Senaste nytt

SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025

Några reflektioner om nya Business class. 3 flighter VAA-ARN-CPH-ZRH:

VAA-ARN CRJ9 (op by Cityjet)
Helt fullpackad CRJ. 2 rader Business. Faktiskt flygtid 43min. Uppmärksammad service men samma utbud som tidigare i Plus. Ingen gardin. Kall smörgås, chokladstång o kalla drycker ( ingen champagne). Priset nu 70-150€ mera än tidigare i Plus med samma serviceutbud.

ARN-CPH. A320 (SAS Connect). Eftermiddagsflygning. 7 rader Business. Helt fullt.Gardinen fördragen. Kall måltid med Champagne. Menykort utdelas före måltiden men menyn stämmer inte med vad som serveras. Efter att jag fått brickan väntar jag 15 min på dryck.

CPH-ZRH 737-800 (op by Jettime). Kvällsflygning. Inga menykort. Men nu serveras det som som borde serverats på ARN-CPH enligt menykortet. 4 rader Business. Helt klart den bästa servicen idag, 2 unga tjejer i crew. Kall måltid med champagne. Påfyllning. Ingen i crew gömde sig bakom skynket.

Positivt idag: Champagne är gott. Jettime överraskar positivt

Negativt: Samma utbud som tidigare i Plus på VAA-ARN. Slö service på ARN-CPH. Fel menykort.

Menykort utdelas före måltiden men menyn stämmer inte med vad som serveras.

Det här tycker jag ju är väldigt konstigt. Utskriven meny är ju trevligt, men om den inte stämmer så blir det ju bara konstigt. Man kan ju tycka att crew borde kunna ha koll på vilken catering som lastats ombord och om den inte stämmer med de menykort som finns ombord så struntar man i att dela ut dessa.

Toppen