Jannes
Medlem
15 min utan bälteslampa = 45 min flight?Man frågar sig då om de helt saknar koncept på flighter som är mer än 15 minuter men mindre än en timme![]()
Tycker det var någolunda tydligt för en gångs skull.
15 min utan bälteslampa = 45 min flight?Man frågar sig då om de helt saknar koncept på flighter som är mer än 15 minuter men mindre än en timme![]()
Det som irriterar mig mest är att det inte framgår någonstans. Hur svårt kan det vara att berätta vad som erbjuds?HfP har intervjuat Aron gällande nya businessclass inom Europa, och han hade följande att säga om de olika koncepten på service:
![]()
Interview: Why did SAS reintroduce short haul business class?
On 1st October 2025, SAS operated a European short haul business class cabin for the first time in 12 years. In an interview we ask the team 'What changed?'.www.headforpoints.com
“We’re working with three major concepts in Europe. You have those really short flights, say Gothenburg to Copenhagen, where you’re in the air for 15 minutes. There we have a basket service. We put a sweet snack, a salty snack and some something a bit more substantial in a basket that you can pick with a drink, and that’s basically it. So as good a service that we can do on such a short flight.
“Then you have flights that are somewhere between one and two hours. There we offer a cold tray, a proper three course meal, with cutlery, porcelain. By offering a cold meal we shave off 15 minutes of oven time.
“On a two plus hour flight, you get a warm meal which includes a hot component from one of the dishes. And on our longest flights, say Alicante or Greece or something, we have a second service with cinnamon buns or something like that with tea and coffee.”
Håller med. HfP publicerade en recension idag. På LHR-CPH fick de smörrebröd (samma meny som jag postade häromdagen för LHR-ARN) där det enda varma elementet var desserten (våffla). På returen, CPH-LHR fick de varm huvudrätt (indiskt). Så det är ju samma sträcka men olika materbjudanden.Det som irriterar mig mest är att det inte framgår någonstans. Hur svårt kan det vara att berätta vad som erbjuds?
Frun ville också köpa kopparna och läst det tidigare i tråden också…SK525 ARN-LHR idag.
Gott, och snygga kaffekoppar, blev sugen på att köpa sådana.
Men var är ägghalvan som lovades på menyn?
Som EBD är mycket av C-produktens ytterligare fördelar ganska små, så blir nog inte att resa shorthaul revenue C. Men kul på awards såklart.
Tror att folk skulle tröttna relativt snabbt på den svenska husmanskosten varje gång på flyg, majoriteten av dom som flyger lär ju ändå vara människor som är uppväxta med det tänker jag.Ska bli spännande att prova på produkten själv i övermorgon. Matkonceptet ser överlag positivt ut, men något som jag anser mig sakna är klassiska hederliga skandinaviska rätter. Känns som att ambitionsnivån är hög, men många av rätterna uppfattar jag som lite udda, överambitiösa, fusionistiska anrättningar som varken hör hemma på restaurang eller hos hemmakockarna. Vad hände med hederliga skandinaviska klassiker. Smörrebröd med currykyckling, eller med panerad fisk och remoulad. Eller varför inte en hederlig svensk räkmacka. Smörrebröd med inlagd gurka känns inte som en hit bland varken köttätare eller veganer. Hade nog blivit närmast förnärmad om jag fick en gurkmacka till middag.
Eller varför inte för guds skull servera svenska köttbullar med potatismos, gräddsås, pressgurka och lingonsylt. Tror nog att jag aldrig i modern tid har fått det serverat på SAS vid något tillfälle. Något så simpelt och väldigt uppskattat. Känns som att flygbolag överlag verkar rädas från klassisk familjär comfort food. Visserligen kanske danskarna tar illa upp, men då kan man kompromissa med Wallenbergare istället.
För många år sedan hade SAS en sida som hette typ "SAS - my idea" där man som resenär fick skriva in förslag, och man fick ofta svar från ansvarig på SAS (ej någon kundtjänst). Där skrev jag om just det - att servera skandinavisk mat - något som många höll med om (även SAS representanten). Flygbolaget är ju skandinaviskt (Oaktat ägarkonstillationen). Då tycker jag man kan ha skandinaviska rätter. Smörrebröd från Danmark, lax från Norge och isterband/köttbullar från Sverige. På dryckessidan tycker jag att man har lyckats väl med detta. Gin från Norge, Whisky från Sverige och öl från Danmark. Som ett exempel.Ska bli spännande att prova på produkten själv i övermorgon. Matkonceptet ser överlag positivt ut, men något som jag anser mig sakna är klassiska hederliga skandinaviska rätter. Känns som att ambitionsnivån är hög, men många av rätterna uppfattar jag som lite udda, överambitiösa, fusionistiska anrättningar som varken hör hemma på restaurang eller hos hemmakockarna. Vad hände med hederliga skandinaviska klassiker. Smörrebröd med currykyckling, eller med panerad fisk och remoulad. Eller varför inte en svensk räkmacka. Smörrebröd med inlagd gurka känns inte som en hit bland varken köttätare eller veganer. Hade nog blivit närmast förnärmad om jag fick en gurkmacka till middag.
Eller varför inte för guds skull servera svenska köttbullar med potatismos, gräddsås, pressgurka och lingonsylt. Tror nog att jag aldrig i modern tid har fått det serverat på SAS vid något tillfälle. Något så simpelt och väldigt uppskattat. Känns som att flygbolag överlag verkar rädas från klassisk familjär comfort food. Visserligen kanske danskarna tar illa upp, men då kan man kompromissa med Wallenbergare istället.
Finns alltid en risk att man tröttnar på köttbullar, lika mycket som folk har tröttnat och klagar på att det alltid serveras lax på SAS. Sedan är det alltid en fördel att servera mat som är familjär och som man kan identifiera, i synnerhet då menykort i vissa fall kan saknas ombord (vanligare när man reser i de lägre klasserna).Tror att folk skulle tröttna relativt snabbt på den svenska husmanskosten varje gång på flyg, majoriteten av dom som flyger lär ju ändå vara människor som är uppväxta med det tänker jag.