palmen
Moderator
Borde vara stor chans på det i alla fallOch visst borde jag ha bra chans på den till Chicago den 20 nov?
Borde vara stor chans på det i alla fallOch visst borde jag ha bra chans på den till Chicago den 20 nov?
Skillnaden är lägre bränsleförbrukning genom aerodynamiska och motor förbättringar, en tillagd/större centertank samt lite kolfiberdelar här och där, bättre flygtid och fraktkapacitet. Dessutom har jag för mig läst att antalet delar flygplanet är tillverkat av är något mindre=mindre underhåll.Är det någon egentlig skillnad som passagerare mot dagens 330?
"Det nye A330-fly fra SAS skal i første omgang flyve på ruten mellem København og Chicago. I løbet af oktober måned vil flyet blive indsat på ruterne fra Stockholm til Chicago og Hong Kong. SAS har nemlig endnu ikke de kinesiske myndigheders tilladelse til at benytte flyet på Hong Kong-ruten.SAS kommer att spara 16 miljoner DKR om året mot att köra en A330 Enhanced istället för en A340 på linjen ARN-HKG enligt CHECK-IN.dk
Läs mer här
Intressant med såpass stor besparing även på den (och 350 ska väl bli betydligt bättre). Då borde man kunna gissa att man får se de nya 330na i första hand på de längre linjerna mot Asien och USAs västkust inledningsvis, och att de gamla 340 i första hand borde hamna på de kortare linjerna. Tvärt emot hur det är idag. Å andra sidan är det nog många andra faktorer som spelar in också...SAS kommer att spara 16 miljoner DKR om året mot att köra en A330 Enhanced istället för en A340 på linjen ARN-HKG enligt CHECK-IN.dk
Läs mer här
Er det kun mig der synes det lugter af dårlig forberedelse/planlægning. At man skal have tilladelse til det specifikke fly kan ikke være en nyhed for hverken SAS eller Finnair, så hvorfor laver man en plan som aldrig kan blive til virkelighed...?"Det nye A330-fly fra SAS skal i første omgang flyve på ruten mellem København og Chicago. I løbet af oktober måned vil flyet blive indsat på ruterne fra Stockholm til Chicago og Hong Kong. SAS har nemlig endnu ikke de kinesiske myndigheders tilladelse til at benytte flyet på Hong Kong-ruten.
"Tilladelsen til at flyve til Hong Kong skal søges på det enkelte fly, og vi har ikke kunnet foretage ansøgningen, førend flyet var leveret og registreret i Norge," forklarer pressechef Trine Kromann-Mikkelsen om årsagen til, at flyet debuterer fra Københavns Lufthavn."
Det ser ut som att det kommer ta lite tid (någon månad) innan den kommer ut på linjen till HKG då....
(Kanske samma problem som Finnair har med att få ut sin nya A350 till HKG... som nu är utsatt till nästa år)
Det är en sak jag inte fattar. I Scandinavian Traveler står det att A330E har samma förbrukning som A330. Rangen är 80 mil bättre där på A330E jämfört med A330.
Borde det inte vara större skillnad än så??
Det låter väldigt lite imho. Jag skulle gissa på att Scandinavian Traveler har fel - det vore ju inte första gången...
Hittar dock inte enkelt någon jämförelse på vad det borde bli som jag litar på. Googlar väl snett misstänker jag.