Senaste nytt

SAS nya hemsida

Efter att ha gjort min första incheckning via webben idag kan jag bara konstatera att det är väldigt väldigt oklart vad som är text, vad som är saker man kan klicka på. Dessutom uppblandat med reklam för hotell och andra oegentligheter gjorde det till en ganska dyster upplevelse. Vilkan användargrupp har varit med och utvärderat gränssnittet?
Just den delen kan fler göra fel på.

OT: Checkade in mig och frugan för morgondagens flight med LH och jag insåg efteråt att de lyckades skriva texten så lurigt att jag fyllde i fel passageraruppgifter, vilket inte blev uppenbart förens jag kom till passagerare 2 och då insåg att de ville ha uppgifterna jag just fyllt i igen. *fail* Så det blir nog till att reda ut det hela på ARN ikväll tror jag.
Dessutom visade de denna fina sammanställning över vilka FFP som finns i bokningen:
Screen Shot 2017-02-07 at 08.11.29.png
Jag är EBG och min fru är EBS - hon blir SK*P (dvs de förstår inte hennes status) och jag blir SK*S!? Hur går det ihop? Jag hade kunnat förstå ifall de tycker det är fel format på numret och vill ha det utan EBS/EBG-prefix om vi båda blivit SK*P men det där!?

Det går inte att boka resor via nya hemsida helt enkelt. Man matar in ett datum tex 2/3-4/3, den ger en 1/3-3/3 - helt omöjligt att komma ur looper. Har varit tvungen att använda mobil app en gång och ringa in en annan. Dessutom funkar flera länkar inte såsom chat eller hotel awards bokning. Hur kan man släppa ut sånt? Den som är IT ansvarig borde söka nytt jobb.

Jag vet inte, men jag kommer ihåg att jag prövade beta-versionen i november/december och upplevde att det var långt kvar tills den var klar till drift i verkligheten. Då var det redan den som körde i Danmark, eller så var den påväg in i Danmark.

Nu har danskarna erfarenhet av IT system som inte fungerar som de ska (Skat, regionernas IT system m.fl.), men ändå.

Loggade in på SAS sida för att se mina kommande resor. När jag klickade vidare på en av resorna för att kontrollera en sak på en av mina bokningar så radades en för mig okänd persons resor upp på min skärm?! Såg alla datum då personen skulle resa och destination! Obehagligt att man inte är skyddad. Loggade naturligtvis ut för att inte råka förstöra någon bokning för personen. Har någon annan råkat ut för samma sak?

OT: Checkade in mig och frugan för morgondagens flight med Lufthansa och jag insåg efteråt att de lyckades skriva texten så lurigt att jag fyllde i fel passageraruppgifter, vilket inte blev uppenbart förens jag kom till passagerare 2 och då insåg att de ville ha uppgifterna jag just fyllt i igen. *fail* Så det blir nog till att reda ut det hela på ARN ikväll tror jag.
Dessutom visade de denna fina sammanställning över vilka FFP som finns i bokningen:

Jag är EBG och min fru är EBS - hon blir SK*P (dvs de förstår inte hennes status) och jag blir SK*S!? Hur går det ihop? Jag hade kunnat förstå ifall de tycker det är fel format på numret och vill ha det utan EBS/EBG-prefix om vi båda blivit SK*P men det där!?
Lite mer OT: Efter att ha pratat med LH personal på FRA så kom de fram till att en siffra i mitt EB-nummer saknades och att @FruAgehall's nummer var rätt men att hon inte var silver längre (vilket är fel). Jag hade givetvis redan dubbelkollat mitt EB-nummer och även SAS incheckningspersonal på ARN hade kollat det, så jag vet inte riktigt hur det kunde saknas en siffra, men när mannen i FRA pillade i datorn så kom boardingkortet ut rätt sedan.

Just nu verkar det som att SAS' hemsida inte heller har riktig koll på danska och svenska kronor. Jag har ett par bokningar som jag betalat i DKK men som numera syns som att dom hade betalats i SEK.

Kan man inte längre, när man är inloggad på sitt EB-konto, hitta resor som gjorts när man INTE varit inloggad?
När jag trycker på "mina bokningar" hänvisas jag bara direkt till de bokningar som är registrerade på kontot..
Tidigare var det hur lätt som helst att söka på bokningsreferensen men trots 10 min letning på nya sidan hittar jag inte.. Är jag blind?

Ska man verkligen behöva vara utloggad för att hitta bokningen? Vansinnigt i sådana fall.

Toppen