Senaste nytt

SAS nya A330E

LN-RKS ska tydligen sättas in på Köpenhamn - Peking nästa vecka. Betyder det att alla formaliteter är OK nu - eller är det speciella krav vid flygningar till Hongkong?
Annars borde väl de två nya kunna sättas in på Stockholmslinjerna tämligen omgående.
 
LN-RKS ska tydligen sättas in på Köpenhamn - Peking nästa vecka. Betyder det att alla formaliteter är OK nu - eller är det speciella krav vid flygningar till Hongkong?
Annars borde väl de två nya kunna sättas in på Stockholmslinjerna tämligen omgående.
LN-RKS har planerad trafikstart 1/10 på CPH-ORD SK943 :)
 
c490c1b49c9fb4ae7f9f0d132d44afaa.jpg

Välkommen! :)
 
LN-RKS har planerad trafikstart 1/10 på CPH-ORD SK943 :)

Det är möjligt att LN-RKS tar Chicago. I så fall kommer LN-RKR att flyga CPH - PEK som är tursatt med 330 från och med i morgon fram till 5 oktober. Det är väl mindre troligt att det blir någon av de äldre 330 som flyger den rutten. Så frågan är om alla formaliteter är undanröjda?
Och varför de nya 330 inte sätts in på ARN-linjerna så fort som möjligt.
 
Det är möjligt att LN-RKS tar Chicago. I så fall kommer LN-RKR att flyga CPH - PEK som är tursatt med 330 från och med i morgon fram till 5 oktober. Det är väl mindre troligt att det blir någon av de äldre 330 som flyger den rutten. Så frågan är om alla formaliteter är undanröjda?
Och varför de nya 330 inte sätts in på ARN-linjerna så fort som möjligt.

En anledning kan ju vara att man trots allt har fler longhaulplan stationerade på CPH och enklare att rodda om lite i slingningen om något ska fixas och en av de nya maskinerna blir stående en dag. Det är ju trots allt en inkörningsperiod.
 
Jo, föralldel. Det finns säkert åtskilliga skäl att man vill "köra in" maskinerna i närheten av service och teknik.
Men då kunde man ju också ha angett det som skälet till att överflyttningen till Arlandalinjerna dröjer, och inte i första hand skylla på kinesiska myndigheters godkännanden.
 
Det finns säkert många skäl till fördröjningen inte minst politiska i ett företag som SAS ?
Problemet är faktiskt att man lovat kunderna en annan produkt än man levererar och detta borde man uppfylla omgående.
Kan bara konstatera att sedan öppningen av Hong Kong linjen har LN-RKF & OY-KBM inte varit en enda gång i Köpenhamn.
Tydligen är även dom Svenska teknikerna på Arlanda inte helt kassa !
 
Men då kunde man ju också ha angett det som skälet till att överflyttningen till Arlandalinjerna dröjer, och inte i första hand skylla på kinesiska myndigheters godkännanden.
Kortfattat beskrivet så behöver de nya flygen godkännas av de lokala myndigheterna innan de får landa och ansökan kan inte lämnas in för än flyget är överfört till bolaget AOC. För FAA tar detta godkännandet ca 5 dagar att utfärda men den Kinesiska byråkratin är lite mer komplicerad och det tar längre tid att få tillstånden därav de nya flygen sätts in på USA-linjerna till en början.
 
Toppen