Senaste nytt

SAS krav på lönesänkningar - tror du det går igenom ?

Kommer SAS lönesänkningar gå igenom?

• Ja

Votes: 63 64,9%
  • Nej

Votes: 34 35,1%

• Total voters
    97
  • Poll closed .
SAS har nu 84 (61%) "Next Generation" plan och 54 (39%) gamla plan jmf. med t.ex. Norwegian som har 84% "Next Generation" plan. ILFC och motsvarande har säkert möjlighet att skaka fram plan snabbt.

CRJ900 og a319/320/321 burde jo også reknas som Next Generation. Det riktige skal være 106(76%) Next Generation og 34(24%) gamle fly. Og da er a330/340 regnet som gamle fly. Dessuten så er det 16 737NG på vei, og 8 a320 på vei. MDene er helt borte innen utgangen av 2014

CRJ900 og a319/320/321 burde jo også reknas som Next Generation. Det riktige skal være 106(76%) Next Generation og 34(24%) gamle fly. Og da er a330/340 regnet som gamle fly. Dessuten så er det 16 737NG på vei, og 8 a320 på vei. MDene er helt borte innen utgangen av 2014

A319 och CRJ900 ligger närmare 4 cents per ASM än 3 men jag håller med om att de är bättre än de tio 737-400/500 som SAS fortfarande flyger. MD80 är ju ett skämt med dagens soppapriser.

Skulle ni vilja acceptera en sänkning av er lön på 15% samt tvingas arbeta mer och få försämrade pensionsvillkor(som i sig själv är en ytterligare lönesänkning)?

Jag skulle personligen acceptera lönesänkningen upp till 20%. Hellre det än att jag skulle vara arbetslös om det skulle rädda min arbetsplats i företaget som jag gillar att jobba i!

Jag har varit redan en gång med att att acceptera försänkt lön och då var det 7,5% + ingen index höjning på efter följande år.

Personligen anser jag att medarbetaren har själv ansvaret nuförtiden på sitt pension så det har jag fixat genom ett pensions försäkring/sparande plus om jag skulle bli uppsagd mot min egen vilja finns det försäkring som täcker det mesta av mina kostnader under 12 månader.

Jag förstår paniken hos de anställda. De förstår givetvis att de haft en lön som varit högre än anställda på Ryanair, men de har troligen också anpassat sina utgifter efter detta faktum (alla buffrar inte). Om man haft 30.000SEK i nettoinkomst och utgifter på 27.000SEK får man problem med 15% sänkning.

Då får man helt enkelt anpassa sina kostnader och eventuellt göra om amorteringsplan på sin bolån osv. Det är inte svårare än så.

Det där har varit känt någon dag. Han representerar markpersonal som ändå ska säljas. Jag tror inte heller att det är de som ska sänka sina löner utan de har marknadsmässiga sådana.

Toppen