Thornado
Medlem
Helgen som gick så flög jag SAS Business intra-Europa första gången. Lite olika rutter och upplevelser (förutom maten, som var exakt densamma på alla tre flighter).
Flög först ARN-PRG, vilket är strax under två timmar. Det var två rader business, och totalt 5 passagerare där. Direkt efter takeoff, när bältesskylten precis hade släckts och innan de hunnit dra för gardinen så gick dock personen från 3E på toaletten längst fram och när han var på väg tillbaka och gardinen var fördragen så tyckte han uppenbarligen att det såg trevligt ut där framme och frågade om han inte kunde få sitta på 2D för att få lite mer plats. Hänvisades dock vänligt men bestämt tillbaka till sin plats.
Jag har hört till dem som varit rätt så nöjd med SAS Plus och varit tveksam till införandet av business, men min upplevelse på denna flight var faktiskt väl över förväntan. Inte minst förvånades jag över hur stor skillnad gardinen gjorde, framförallt när det är en så liten businesskabin som bara två rader, det gjorde att det verkligen kändes mer privat. Större delen av flighten så gjorde gardinen även att det inte var något spring till främre toaletten, men tyvärr blev det en del sånt mot slutet - jag tror att gardinen funkar bra för att hålla de flesta borta, men om en eller två personer passerar den utan tillsägelse så ser andra det och tar det som ett tecken på att det är OK.
Det fanns inga menykort lastade på denna flight, men det var kombinationen med smörrebröd med gurka och San Sebastian-cheesecake till efterrätt. Far/son som satt på andra sidan gången från mig hade en nötallergi, så hade gärna velat se menykortet, men efter långt letande så lyckades crew hitta informationen i sin iPad. Cheesecaken är god, men smörrebrödet tycker jag inte direkt är någon höjdare. Dessa smörrebröd med danskt rågbröd är ingen favorit överhuvudtaget för mig (tar mycket hellre en polarrulle eller deras andra "light snack"-mackor), men ska det nu vara smörrebröd så tycker jag de åtminstone kan ha något annat pålägg än några gurkbitar... På andra sidan gången erbjöds både is och citron till Cola Zero, men bara is till mig.
Det verkar ju som att det fortfarande går att få saker från "vagnen", men dessa saker finns dock inte lastade där fram, så det måste hämtas från vagnen längre bak - skulle gärna se att det var lättare att få lite saker från den.
Crew på denna flight var fantastiska. Väldigt trevliga och bra service, med gott om påfyllningar, frågor om extra dryck, osv, osv. Pratade även en hel del med purser kring deras intryck av nya servicekonceptet. Hon sa att det var jättekul att jobba i businesskabinen på flighter som den här då det finns rimlig tid och ofta en mindre businesskabin, men att det var mer ohållbart på huvudstadstriangeln där man ofta inte har så lång tid mellan bälte av/på och ofta ganska många rader business och att det blir väldigt stressigt att hinna med.
Hemresan gick PRG-CPH-ARN.
PRG-CPH var med en Embraer - även där två rader business, men inga blockade mittsäten (då de inte existerar) och ingen gardin, så kändes helt klart mindre exklusivt. Som sagt var exakt samma mat som förra flighten (förutom avsaknad av pistachenötter på yoghurtförrätten), men vi fick åtminstone menykort. Varken is eller citron till Cola Zero. Helt OK crew, men inget utöver det vanliga.
CPH-ARN hade vi 7 rader business, så precis som hade diskuterats på första flighten så kändes det rätt så stressigt vid service, med en hel del spring fram och tillbaka för crew. Vid det här laget började jag bli lite less på att få exakt samma mat serverad. Menykort delades ut. Både is och citron till Cola Zero.
Så för att summera så var min första upplevelse av SAS business intra-Europa högst positiv, men sen sjönk det lite på kommande flighter. Det är osannolikt att jag kommer boka det särskilt ofta givet de prisskillnader som verkar gälla, men i situationer som denna där jag bokade den som award när det var 25% rabatt på poängpriset till bland annat Prag i kombination med FlyPremium så är det ju en bra deal.
Flög först ARN-PRG, vilket är strax under två timmar. Det var två rader business, och totalt 5 passagerare där. Direkt efter takeoff, när bältesskylten precis hade släckts och innan de hunnit dra för gardinen så gick dock personen från 3E på toaletten längst fram och när han var på väg tillbaka och gardinen var fördragen så tyckte han uppenbarligen att det såg trevligt ut där framme och frågade om han inte kunde få sitta på 2D för att få lite mer plats. Hänvisades dock vänligt men bestämt tillbaka till sin plats.
Jag har hört till dem som varit rätt så nöjd med SAS Plus och varit tveksam till införandet av business, men min upplevelse på denna flight var faktiskt väl över förväntan. Inte minst förvånades jag över hur stor skillnad gardinen gjorde, framförallt när det är en så liten businesskabin som bara två rader, det gjorde att det verkligen kändes mer privat. Större delen av flighten så gjorde gardinen även att det inte var något spring till främre toaletten, men tyvärr blev det en del sånt mot slutet - jag tror att gardinen funkar bra för att hålla de flesta borta, men om en eller två personer passerar den utan tillsägelse så ser andra det och tar det som ett tecken på att det är OK.
Det fanns inga menykort lastade på denna flight, men det var kombinationen med smörrebröd med gurka och San Sebastian-cheesecake till efterrätt. Far/son som satt på andra sidan gången från mig hade en nötallergi, så hade gärna velat se menykortet, men efter långt letande så lyckades crew hitta informationen i sin iPad. Cheesecaken är god, men smörrebrödet tycker jag inte direkt är någon höjdare. Dessa smörrebröd med danskt rågbröd är ingen favorit överhuvudtaget för mig (tar mycket hellre en polarrulle eller deras andra "light snack"-mackor), men ska det nu vara smörrebröd så tycker jag de åtminstone kan ha något annat pålägg än några gurkbitar... På andra sidan gången erbjöds både is och citron till Cola Zero, men bara is till mig.
Det verkar ju som att det fortfarande går att få saker från "vagnen", men dessa saker finns dock inte lastade där fram, så det måste hämtas från vagnen längre bak - skulle gärna se att det var lättare att få lite saker från den.
Crew på denna flight var fantastiska. Väldigt trevliga och bra service, med gott om påfyllningar, frågor om extra dryck, osv, osv. Pratade även en hel del med purser kring deras intryck av nya servicekonceptet. Hon sa att det var jättekul att jobba i businesskabinen på flighter som den här då det finns rimlig tid och ofta en mindre businesskabin, men att det var mer ohållbart på huvudstadstriangeln där man ofta inte har så lång tid mellan bälte av/på och ofta ganska många rader business och att det blir väldigt stressigt att hinna med.
Hemresan gick PRG-CPH-ARN.
PRG-CPH var med en Embraer - även där två rader business, men inga blockade mittsäten (då de inte existerar) och ingen gardin, så kändes helt klart mindre exklusivt. Som sagt var exakt samma mat som förra flighten (förutom avsaknad av pistachenötter på yoghurtförrätten), men vi fick åtminstone menykort. Varken is eller citron till Cola Zero. Helt OK crew, men inget utöver det vanliga.
CPH-ARN hade vi 7 rader business, så precis som hade diskuterats på första flighten så kändes det rätt så stressigt vid service, med en hel del spring fram och tillbaka för crew. Vid det här laget började jag bli lite less på att få exakt samma mat serverad. Menykort delades ut. Både is och citron till Cola Zero.
Så för att summera så var min första upplevelse av SAS business intra-Europa högst positiv, men sen sjönk det lite på kommande flighter. Det är osannolikt att jag kommer boka det särskilt ofta givet de prisskillnader som verkar gälla, men i situationer som denna där jag bokade den som award när det var 25% rabatt på poängpriset till bland annat Prag i kombination med FlyPremium så är det ju en bra deal.