Senaste nytt

SAS nya A330E

Er det kun mig der synes det lugter af dårlig forberedelse/planlægning. At man skal have tilladelse til det specifikke fly kan ikke være en nyhed for hverken SAS eller Finnair, så hvorfor laver man en plan som aldrig kan blive til virkelighed...?
Jag tror det är så att de inte kan registrera planet för att flyga till Kina/Hong Kong förrän de fått planet levererat, sen är det en processtid i Kina för att få igenom de papper som säkert ska godkännas av någon.

Jaja, man ska väl inte raljera över vad man kan kalla nytt eller ej, det är kul att SAS satsar framåt i alla fall :)

Kan tänka mig att de där 80 extra milen innebär en rejäl skillnad i antal destinationer som kan nås. Och jag är generellt stort fan av A330/340 då deras kabinlayout ger en mindre outhärdlig resa bakom skynket än B777/787/747 och tyvärr A350...iofs är det väl ett tecken så gott som något på att man ska sitta framför skynket oftare :D

Jaja, man ska väl inte raljera över vad man kan kalla nytt eller ej, det är kul att SAS satsar framåt i alla fall :)

Kan tänka mig att de där 80 extra milen innebär en rejäl skillnad i antal destinationer som kan nås. Och jag är generellt stort fan av A330/340 då deras kabinlayout ger en mindre outhärdlig resa bakom skynket än B777/787/747 och tyvärr A350...iofs är det väl ett tecken så gott som något på att man ska sitta framför skynket oftare :D

Ja det är helt säkert en förbättring. Jag försöker bara förstå den. Det bör vara något mer än de 80 milen misstänker jag.

Jag tror det är så att de inte kan registrera planet för att flyga till Kina/Hong Kong förrän de fått planet levererat, sen är det en processtid i Kina för att få igenom de papper som säkert ska godkännas av någon.
Eksakt. Dette har man været vidende om i ganske lang tid.

SAS/Finnair har trods alt allerede 12/15 langdistancefly hvor det må antages at hovedparten er "registreret til at kunne flyve til Kina/Hong Kong" allerede i dag.

Det er netop derfor det undrer mig at man lægger en plan som man med stor sandsynlighed ikke kan overholde.

Förbrukningen anger Airbus till 2 % lägre,
Improving performance with incremental innovation: The first enhanced 242-tonne A330 variant is granted EASA airworthiness approval| Airbus Press release
(för det är väl denna modell det gäller?)
det är ju nästan obetydligt och skulle lika gärna kunna klassas som mätfelsmarginal. Det får ju 80 mil extra att framstå som enormt..

Intressant. Jag hittade någon presentation som pratade om 12%...

Eksakt. Dette har man været vidende om i ganske lang tid.

SAS/Finnair har trods alt allerede 12/15 langdistancefly hvor det må antages at hovedparten er "registreret til at kunne flyve til Kina/Hong Kong" allerede i dag.

Det er netop derfor det undrer mig at man lægger en plan som man med stor sandsynlighed ikke kan overholde.
Precis, min tanke också när jag läste det. Man går ut och marknadsför att man skall flyga nytt plan för att sedan revidera saken.....(lite som Norwegian med B787...):confused:

Intressant. Jag hittade någon presentation som pratade om 12%...
"Scandinavian Airlines is the first European airline to receive the new A330-300 242-tonne Maximum Take-Off Weight (MTOW) variant. The aircraft was delivered to SAS during a ceremony held at Airbus in Toulouse, France. SAS has selected Rolls-Royce Trent 700 engines to power its new A330-300.

Launched in 2012 as Airbus’ latest evolution to the twin-engine widebody A330 Family, the increased take-off weight A330-200 and A330-300 incorporate a new aerodynamic package, engine improvements and an optional centre fuel tank (the latter for the A330-300 version). These upgrades allow for an extended range of up to 6,100 nautical miles while offering up to 2 percent less fuel burn."

SAS receives new A330-300 version with longer range| Airbus Press release

En viktig poäng är väl att alla dessa jämförelser görs med standard A330-300. Men det flyg som ersätts är A340-300, som har betydligt sämre siffror än A330-300 på bränsleförbrukningen. Det är säkerligen inte värt att byta ut de gamla A330 av den anledningen - möjligen när A350 kommer.

Toppen