Senaste nytt

SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025

Några reflektioner om nya Business class. 3 flighter VAA-ARN-CPH-ZRH:

VAA-ARN CRJ9 (op by Cityjet)
Helt fullpackad CRJ. 2 rader Business. Faktiskt flygtid 43min. Uppmärksammad service men samma utbud som tidigare i Plus. Ingen gardin. Kall smörgås, chokladstång o kalla drycker ( ingen champagne). Priset nu 70-150€ mera än tidigare i Plus med samma serviceutbud.

ARN-CPH. A320 (SAS Connect). Eftermiddagsflygning. 7 rader Business. Helt fullt.Gardinen fördragen. Kall måltid med Champagne. Menykort utdelas före måltiden men menyn stämmer inte med vad som serveras. Efter att jag fått brickan väntar jag 15 min på dryck.

CPH-ZRH 737-800 (op by Jettime). Kvällsflygning. Inga menykort. Men nu serveras det som som borde serverats på ARN-CPH enligt menykortet. 4 rader Business. Helt klart den bästa servicen idag, 2 unga tjejer i crew. Kall måltid med champagne. Påfyllning. Ingen i crew gömde sig bakom skynket.

Positivt idag: Champagne är gott. Jettime överraskar positivt

Negativt: Samma utbud som tidigare i Plus på VAA-ARN. Slö service på ARN-CPH. Fel menykort.
 
Menykort utdelas före måltiden men menyn stämmer inte med vad som serveras.

Det här tycker jag ju är väldigt konstigt. Utskriven meny är ju trevligt, men om den inte stämmer så blir det ju bara konstigt. Man kan ju tycka att crew borde kunna ha koll på vilken catering som lastats ombord och om den inte stämmer med de menykort som finns ombord så struntar man i att dela ut dessa.
 
Det här tycker jag ju är väldigt konstigt. Utskriven meny är ju trevligt, men om den inte stämmer så blir det ju bara konstigt. Man kan ju tycka att crew borde kunna ha koll på vilken catering som lastats ombord och om den inte stämmer med de menykort som finns ombord så struntar man i att dela ut dessa.
På min flight var de helt klart medvetna om att det inte stämde "Jo vi såg det" (om de upptäckte det först när de delat ut dem, hade de ju kunnat påpeka det med ett högtalarutrop)
 
Last edited:
Det här tycker jag ju är väldigt konstigt. Utskriven meny är ju trevligt, men om den inte stämmer så blir det ju bara konstigt. Man kan ju tycka att crew borde kunna ha koll på vilken catering som lastats ombord och om den inte stämmer med de menykort som finns ombord så struntar man i att dela ut dessa.
Eller varför inte lasta menykorten I samma vagn som maten?
 
Flög ARN-CPH-LHR och dagen efter LHR-ARN förra veckan. Samma torra, tråkiga och smaklösa smörrebröd med gurka på alla tre flygen. Varken nöjd med smaken eller bristen på variation.
 
Man kan ju undra om SAS har planer på att differentiera utbudet beroende på flygets längd. Visserligen väldigt trevligt att få en kall trerätters på ARN-CPH, men om man sedan ansluter vidare till en längre Europaflygning och får samma kalla mat så hade i alla fall jag inte varit nöjd.

För längre flygningar till Sydeuropa, Kanarieöarna, Nordafrika, Mellanöstern kanske man kan överväga att erbjuda ett val av två varmrätter, kanske en förrätt som serveras separat innan huvudrätten? Ost och dessert på brickan. Med tanke på att en fullpris C till Malaga kostar över 22000 SEK från Arlanda så bör det rimligtvis finnas marginal för detta.
 
Önskar de någon gång kunde ta död på Smörrebröden. De är inte goda. Har aldrig varit det.
Det känns som SAS desperat hänger fast vid sina smörrebröd då de betydde allt för att sas vann the Sandwich war i slutet av 1950 talet.

Iata satte dock delvis ner foten efter amerikanska påtryckningar så vi får tyvärr inte se lyx smörrebröd; "IATA met again, this time in London and ruled that a sandwich must be cold and consist largely of bread or something similar and not contain luxury ingredients like lobster, caviar or oysters."
 
Toppen