Senaste nytt

SAS Link - Embraer 195

Tobbe.O

Medlem
När RG kom in som VD försökte han ändra SAS "beteende" och skaffa sig så många flygplanstyper som möjligt...
Han försökte sig på Lean även om beteendet satt i väggarna "flest flygplanstyper vinner.."
När RG är borta verkar vara fullt ös igen.....och långsiktiga kostnader för service och reservdelar verkar vara borta blåsta... det verkar gå bra nu för SAS, eller?

*Avd Sarkasm*

I SAS Scandinavia så går det allt mer mot en enhetsflotta med Airbus och 320Neo i spetsen. SAS Link är ett dotter bolag och sen finns det fler saker som spelar in. Dessa maskiner fick de kanske för bra leasing peng? Innan diskuterade man att beställa nya A220 till Link så småningom. Lite olika plan behövs i flottan för att parera passagerareflöden under hela året :)
 

Ricci

Medlem
I SAS Scandinavia så går det allt mer mot en enhetsflotta med Airbus och 320Neo i spetsen. SAS Link är ett dotter bolag och sen finns det fler saker som spelar in. Dessa maskiner fick de kanske för bra leasing peng? Innan diskuterade man att beställa nya A220 till Link så småningom. Lite olika plan behövs i flottan för att parera passagerareflöden under hela året :)
Du slår huvudet på spiken här.
Jakten på alla kundgrupper, vara flexibel och ha 10-20 tals olika flygplans typer för att maximera beläggning.
Rätt tänkt ur försäljnings synpunkt om du struntar i kostnaden för att underhålla dem etc....
SAS har snart flygplanstyper igen från alla större tillverkare i världen bortsett från Ryssland och Kina.
Är rätt trött på att SAS alltid vill köpa det där "billiga planet" och inte tänker vad det totalt kostar över 10 årstid.
 

Tobbe.O

Medlem
Du slår huvudet på spiken här.
Jakten på alla kundgrupper, vara flexibel och ha 10-20 tals olika flygplans typer för att maximera beläggning.
Rätt tänkt ur försäljnings synpunkt om du struntar i kostnaden för att underhålla dem etc....
SAS har snart flygplanstyper igen från alla större tillverkare i världen bortsett från Ryssland och Kina.
Är rätt trött på att SAS alltid vill köpa det där "billiga planet" och inte tänker vad det totalt kostar över 10 årstid.

Fast dessa maskiner är leasade och jag tror inte SAS Link kommer använda dem i 10 år. SAS Scandinavia kör snart enbart Airbus maskiner.

Om du sen tänker på CRJ900 från Cityjet och CRJ900 och ATR från XFly så är det inget som SAS behöver ta hänsyn till gällande underhåll osv. Det upp till respektive bolag.
 

fcx

Medlem
Du slår huvudet på spiken här.
Jakten på alla kundgrupper, vara flexibel och ha 10-20 tals olika flygplans typer för att maximera beläggning.
Rätt tänkt ur försäljnings synpunkt om du struntar i kostnaden för att underhålla dem etc....
SAS har snart flygplanstyper igen från alla större tillverkare i världen bortsett från Ryssland och Kina.
Är rätt trött på att SAS alltid vill köpa det där "billiga planet" och inte tänker vad det totalt kostar över 10 årstid.

Fast just de här individerna ska man inte ha i 10 års tid. Man har fått in plan och underhåll på avtal, i syfte att köra skiten ut planen i några år innan de går till skroten.
 
  • Gilla
Reactions: bnr

Ricci

Medlem
Fast just de här individerna ska man inte ha i 10 års tid. Man har fått in plan och underhåll på avtal, i syfte att köra skiten ut planen i några år innan de går till skroten.
Tja, då är det bara att hoppas att "underhållet" som lovats håller, tid/kvalitet etc..

Vem vet, snart kanske SAS hittar begagnade SUKHOI som den kan teoretiskt kan räkna hem :).
"Excel nissen" i Brussels Airlines lyckades med det, så varför inte SAS...SUKHOI verkar vara ett billigt flygplan som inte Brussels Airlines lyckades "köra skiten ur"...:rolleyes:
 
Du slår huvudet på spiken här.
Jakten på alla kundgrupper, vara flexibel och ha 10-20 tals olika flygplans typer för att maximera beläggning.
Rätt tänkt ur försäljnings synpunkt om du struntar i kostnaden för att underhålla dem etc....
SAS har snart flygplanstyper igen från alla större tillverkare i världen bortsett från Ryssland och Kina.
Är rätt trött på att SAS alltid vill köpa det där "billiga planet" och inte tänker vad det totalt kostar över 10 årstid.

SAS har A330/A350/A320 familjen.
+SAS Link som har Embraer 195.
Sedan finns det ett mindre antal Boeing 737NG kvar i Norge fortfarande men alla ska vara utfasade innan slutet av 2022.
Finnair har en likadan flotta(Bortsett från utgående 737NG) A330/A350/A320 familjen… AY regionala bolag Norra har både Embraer och ATR-72.
 
Last edited:

Tobbe.O

Medlem
Blivande maskin nummer fyra till SAS Link, SE-RSI (Holte Viking) gjorde idag en testflygning efter långtidsparkering :)Troligen snart leverans! :)

Screenshot_20220816-133558_Flightradar24.jpg
 
Toppen