa. Utresa sker med British Airways på tisdag morgon .
Värde på innehåll: 37000 sek

Det jag skulle vilja veta är följande:

  • Vad gäller då det kommer till inköp av kläder och persedlar (har bara det jag har på mig nu)?
  • Vad gäller då det kommer till ersättningen för bagaget (har hört att eftersom jag är på genomresa och inte skriven i Sverige är jag således på genomresa och returen ej att ses som en vanlig retur hem??)
  • Mina nycklar till min bostad, kontor osv i Shanghai finns i den försvunna väskan och jag kommer alltså ej in i bostaden (Dumt att ha om där). Vad gäller - låsbyte - hotell tills väskan kommer åter??
  • I dag är det söndag kväll, min resa till Shanghai går tisdag morgon. Vad kan jag ställa för krav om väskan hittas / ej hittas?)
Glad föra alla goda inlägg och svar. Det brinner i knuten och tiden är kort.

(SAS själva har bara telefontid mellan 09-12 för förlorat baggage - Katastrofalt dåligt!)

Michael
 
Last edited:
Toppen