Senaste nytt

SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025

Helgen som gick så flög jag SAS Business intra-Europa första gången. Lite olika rutter och upplevelser (förutom maten, som var exakt densamma på alla tre flighter).

Flög först ARN-PRG, vilket är strax under två timmar. Det var två rader business, och totalt 5 passagerare där. Direkt efter takeoff, när bältesskylten precis hade släckts och innan de hunnit dra för gardinen så gick dock personen från 3E på toaletten längst fram och när han var på väg tillbaka och gardinen var fördragen så tyckte han uppenbarligen att det såg trevligt ut där framme och frågade om han inte kunde få sitta på 2D för att få lite mer plats. Hänvisades dock vänligt men bestämt tillbaka till sin plats.

Jag har hört till dem som varit rätt så nöjd med SAS Plus och varit tveksam till införandet av business, men min upplevelse på denna flight var faktiskt väl över förväntan. Inte minst förvånades jag över hur stor skillnad gardinen gjorde, framförallt när det är en så liten businesskabin som bara två rader, det gjorde att det verkligen kändes mer privat. Större delen av flighten så gjorde gardinen även att det inte var något spring till främre toaletten, men tyvärr blev det en del sånt mot slutet - jag tror att gardinen funkar bra för att hålla de flesta borta, men om en eller två personer passerar den utan tillsägelse så ser andra det och tar det som ett tecken på att det är OK.

Det fanns inga menykort lastade på denna flight, men det var kombinationen med smörrebröd med gurka och San Sebastian-cheesecake till efterrätt. Far/son som satt på andra sidan gången från mig hade en nötallergi, så hade gärna velat se menykortet, men efter långt letande så lyckades crew hitta informationen i sin iPad. Cheesecaken är god, men smörrebrödet tycker jag inte direkt är någon höjdare. Dessa smörrebröd med danskt rågbröd är ingen favorit överhuvudtaget för mig (tar mycket hellre en polarrulle eller deras andra "light snack"-mackor), men ska det nu vara smörrebröd så tycker jag de åtminstone kan ha något annat pålägg än några gurkbitar... På andra sidan gången erbjöds både is och citron till Cola Zero, men bara is till mig.
Det verkar ju som att det fortfarande går att få saker från "vagnen", men dessa saker finns dock inte lastade där fram, så det måste hämtas från vagnen längre bak - skulle gärna se att det var lättare att få lite saker från den.

Crew på denna flight var fantastiska. Väldigt trevliga och bra service, med gott om påfyllningar, frågor om extra dryck, osv, osv. Pratade även en hel del med purser kring deras intryck av nya servicekonceptet. Hon sa att det var jättekul att jobba i businesskabinen på flighter som den här då det finns rimlig tid och ofta en mindre businesskabin, men att det var mer ohållbart på huvudstadstriangeln där man ofta inte har så lång tid mellan bälte av/på och ofta ganska många rader business och att det blir väldigt stressigt att hinna med.

Hemresan gick PRG-CPH-ARN.
PRG-CPH var med en Embraer - även där två rader business, men inga blockade mittsäten (då de inte existerar) och ingen gardin, så kändes helt klart mindre exklusivt. Som sagt var exakt samma mat som förra flighten (förutom avsaknad av pistachenötter på yoghurtförrätten), men vi fick åtminstone menykort. Varken is eller citron till Cola Zero. Helt OK crew, men inget utöver det vanliga.

CPH-ARN hade vi 7 rader business, så precis som hade diskuterats på första flighten så kändes det rätt så stressigt vid service, med en hel del spring fram och tillbaka för crew. Vid det här laget började jag bli lite less på att få exakt samma mat serverad. Menykort delades ut. Både is och citron till Cola Zero.

Så för att summera så var min första upplevelse av SAS business intra-Europa högst positiv, men sen sjönk det lite på kommande flighter. Det är osannolikt att jag kommer boka det särskilt ofta givet de prisskillnader som verkar gälla, men i situationer som denna där jag bokade den som award när det var 25% rabatt på poängpriset till bland annat Prag i kombination med FlyPremium så är det ju en bra deal.
 
Man kan välja hur man kommunicerar. Om man kommunicerar på ett visst sätt och en stor del av resenärerna blir positivt överraskade tror jag man uppnår mer än när man slår på stora trumman men sedan får svårt att leverera. Jag tycker ju tyvärr att SAS ganska ofta hamnar på alternativ 2 , så också denna gång. Nu poppar jag popcorn och väntar på stormen hur negativ jag är till SAS, att jag önskar att SAS skulle gå i konkurs....
Jag har bara svårt att se den stora trumman… igen, filterbubbla och ekokammare bland oss poängfolk, men hur många utanför dessa kretsar läser/lyssnar på Arons intervjuer?

Däremot tycker jag SAS gjort det för svårt för sig i logistiken, vilken gör tydlig kommunikation ännu svårare? Skala ner längd-typer till 3, och måltidsblock till 3/4. Någon med insikt hur denna planering görs på riktigt får gärna hoppa in.
 
Men ”meal offerings align with flight length AND conditions” är väl inget fel på. Tid på dygnet är conditions också. Men ja, ifall citater från Aron är verbatim så är det problematiskt att man insinuerar att alla flyg över 2h har det…

Problemet med matrisen är att den kan vara otroligt komplicerad för den som planerar, och serverar för det är deras jobb. Inte bra att publicera sådant som det är.

Lösningen är nog att se till att minsta nivån uppfyller det förväntningar varje gång, även om det biter i lönsamheten på de avgångar de nu ”snålar” på.
Sen vill ju inte alla ha varmrätt på varje avgång, t.ex. en 90 mins flygning mitt på förmiddagen. Avundas inte de som planerar detta.

BA har klarat av det i många år

FOOD OFFERINGS
There is a description of what each band offers at various times of day. The offering is based on local time and scheduled departure time of the flight.

Express Band
- Special meals are available
- Wine served in quarter size bottles and champagne from full size bottles
- Printed menus

Breakfast
Fresh fruit + Warm bacon or egg filled muffin/roll + Warm croissants.

Brunch, Lunch, and Dinner
Cold salad choice (non-vegetarian and vegetarian options) + Warm bread rolls + Dessert

Afternoon tea
Selection of sandwiches (non-vegetarian and vegetarian options) + Warm scones, with clotted cream and jam + Cake

Band 1
- Special meals are available
- Wine served in quarter size bottles and champagne from full size bottles
- Printed menus (UK domestic flights only)

Breakfast
Full English or vegetarian omelette or cold breakfast main + Yoghurt + Warm croissants

Brunch, Lunch, Afternoon Tea, and Dinner
Same as Express band above

Band 2
- Special meals are available
- Wine served in quarter size bottles and champagne from full size bottles

Breakfast
Full English or vegetarian omelette or cold breakfast main + Yoghurt + Warm croissants

Afternoon Tea
Same as Band 1 above

Brunch, Lunch, and Dinner
Hot meat main, or hot vegetarian main, or signature cold plate + Dessert + Warm bread rolls

Bands 3, 4, and 5
Special meals are available
Wine served in quarter size bottles and champagne from full size bottles
Printed menus

Breakfast 05:00 to 09:59
From LHR and LGW:
Full English, or vegetarian option (usually omelette), or cold charcuterie plate
Fresh fruit, yoghurt, and warm croissants

Breakfasts served on small tray when aircraft night stops at the outstation. Food is return catered from London and stored on-board overnight.

Rest of day meal 10:00 to 04:59
Hot meat main, or hot vegetarian main, or signature cold plate
Side salad, dessert, cheese plate, and warm bread rolls


FULL SCHEDULE OF LHR/LGW ROUTES, LISTED BY COUNTRY
For Mainland Spain, Madrid and all stations south are Band 3. The Balearic Islands are split, with Menorca and Palma de Mallorca in Band 2 and Ibiza in Band 3. Squeezed off the map is Reykjavík (Band 3) and the Canary Islands (Band 4), plus the myriad of Greek destinations all of which fall conveniently into the Band 4 category.

Albania
Band 4: Tirana

Austria
Band 1: Innsbruck
Band 2: Salzburg and Vienna

Belgium
Band 1: Brussels

Bulgaria
Band 4: Sofia

Croatia
Band 2: Pula, Zagreb, and Dubrovnik
Band 3: Split

Czech Republic
Band 2: Prague

Cyprus
Band 4: Larnaca and Paphos

Denmark
Band 1: Billund
Band 2: Copenhagen

Estonia
Band 4: Tallinn

France
Band 1: Bordeaux, Grenoble, Limoges, Lyon, Montpellier, Nantes, Paris, and Toulouse
Band 2: Marseilles and Nice

Germany
Band 1: Berlin, Düsseldorf, Frankfurt, Friedrichshafen, Hamburg, Hannover, Munich, and Stuttgart

Gibraltar
Band 3: Gibraltar

Greece
Band 4: Athens, Chania, Corfu, Heraklion, Kalamata, Kefalonia, Kos, Mykonos, Preveza, Rhodes, Santorini, Thessaloniki, and Zakynthos

Hungary
Band 3: Budapest

Iceland
Band 3: Reykjavík

Ireland
Band 1: Dublin

Italy
Band 2: Bologna, Cagliari, Genoa, Milan, Pisa, Turin, Venice, and Verona
Band 3: Bari, Naples, Olbia (reports suggest Olbia may be band 2 now), Rome
Band 4: Brindisi, Catania, Palermo

Luxembourg
Band 1: Luxembourg

Malta
Band 4: Malta

Morocco
Band 4: Marrakech

Netherlands
Band 1: Amsterdam

Norway
Band 2: Oslo
Band 3: Tromso

Poland
Band 3: Krakow and Warsaw

Portugal
Band 2: Porto
Band 3: Faro and Lisbon
Band 4: Funchal

Romania
Band 4: Bucharest

Spain
Band 2: Barcelona, Bilbao, Ibiza, Menorca, and Palma de Mallorca, Alicante, and Valencia
Band 3: Almería, Madrid, Malaga, and Seville
Band 4: Arrecife, Fuerteventura, Gran Canaria, and Tenerife

Sweden
Band 2: Gothenburg
Band 3: Stockholm

Switzerland
Band 1: Basel, Geneva, and Zurich

Turkey
Band 4: Dalaman and Istanbul

United Kingdom (and Crown dependencies)
Express: Manchester, Jersey
Band 1: Aberdeen, Belfast, Edinburgh, Glasgow, Inverness, and Newcastle


 
BA har klarat av det i många år

FOOD OFFERINGS
There is a description of what each band offers at various times of day. The offering is based on local time and scheduled departure time of the flight.

Express Band
- Special meals are available
- Wine served in quarter size bottles and champagne from full size bottles
- Printed menus

Breakfast
Fresh fruit + Warm bacon or egg filled muffin/roll + Warm croissants.

Brunch, Lunch, and Dinner
Cold salad choice (non-vegetarian and vegetarian options) + Warm bread rolls + Dessert

Afternoon tea
Selection of sandwiches (non-vegetarian and vegetarian options) + Warm scones, with clotted cream and jam + Cake

Band 1
- Special meals are available
- Wine served in quarter size bottles and champagne from full size bottles
- Printed menus (UK domestic flights only)

Breakfast
Full English or vegetarian omelette or cold breakfast main + Yoghurt + Warm croissants

Brunch, Lunch, Afternoon Tea, and Dinner
Same as Express band above

Band 2
- Special meals are available
- Wine served in quarter size bottles and champagne from full size bottles

Breakfast
Full English or vegetarian omelette or cold breakfast main + Yoghurt + Warm croissants

Afternoon Tea
Same as Band 1 above

Brunch, Lunch, and Dinner
Hot meat main, or hot vegetarian main, or signature cold plate + Dessert + Warm bread rolls

Bands 3, 4, and 5
Special meals are available
Wine served in quarter size bottles and champagne from full size bottles
Printed menus

Breakfast 05:00 to 09:59
From LHR and LGW:
Full English, or vegetarian option (usually omelette), or cold charcuterie plate
Fresh fruit, yoghurt, and warm croissants

Breakfasts served on small tray when aircraft night stops at the outstation. Food is return catered from London and stored on-board overnight.

Rest of day meal 10:00 to 04:59
Hot meat main, or hot vegetarian main, or signature cold plate
Side salad, dessert, cheese plate, and warm bread rolls


FULL SCHEDULE OF LHR/LGW ROUTES, LISTED BY COUNTRY
For Mainland Spain, Madrid and all stations south are Band 3. The Balearic Islands are split, with Menorca and Palma de Mallorca in Band 2 and Ibiza in Band 3. Squeezed off the map is Reykjavík (Band 3) and the Canary Islands (Band 4), plus the myriad of Greek destinations all of which fall conveniently into the Band 4 category.

Albania
Band 4: Tirana

Austria
Band 1: Innsbruck
Band 2: Salzburg and Vienna

Belgium
Band 1: Brussels

Bulgaria
Band 4: Sofia

Croatia
Band 2: Pula, Zagreb, and Dubrovnik
Band 3: Split

Czech Republic
Band 2: Prague

Cyprus
Band 4: Larnaca and Paphos

Denmark
Band 1: Billund
Band 2: Copenhagen

Estonia
Band 4: Tallinn

France
Band 1: Bordeaux, Grenoble, Limoges, Lyon, Montpellier, Nantes, Paris, and Toulouse
Band 2: Marseilles and Nice

Germany
Band 1: Berlin, Düsseldorf, Frankfurt, Friedrichshafen, Hamburg, Hannover, Munich, and Stuttgart

Gibraltar
Band 3: Gibraltar

Greece
Band 4: Athens, Chania, Corfu, Heraklion, Kalamata, Kefalonia, Kos, Mykonos, Preveza, Rhodes, Santorini, Thessaloniki, and Zakynthos

Hungary
Band 3: Budapest

Iceland
Band 3: Reykjavík

Ireland
Band 1: Dublin

Italy
Band 2: Bologna, Cagliari, Genoa, Milan, Pisa, Turin, Venice, and Verona
Band 3: Bari, Naples, Olbia (reports suggest Olbia may be band 2 now), Rome
Band 4: Brindisi, Catania, Palermo

Luxembourg
Band 1: Luxembourg

Malta
Band 4: Malta

Morocco
Band 4: Marrakech

Netherlands
Band 1: Amsterdam

Norway
Band 2: Oslo
Band 3: Tromso

Poland
Band 3: Krakow and Warsaw

Portugal
Band 2: Porto
Band 3: Faro and Lisbon
Band 4: Funchal

Romania
Band 4: Bucharest

Spain
Band 2: Barcelona, Bilbao, Ibiza, Menorca, and Palma de Mallorca, Alicante, and Valencia
Band 3: Almería, Madrid, Malaga, and Seville
Band 4: Arrecife, Fuerteventura, Gran Canaria, and Tenerife

Sweden
Band 2: Gothenburg
Band 3: Stockholm

Switzerland
Band 1: Basel, Geneva, and Zurich

Turkey
Band 4: Dalaman and Istanbul

United Kingdom (and Crown dependencies)
Express: Manchester, Jersey
Band 1: Aberdeen, Belfast, Edinburgh, Glasgow, Inverness, and Newcastle


Ja, var aldrig frågan om att det går att lägga ut det i html-format för världen att skåda. Frågan var om det är en bra idé.

Jag noterar att listan är på FlyerTalk, inte BA, vilket verkar understryka min poäng att det är rörigt nog att någon måste sammanställa det på ett flygnördsforum istället för att publicera det på hemsidan. Även om personen är en BA insider, pekar det på hur nishat detta är. Att man inte publicerar det offentligt är ju för man vill luta sig tillbaka på ”utbudet varierar och vi kan inte garantera att du får just X”.

Band 3: Bari, Naples, Olbia (reports suggest Olbia may be band 2 now), Rome
”Reports suggest”… :rolleyes:

Jag tror den länker understryker min poäng.
 
Ja, var aldrig frågan om att det går att lägga ut det i html-format för världen att skåda. Frågan var om det är en bra idé.

Jag noterar att listan är på FlyerTalk, inte BA, vilket verkar understryka min poäng att det är rörigt nog att någon måste sammanställa det på ett flygnördsforum istället för att publicera det på hemsidan. Även om personen är en BA insider, pekar det på hur nishat detta är. Att man inte publicerar det offentligt är ju för man vill luta sig tillbaka på ”utbudet varierar och vi kan inte garantera att du får just X”.


”Reports suggest”… :rolleyes:

Jag tror den länker understryker min poäng.

Jag trodde frågan var huruvida det görs sådan planering och alldeles uppenbart gör SAS det, men det verkar inte
som ta hänsyn till längden på sträckan, och vad som gör SAS ännu eländigare är att de inte erbjuder några alternativ.

Men det går ju att göra informationen enkel och, som t.ex. AA gör (när "meal times" är får man dock inte veta)
U.S., Canada, Caribbean, Central and select South America flightsExpand
  • Snack basket on flights 500-899 miles during meal times
  • Meal service on flights over 900 miles during meal times
  • Snacks on all flights without snack baskets or meals
 
Last edited:
Jag trodde frågan var huruvida det görs sådan planering och alldeles uppenbart gör SAS det, men det verkar inte
ta hänsyn till längden på sträckan
, och vad som gör SAS ännu eländigare är att de inte erbjuder några alternativ.

Eller förresten det gör de ju, jag rättar mig själv, de har ju 3 band
egentligen 4, fast det fjärde är som 3e med kanelbulle som bonus


“We’re working with three major concepts in Europe. You have those really short flights, say Gothenburg to Copenhagen, where you’re in the air for 15 minutes. There we have a basket service. We put a sweet snack, a salty snack and some something a bit more substantial in a basket that you can pick with a drink, and that’s basically it. So as good a service that we can do on such a short flight.

“Then you have flights that are somewhere between one and two hours. There we offer a cold tray, a proper three course meal, with cutlery, porcelain. By offering a cold meal we shave off 15 minutes of oven time.

“On a two plus hour flight, you get a warm meal which includes a hot component from one of the dishes.

And on our longest flights, say Alicante or Greece or something, we have a second service with cinnamon buns or something like that with tea and coffee.”
 
Pratade lite med representant från SAS om konceptet (en som jobbar med det). De är medvetna om barnsjukdomar och att logistiken inte alltid finns på plats.

De ska försöka göra det tydligare med vad som serveras och när.
Gurkmackan diskuteras tydligen mest.
De är glada över alla bilder som postas så de kan korrigera catering där det blir fel.

Passade även på att framföra synpunkten som flera nämnt att man vill undvika samma mat på 2 flighter när man måste mellanlanda på en hub, dvs lösning att mat till och från tex CPH inte ska vara samma under en dag.

För de som kommer på EBP/D eventet i november så kan man säkert där få möjlighet att prata om detta.
 
Pratade lite med representant från SAS om konceptet (en som jobbar med det). De är medvetna om barnsjukdomar och att logistiken inte alltid finns på plats.

De ska försöka göra det tydligare med vad som serveras och när.
Gurkmackan diskuteras tydligen mest.
De är glada över alla bilder som postas så de kan korrigera catering där det blir fel.

Passade även på att framföra synpunkten som flera nämnt att man vill undvika samma mat på 2 flighter när man måste mellanlanda på en hub, dvs lösning att mat till och från tex CPH inte ska vara samma under en dag.

För de som kommer på EBP/D eventet i november så kan man säkert där få möjlighet att prata om detta.
Super!
 
Förresten, ett tillägg till ovan - det är väldigt mycket trevligare att dricka sin varma dryck från de nya porslinskopparna än från en pappmupp, och som påpekats av andra så är de väldigt snygga.

En stor miss som SAS gjorde i början av Diamonds existens när man kunde få en gåva en gång per år var ju att det var en massa random prylar (hörlurar, nån skål, osv, osv). Jag hade gärna sett en sådan förmån igen om man kunde få lite mer SAS-orienterade saker, som t.ex. några av dessa koppar. Med tanke på hur många sådana de lär köpa in så skulle det antagligen dessutom vara i stort sett en icke-kostnad. Eller för den delen - erbjud möjlighet att köpa dessa i Eurobonusshoppen.
 
Toppen