Senaste nytt

SAS och förlorat baggage

Mike@GOT

Medlem
  • Du har rätt att köpa kläder och andra saker som du verkligen behöver, t.ex. hygienartiklar till rimliga summor. Allt du köper ska kunna täckas upp med kvitton. OBS! Försäkringsbolag och flygbolag ersätter nästan aldrig den här typen av inköp om bagaget har försvunnit under resan hem till orten där man bor.
  • Du kommer inte att få ersättning för byte av lås eller hotellnätter för att du har nycklar i väskan, eftersom nycklar anses vara värdesaker och inte ersätts.
  • Krav, i form av ersättning? I princip inga, utöver ersättning för saker du behöver köpa. Om väskan inte återfinnes inom 21 dagar har du enligt EU-regelverket rätt att få tillbaka en summa för väskan + innehållet. Du kan inte förvänta dig att få tillbaka 37 000 kronor såvida du inte har en tilläggsförsäkring som täcker hela det värdet.
Hör med ditt försäkringsbolag vad som gäller, och kolla din kortförsäkring (VISA/Mastercard)! Ofta är de väldigt generösa när det gäller att ersätta saker som behöver köpas.

Skulle du ha fler frågor eller om jag kan hjälpa till med något i övrigt så är det bara att säga till.
 

agehall

Medlem
Ajajajaj. Det där är inte bra. Som @Mike@GOT skriver så har du inte jättemycket ersättning att hämta från SAS. Det är dina försäkringar som får täcka merparten.

Oavsett så ska du utan problem kunna handla nya kläder och lite andra nödvändigheter utan större problem. Kom ihåg att vara extra tydlig när du pratar med SAS och försäkringsbolag om att du INTE är på väg hem förens på tisdag då du flyger mot Shanghai. Du har helt enkelt rest till Nassau och Stockholm på denna resa, inte Nassau och sedan stannat i Stockholm på hemvägen.
 

Nystrom

Medlem
Råkade ut för "förlorat bagage" vid en tripp till Washington för tre veckor sedan. Precis som Mike@GOT skriver så är det OK att handla förnödenheter till ett rimligt belopp. Jag ringde SAS kundtjänst där jag fick klartecken för kläder och hygienartiklar upp till max 15 000 kr. Alltid bra att säkra upp bakåt först innan man ställer ersättningsanspråken....
Väskan och jag återförenades efter4 dagar...
Inga problem med ersättningen heller, den var utbetald inom 14 dagar efter jag skickat in claim och kvitton
 

jumbooze

Medlem
Vad är maxvärdet man få checka in utan att deklarera värdet ( för att flygbolaget ska stå för det dyrare baggaget) ? Jag vet att det finns ett sådant under typ conditions of carriage eller liknande
 

Traveller

Medlem
Så lite mer fakta ovanpå detta. Resan var betald med Diners hos SAS direkt i Sverige.
Nu har jag lärt mig följande;

- Diners försäkring gäller inte om man är skriven i Europa!!! (Bor i Shanghai)
- Diners försäkring gäller inte på hemresan
- Diners försäkring omfattar inte ditt baggage vid genomresa då du reser vidare med annat bolag till destination utanför Europa
- Diners försäkring ger dig inte rätt till ersättning till inköp av kläder etc enligt deras ersättningsregler om du är skriven utanför Europa

Med andra ord finns ingen försäkring som gäller om man betalar med Dinerskortet. TryggHansa, som handhar de flesta av dessa kortförsäkringar, säger att undantaget är American Express Platinum.
 

Nemo

Medlem
Flygbolaget måste ersätta minimumbelopp enligt Montrealkonventionen, oavsett om det är hemresa eller inte. Det ligger på 1131 SDR motsv 12.000 SEK. Belopp över det täcks enbart om flygbolagets Conditions of Carriage lovar mer, om du angett det verkliga värdet vid incheckningen eller om du har privat försäkring.
Nödvändiga inköp täcks så länge de går att motivera. Bäst är om du har klartecken från flygbolaget innan du går och handlar.

Värdesaker ersätts troligen inte. "Om flygbolaget har villkor som förbjuder dig att packa ner vissa saker i incheckat bagage så kan du inte räkna med att få ersättning om du trots det packat ner sådana saker och de försvinner. Det kan vara saker som värdehandlingar, nycklar, affärsdokument, viss elektronik och värdesaker"

Förlorat bagage - Konsumentverket
 

Trox

Medlem
Min väska kom inte med från CPH p g a ett tight byte. Däremot blev den hemkörd till dörren dagen efter. Det var rätt skönt att slippa släpa på den faktiskt. Efter några veckor kom ett mail från SAS där de erbjöd dubbla poäng under hela november för att kompensera.

Jag är positivt överraskad.
 

jth

Medlem
Min väska kom inte med från CPH p g a ett tight byte. Däremot blev den hemkörd till dörren dagen efter. Det var rätt skönt att slippa släpa på den faktiskt. Efter några veckor kom ett mail från SAS där de erbjöd dubbla poäng under hela november för att kompensera.

Jag är positivt överraskad.

Ja det må jag säga! Har själv ett flertal gånger fått bagage "kvarlämnat" i Köpenhamn vid korta byten, senaste förra vintern. Har aldrig fått ett höra ett ord om det efteråt från SAS!
 

agehall

Medlem
- Diners försäkring gäller inte om man är skriven i Europa!!! (Bor i Shanghai)

Aj. Det där vill jag minnas att någon råkat ut för med någon försäkring som krävde att man bodde i norden. Den är svår att komma runt. :(

- Diners försäkring gäller inte på hemresan

Som jag skrev tidigare, du har inte påbörjat din hemresa än, så den där klausulen är inte applicerbar på ditt fall.
 
Toppen