Senaste nytt

SAS nya A330E

"Det nye A330-fly fra SAS skal i første omgang flyve på ruten mellem København og Chicago. I løbet af oktober måned vil flyet blive indsat på ruterne fra Stockholm til Chicago og Hong Kong. SAS har nemlig endnu ikke de kinesiske myndigheders tilladelse til at benytte flyet på Hong Kong-ruten.

"Tilladelsen til at flyve til Hong Kong skal søges på det enkelte fly, og vi har ikke kunnet foretage ansøgningen, førend flyet var leveret og registreret i Norge," forklarer pressechef Trine Kromann-Mikkelsen om årsagen til, at flyet debuterer fra Københavns Lufthavn."

Det ser ut som att det kommer ta lite tid (någon månad) innan den kommer ut på linjen till HKG då....
(Kanske samma problem som Finnair har med att få ut sin nya A350 till HKG... som nu är utsatt till nästa år)

Om jag tolkar Trine Kromann-Mikkelsen rätt, så kan kinesiskt tillstånd inte sökas förrän maskinen fått sin nordiska registrering. När skedde i så fall det? Officiell leveransdag var den 16:e september.
Om vi antar att planet registrerades i Norge just den dagen (någon som kan kolla fakta?) så tycks ju perioden fram till den 8:e oktober vara rimlig för att få ett sådant tillstånd i ordning.
 
Om jag tolkar Trine Kromann-Mikkelsen rätt, så kan kinesiskt tillstånd inte sökas förrän maskinen fått sin nordiska registrering. När skedde i så fall det? Officiell leveransdag var den 16:e september.
Om vi antar att planet registrerades i Norge just den dagen (någon som kan kolla fakta?) så tycks ju perioden fram till den 8:e oktober vara rimlig för att få ett sådant tillstånd i ordning.
Om flygplanet är/ska vara registretat i Norge, kan kineserna ge extra besvär*. ;)

*Hint: Nobels Fredspris
 
Om flygplanet är/ska vara registretat i Norge, kan kineserna ge extra besvär*. ;)

*Hint: Nobels Fredspris
Det kan mycket väl vara så att kineserna gett förhandsinfo till SAS om en sak och ändrat sig sedan.....
Om jag inte minns fel så började också SAS sälja biljetter på denna linje utan att alla papper var klara och fick stoppa biljettförsäljningen ett par veckor....
Eller kan det vara att någon "tjänsteman" som inte fått de rätta "smörjmedelspengar" för att utföra sitt jobb snabbt. (Vilket är tyvärr vanligt i många länder i Asien).
Eller är SAS naiva......
 
Om jag tolkar Trine Kromann-Mikkelsen rätt, så kan kinesiskt tillstånd inte sökas förrän maskinen fått sin nordiska registrering. När skedde i så fall det? Officiell leveransdag var den 16:e september.
Om vi antar att planet registrerades i Norge just den dagen (någon som kan kolla fakta?) så tycks ju perioden fram till den 8:e oktober vara rimlig för att få ett sådant tillstånd i ordning.
Ja så säger hon ju, så denna gång kan ingen kritik falla på sas.
 
Etter hva jeg har blitt fortalt så ligger det mye mer bak de kinesiske kravene - det er ikke "bare" det som blir nevnt i det intervjuet som blir quotet.
 
Min flight ARN-HKG den 8okt er fortsat en A330-300. Retur flight den 12okt er nu hos SAS App'en en A330-300 også, inden var det en A340-300. My Flights App'en siger fortsat A340-300.
 

Attachments

  • Screenshot_2015-09-25-10-30-12.png
    Screenshot_2015-09-25-10-30-12.png
    161,9 KB · Visningar: 289
Last edited:
Toppen