Senaste nytt

SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025

Man kan ju undra om SAS har planer på att differentiera utbudet beroende på flygets längd. Visserligen väldigt trevligt att få en kall trerätters på ARN-CPH, men om man sedan ansluter vidare till en längre Europaflygning och får samma kalla mat så hade i alla fall jag inte varit nöjd.

För längre flygningar till Sydeuropa, Kanarieöarna, Nordafrika, Mellanöstern kanske man kan överväga att erbjuda ett val av två varmrätter, kanske en förrätt som serveras separat innan huvudrätten? Ost och dessert på brickan. Med tanke på att en fullpris C till Malaga kostar över 22000 SEK från Arlanda så bör det rimligtvis finnas marginal för detta.
Det har väl blivit postat tidigare i tråden att det ska vara varm mat vid flygtid över 2:20 (med reservation för fel)? Men om det gäller för alla avgångar över denna längd, eller om det även beror på tid på dygnet, är kanske öppet? Ett tips på ämne att diskutera för de som går på EBD-träffen i höst.
 
Det har väl blivit postat tidigare i tråden att det ska vara varm mat vid flygtid över 2:20 (med reservation för fel)? Men om det gäller för alla avgångar över denna längd, eller om det även beror på tid på dygnet, är kanske öppet? Ett tips på ämne att diskutera för de som går på EBD-träffen i höst.
Lite officiell information hade i alla fall inte varit fel. Så att man kan anpassa förväntningarna och vet vad som gäller. LHR-ARN är schemalagd till 2:25-2:30 beroende på dag och tid.
 
Man kan ju undra om SAS har planer på att differentiera utbudet beroende på flygets längd. Visserligen väldigt trevligt att få en kall trerätters på ARN-CPH, men om man sedan ansluter vidare till en längre Europaflygning och får samma kalla mat så hade i alla fall jag inte varit nöjd.

För längre flygningar till Sydeuropa, Kanarieöarna, Nordafrika, Mellanöstern kanske man kan överväga att erbjuda ett val av två varmrätter, kanske en förrätt som serveras separat innan huvudrätten? Ost och dessert på brickan. Med tanke på att en fullpris C till Malaga kostar över 22000 SEK från Arlanda så bör det rimligtvis finnas marginal för detta.
Enklare att erbjuda ett par olika prebook-alternativ till Business class som bokar senast 48h före.
 
Personalen på min flight i början av oktober visade deras tider för mat koncepten på de linjer där de har varmmat så man kan veta vad man kan förvänta sig

04:00-9:00 varm frukost fram
09:00-10:30 serveras en lätt kall måltid
10:30-13:30 varm lunch
13:30-16:30 serveras en lätt kall måltid
16:30-19:30 varm middag
19:30- sista flighten innan frukost börjar lätt kall måltid
 
HfP har intervjuat Aron gällande nya businessclass inom Europa, och han hade följande att säga om de olika koncepten på service:



“We’re working with three major concepts in Europe. You have those really short flights, say Gothenburg to Copenhagen, where you’re in the air for 15 minutes. There we have a basket service. We put a sweet snack, a salty snack and some something a bit more substantial in a basket that you can pick with a drink, and that’s basically it. So as good a service that we can do on such a short flight.

“Then you have flights that are somewhere between one and two hours. There we offer a cold tray, a proper three course meal, with cutlery, porcelain. By offering a cold meal we shave off 15 minutes of oven time.

“On a two plus hour flight, you get a warm meal which includes a hot component from one of the dishes. And on our longest flights, say Alicante or Greece or something, we have a second service with cinnamon buns or something like that with tea and coffee.”
 
Man frågar sig då om de helt saknar koncept på flighter som är mer än 15 minuter men mindre än en timme :)
Aron är en marknadsförare. Han vill ju (bort) förklara varför ett business-koncept kan vara så fattigt, och refererar då till "tid i luften" vilket jag antar är mellan bälteslampan släcks och den tänds. En journalist hade ställt motfrågor så att artikeln kunde bli tydlig med de exakta gränserna för de olika koncepten, men man får vad man betalar för.
 
Aron är en marknadsförare. Han vill ju (bort) förklara varför ett business-koncept kan vara så fattigt, och refererar då till "tid i luften" vilket jag antar är mellan bälteslampan släcks och den tänds. En journalist hade ställt motfrågor så att artikeln kunde bli tydlig med de exakta gränserna för de olika koncepten, men man får vad man betalar för.
En journalist hade sagt att det var kul att sas har så fina jumbojet...
 
Toppen