Gnopps
Medlem
Jag skulle önska att SAS införde biljettregler likt de som de flesta amerikanska flygbolag har:Aj, den visste var den tog! Åh, vad jag ogillar att boka av awards. Eller framförallt åh vad jag ogillar att betala avgifter!
I ett fall var ändringsavgiften högre än avbokningsavgiften (!), dvs billigare att avboka och boka nytt än att ändra.
Och en annan resa skulle det adderas en person och det kändes enklare att avboka och boka om (vuxen+barn, fly premium).
Så i praktiken resa det som bokats men de ändringar som behövdes var inte möjliga/praktiska att göra med SAS ombokningsverktyg, trorts att allt var simpla SAS-awards.
Jag önskar att omboknigsverktyget kunde lite mer. Ändra datum går, men inte att ändra rutt, passagerare osv. När man nu betalar en ombokningsavgift hade det ju varit snyggt om man faktiskt kunde boka om relativt fritt. Det är bara sämre för alla parter att det måste avbokas och bokas nytt.
- Light: Går ej att avboka. Går ej att omboka (alternativt, boka om mot avgift)
- Standard: Går att avboka och få som tillgodohavande. Går att omboka genom att omvandla till tillgodohavande. (<-- detta är ändringen)
- Flex: Går att avboka. Går att omboka.
Genom att kunna ändra sina biljetter till tillgodohavanden kan man själv lösa de flesta ändringar online genom att "avboka" och boka nytt, utan att SAS skulle behöva investera i särskilt avancerade ombokningsverktyg. Man skulle också slippa problem som det här: https://www.businessclass.com/forum/threads/sas-det-här-gjorde-ni-inte-så-bra.6002/post-1090846