Senaste nytt

SAS nya A330E

Nu står hon åtminstone vid gate i Chicago. Lite snopet att det inte är den jag ska åka med :(

uploadfromtaptalk1442879568537.jpg
 
Är det någon egentlig skillnad som passagerare mot dagens 330?
Skillnaden är lägre bränsleförbrukning genom aerodynamiska och motor förbättringar, en tillagd/större centertank samt lite kolfiberdelar här och där, bättre flygtid och fraktkapacitet. Dessutom har jag för mig läst att antalet delar flygplanet är tillverkat av är något mindre=mindre underhåll.

Innuti märker man nog ingen skillnad i komfort eller upplevelse, piloterna har dock modernare skärmar av LCD typ istället för CRT samt en kamera till cockpitdörren istället för titthål.
 
SAS kommer att spara 16 miljoner DKR om året mot att köra en A330 Enhanced istället för en A340 på linjen ARN-HKG enligt CHECK-IN.dk
Läs mer här
"Det nye A330-fly fra SAS skal i første omgang flyve på ruten mellem København og Chicago. I løbet af oktober måned vil flyet blive indsat på ruterne fra Stockholm til Chicago og Hong Kong. SAS har nemlig endnu ikke de kinesiske myndigheders tilladelse til at benytte flyet på Hong Kong-ruten.

"Tilladelsen til at flyve til Hong Kong skal søges på det enkelte fly, og vi har ikke kunnet foretage ansøgningen, førend flyet var leveret og registreret i Norge," forklarer pressechef Trine Kromann-Mikkelsen om årsagen til, at flyet debuterer fra Københavns Lufthavn."

Det ser ut som att det kommer ta lite tid (någon månad) innan den kommer ut på linjen till HKG då....
(Kanske samma problem som Finnair har med att få ut sin nya A350 till HKG... som nu är utsatt till nästa år)
 
SAS kommer att spara 16 miljoner DKR om året mot att köra en A330 Enhanced istället för en A340 på linjen ARN-HKG enligt CHECK-IN.dk
Läs mer här
Intressant med såpass stor besparing även på den (och 350 ska väl bli betydligt bättre). Då borde man kunna gissa att man får se de nya 330na i första hand på de längre linjerna mot Asien och USAs västkust inledningsvis, och att de gamla 340 i första hand borde hamna på de kortare linjerna. Tvärt emot hur det är idag. Å andra sidan är det nog många andra faktorer som spelar in också...
 
Det är en sak jag inte fattar. I Scandinavian Traveler står det att A330E har samma förbrukning som A330. Rangen är 80 mil bättre där på A330E jämfört med A330.

Borde det inte vara större skillnad än så??
 
Det låter väldigt lite imho. Jag skulle gissa på att Scandinavian Traveler har fel - det vore ju inte första gången...

Hittar dock inte enkelt någon jämförelse på vad det borde bli som jag litar på. Googlar väl snett misstänker jag.
 
"Det nye A330-fly fra SAS skal i første omgang flyve på ruten mellem København og Chicago. I løbet af oktober måned vil flyet blive indsat på ruterne fra Stockholm til Chicago og Hong Kong. SAS har nemlig endnu ikke de kinesiske myndigheders tilladelse til at benytte flyet på Hong Kong-ruten.

"Tilladelsen til at flyve til Hong Kong skal søges på det enkelte fly, og vi har ikke kunnet foretage ansøgningen, førend flyet var leveret og registreret i Norge," forklarer pressechef Trine Kromann-Mikkelsen om årsagen til, at flyet debuterer fra Københavns Lufthavn."

Det ser ut som att det kommer ta lite tid (någon månad) innan den kommer ut på linjen till HKG då....
(Kanske samma problem som Finnair har med att få ut sin nya A350 till HKG... som nu är utsatt till nästa år)
Er det kun mig der synes det lugter af dårlig forberedelse/planlægning. At man skal have tilladelse til det specifikke fly kan ikke være en nyhed for hverken SAS eller Finnair, så hvorfor laver man en plan som aldrig kan blive til virkelighed...?
 
Det är en sak jag inte fattar. I Scandinavian Traveler står det att A330E har samma förbrukning som A330. Rangen är 80 mil bättre där på A330E jämfört med A330.

Borde det inte vara större skillnad än så??

Det låter väldigt lite imho. Jag skulle gissa på att Scandinavian Traveler har fel - det vore ju inte första gången...

Hittar dock inte enkelt någon jämförelse på vad det borde bli som jag litar på. Googlar väl snett misstänker jag.


Förbrukningen anger Airbus till 2 % lägre,
Improving performance with incremental innovation: The first enhanced 242-tonne A330 variant is granted EASA airworthiness approval| Airbus Press release
(för det är väl denna modell det gäller?)
det är ju nästan obetydligt och skulle lika gärna kunna klassas som mätfelsmarginal. Det får ju 80 mil extra att framstå som enormt..
 
Toppen