Senaste nytt

SAS nya hemsida

;) Aj, den visste var den tog! Åh, vad jag ogillar att boka av awards. Eller framförallt åh vad jag ogillar att betala avgifter!

I ett fall var ändringsavgiften högre än avbokningsavgiften (!), dvs billigare att avboka och boka nytt än att ändra.
Och en annan resa skulle det adderas en person och det kändes enklare att avboka och boka om (vuxen+barn, fly premium).

Så i praktiken resa det som bokats men de ändringar som behövdes var inte möjliga/praktiska att göra med SAS ombokningsverktyg, trorts att allt var simpla SAS-awards.

Jag önskar att omboknigsverktyget kunde lite mer. Ändra datum går, men inte att ändra rutt, passagerare osv. När man nu betalar en ombokningsavgift hade det ju varit snyggt om man faktiskt kunde boka om relativt fritt. Det är bara sämre för alla parter att det måste avbokas och bokas nytt.
Jag skulle önska att SAS införde biljettregler likt de som de flesta amerikanska flygbolag har:

- Light: Går ej att avboka. Går ej att omboka (alternativt, boka om mot avgift)
- Standard: Går att avboka och få som tillgodohavande. Går att omboka genom att omvandla till tillgodohavande. (<-- detta är ändringen)
- Flex: Går att avboka. Går att omboka.

Genom att kunna ändra sina biljetter till tillgodohavanden kan man själv lösa de flesta ändringar online genom att "avboka" och boka nytt, utan att SAS skulle behöva investera i särskilt avancerade ombokningsverktyg. Man skulle också slippa problem som det här: https://www.businessclass.com/forum/threads/sas-det-här-gjorde-ni-inte-så-bra.6002/post-1090846
 
Fördelen med tillgodo som en form av ombokning är att man frikopplar avbokningen från nybokningen i tid. Jag kan alltså avboka just nu och vänta med att omboka till när jag är säker på avresan. För bolaget är det också bra, stärker likviditeten och sänker tröskeln för att boka på tidigt.

Sedan är en regelrätt ombokning ändå smidigare på flera sätt : Det blir väldigt tydligt vad prisskillnaden är och jag har garanterat en biljett hela tiden. Går man via tillgodo så finns ju risken att det man ville boka om till har försvunnit medan man väntar på vouchern e.dyl. I en riktig ombokning kan det aldrig hända, jag kan ångra mig i flödet och behälla originalet.

Och pratar vi award blir det meckigt att få poängen och skatterna på en voucher. Nu är ju avboknings- och ombokningsavgiften bara en konstruktion för att tjäna pengar och styra bort från ett beteende där folk skaffade flexibilitet genom att ha massor av award bokade som de ändå inte tänkte flyga, så de är antagligen inte intresserade av att ge tillbaka flexibilitet till awards.
 
Alltså, hur orkar ni med denna websidan?

Authentiseringen är katastrof, ibland bara utslängd när jag byter sida, Captcha vid varje inlogg, lite pardon our interruption som salt på såret då och då.
Passkey funkar ibland, men inte alls alltid...

Visas med stora eller små text huller om buller. Sidan är i flight mode.
 
Alltså, hur orkar ni med denna websidan?

Authentiseringen är katastrof, ibland bara utslängd när jag byter sida, Captcha vid varje inlogg, lite pardon our interruption som salt på såret då och då.
Passkey funkar ibland, men inte alls alltid...

Visas med stora eller små text huller om buller. Sidan är i flight mode.
Jag har under senare veckor behövt byta mellan sas.se och flyttas.com, respektive rensa cookies, för att alls komma in. Fullständigt katastrofalt uselt.
 
Toppen